Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kalibrera

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hur gör man när man kallibrerar en synth?
Varför vill man göra det?

(edit by PF: varför vill jag alltid korrigera folks felstavade rubriker?

)

[ 05 November 2002, 23:42: Meddelandet ändrat av: PF ]

  • Medlem
  • 2002-11-05 16:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mechatronic:
hur gör man när man kallibrerar en synth?
Varför vill man göra det?

Bra att göra med sina analogsynthar ibland. Se till att det verkligen är ett helt oktavsteg där det skall vara det, och inte 11 halvtoner istället för 12 t.ex.

Hur man gör det? Öppna synthen, använd multimeter/oscilloskop/öron för att se till att allt faktiskt stämmer. Använd servicemanualer för den synth som behöver justeras.

Digitalsynthar behöver inte samma mängd kärlek.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-05 23:43

Ptja, digitalsyntar får man kalibrera på andra sätt. Man får _programmera dem_ så de låter bra! Fäjn vad kassa fabriksljud VZ1 har t ex, men UJ uj uj, vilken synt det är under skalet.

den ena oscillatorn på min yamma cs40m är lite "felstämd".. låter ascoolt

  • Medlem
  • 2002-11-06 15:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: volantiz:
den ena oscillatorn på min yamma cs40m är lite "felstämd".. låter ascoolt

Snedstämd? Ringmodulation?

Med en Pro-One eller Mono/Poly kan man lätt snedstämma oscillatorer, och hitta riktigt grottfeta (musikbörsen (tm)) ljud. Rekommenderas.

snedstämd ja (det var faktiskt inte meningen att det skulle bli så först ).. men det finns bra kontroller för oscillatorerna i rattform.. man kan t.ex. kompensera pitchen på den snedstämda när man behöver lira duo-saker som kräver att det ska låta mer "rätt".. jag ska nog ta å stämma dom båda rätt istället nästa gång :
Men nice ändå att ha ett startvärde som är fel och ändå låter rätt.. det var väl typ det jag menade

Ringmodulator? (OT?) jorå.. den används flitigt

ProOne och mono/poly är faktiskt två saker som jag skulle vilja testa ordentligt nån dag. Jag är väldigt inne på att skaffa en waldorf pulse som nästa analoga synt.. men skulle vilja jämföra den mot de andra innan (framförallt ProOne). Nån i sthlm man kan hälsa på som har båda dessa?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-07 19:09

Jag läste i MM att Antiloop använder en Korg Mono/Poly som är snedställd på alla oscillatorerna för att få det feta leadljud de använder i deras låtar. De gillar ju JAM så Antoni kan kanske bekräfta detta?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-11-07 20:23

Det finns en detune ratt på den som fixar detta, förövrigt ett riktigt jävla as till synth. Modulations sektionen är riktigt maktig!

1
Bevaka tråden