Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

(Vansinniga?) synthsamlare del II

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tycker det här är extremkul...

Encore: den där första bilden av dina två sista innehåller minsann en XP-50! Kolla in den ascoola orange displayen som är speciellt för liveframträdande (den är typr optimerad för livebruk... fast steprecordern är utsökt!)

Tänkte hitta en bild på Vincent Clarkes studio, men har slarvat bort alla gamla bilder. Som nämndes tidigare är den en rund historia som finns i trädgården hos herren i fråga. En hel del synthar är inbyggda, men det finns plats för många fler från "arkivet". Clarke lär ha en hel del synthar - vill minnas att det ska vara en av de rriktigt stora, men inte mer än max 10 i topp skulle jag tro. Det är imponerande hgrejker i alla fall - har läst ett otal artiklar om hans samling - en hel del rariteter som låter kul.

Hittade i alla fall denna lilla kuliga bild... håll till godo så länge så ska jag leta vidare!

(Vad är det han läser...? : D )

Hmm... Det finns i alla fall bilder tillhörande albumet från -95 (där snackar vi experimentella synthljud minsann... och mycket kul om man uppskattar ambient dessutom... underbart!)

"The Dome" kallas den i alla fall och ligger förstås i England. Nå, ingen lycka att hitta bilden på Internet och det vettakatten var jag gjort av mina äldsta CD-Rommare... Sorry

Hittade bara denna bilden från albumet "Erasure" (1995)

Kolla in den här länken i alla fall... verkar vara en lite mysig studio, tydligen speciellt utrustad för italo disco minsann. Vi bode kanske besöka stället, Encore?

Italo Disco lever!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 22:23
  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-09 23:26

Ober : Jaså är du tillbaka igen?

Den där italodisco-studion du länkade till var ju skitcool! Får kolla in den mer och se om där kan finnas några ljudexempel också nånstans.

Den här bilden är inte lika extrem men Rotwang skulle nog gilla den. Massor av rattar, lite patchkablar och så en Prophet 5:a. [500 kb gif bild, killen har tydligen inte hört talas om jpg]

Har finns lite annu galnare bakgrundsbilder

http://www.markglinsky.com/MsgStudio.html
lank fran Eivind pa SAS-listan

Det ä ju föffan perverst!!! Villa också ha!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-10 13:20

Volantiz : Waow!!! Det där slår allt annat jag tidigare sett! Mycket prylar och coola prylar! Imponerande!

Jag hade inte vetat vad jag skulle börja testa om jag hade besökt den där studion, efter några år hade man väl haft ganska bra koll på grejerna.. Ojojoj..

  • Medlem
  • 2003-01-10 14:00

Halloj

Angående Italo Disco.

Älskar italo disco.

Köpte en vinylspelare i veckan(ni vet en såndär man spelar dom där 17" stora svarta sakerna med).
Åkte ner till Memphis Skivbörs och spanade vinyl och fyndade fett.

1. Koto maxi på Visitors 10:-
2. Best of Italo Disco 5 (den rosa) 55:-
3. Steve Lukathers Candyman 35:-

Just Italo Disco har inspirerat mig till att skapa musik på nytt(vilket det har varit klent med sista åren).
Kul att se att det är fler som gillar det.
Min absoluta favoritvinyl som jag rekomenderar är Best of Italo Disco 9 (den lila).

(Startar en tråd på exodus2 om detta)

Liten fundering angående storleken på skivor; 17" har man på bilen om det skall se fett ut (har visserligen bara 16" men fjortisraggarna av idag kräver 18". Minst!). 12" lägger man på vinylsvarven.

På tal om vinyl. En tjejkompis till mig umgås med en snubbe som har en 50-talsstudio där han spelar in rockabilly. Så no synths där. Där finns även ett presseri för vinylskivor. Jag fick en lite visning där. Häftigt. Vilket hantverk det verkar vara att pressa skivor. De gjorde rubber själva, från inspelning på en lackskiva, via matriser till färdigtryckta rockabilly-skivor. Men det mesta de pressar är punk, hipphopp och teckno.

Efter att ha lyssnat på lite rockabilly kan jag bara konstatera att det var samma visa då - all populärmusik lät likadan. Idag finns det i och för sig fler stilar, men ändå.

Undr hur det skulle låta att spela in en syntlåt i en rockabilly-studio med ekokammare och bandekon? Fyffanken va koolt det skulle vara!!!

  • Medlem
  • 2003-01-10 14:47

När de pressar vinyl, vilka upplagor?

50..100 eller 500???????

Och vad kostar det (är grymt intresserad )

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-10 16:11

Real Parakeet : Var det han som var med i tv? Såg ett program för kanske en vecka sen som handlade om Rockabilly-snubbar, det handlade om bilar, frisyren och musiken såklart.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 16:38

Såg också det programmet, det var kult tyckte jag som fick lust att skaffa rockabillyfrilla bara för att testa nå´t nytt. What goes around comes around. Men det är ju svårt med rockabillyfrilla om man som jag friserar sig med trimmer...

Åter till det galna samlandet, kollade också de där bilderna och de visar upp någon halvt galen "image", har killen fastnat i 70-talets mastodontbehov av massor av klaviaturinstrument, månne? Det är inte många instrument från MIDI-eran - i synnerhet inte såsom världen ser ut idag, varför behöver han så många stråkmaskiner och gamla Fairlights och PPG´s? Nog för att det är koola instrument, men inte ihop med 380 andra prylar, snarare i små och effektiva riggar. Doktor PF anar begynnelsen på vansinne. A mad collector, he is.

Jim: Det var just den bilden jag letade efter Tack! Kalas eller hur? Har läst en hel del om den lilla gruvan... lär finnas mycket godis där! Blipp-blopp på mycket hög nivå!

volantiz: Det var sannerligen en sjuk sida det Visst hade det varit kul att botanisera bland dessa prylar lite... värsta Oldfieldnojan ju!

Italodisco är kalas! Scotch inspirerade mig att prova på lite mr discovänligt och inte bara göra instrumental pianomusik... och sen dess har jag kombinerat båda i en tämligen intressant symbios. Klassisk musik+synth och annat hårt och modernt - javisst! Det kan ju inte bli bättre!

Italodisco är kanske på sätt och vis lite av detta... för dansgolvet, men melodiskt (och ibland nästan ännu klistrigare än Vangelis ballader). Vackert och coolt. Måhända att det är helt ute, men vem bryr sig om det (kolla bara in min bild som bevis på min inställning )

Om ni är sugna på "ny" Italodisco så rekommenderar jag varmt Protonic Storm.

Låter nice... ska forska lite i ämnet

Nope, det var inte han som var med i TV, men bolaget nämndes. "Tail Record" heter det. Finns på: http://www.tailrec.com/

Jag kan höra mig för vilka upplagor som gäller och om priserna.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-11 18:43

Gillar också Italodisco, väntar bara på en ny nål till SL1210 (näe, jag äger den inte), sen ska jag rippa!

Någon som har hört Taffy´s - I Love My Radio? Skitbra! Härligt syntsolo och skön blandning mellan syntar&trummaskiner och ett riktigt piano.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-23 12:50

Mer bilder på Vince Clarke´s studio! Hittade den här länken genom SAS-listan! Asmycket bilder på studiogerät! Klart sevärd! Den här får du inte missa Oberfunker!

Erasure Session Pix

En bild som gör mig full av skratt, och får mig att tänka : FAN VAD COOLT!!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-23 13:14

Störtkoolt!!! Vince som kock! Akai i studion! Mac´ar överallt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-23 13:45

Schyssta mp3´or på sajten också. Blir nästan ett helt litet album att bränna ned på platta. Har iofs bara lyssnat på ett spår än så länge, men stuket är schysst.

Tjohopp!

Fasingen vilka fina grejer detta! Man tackar Encore - snyggt jobbat!!!

Laddar som tusan... Askul att se Vince in action!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-23 17:17

Oj, la detta inlägg i fel tråd, nu blev det rätt.

Jag tar tillbaka allt jag sagt om att den och den är den coolaste studion. Vince´s verkar slå allt!! Coola grejer, och grejer i överflöd! Har ni sett så mycket syntbilder det ligger under "synths"? Jag känner knappt till hälften, än sett mindre IRL.

Den här sidan är det coolaste sen sliced bread! (som amerikanarna brukar säga, i brist på bättre) Den visar sanningen om något som folk mest "har hört talas om" : Vince har verkligen en jävla massa syntar! Otroligt coolt!

Nu skulle det sitta fint med en sida om Jarre´s studio också. Den skulle jag gärna vilja se!

Ska se vad jag kan göra för dig, gossen min... Har nog nån gammal länk nånstans

Visst var det kul att se "The Dome" på lite närmare håll... Helt sanslöst så många tatchsynthar. Undrar tex. vad den där vita/silvriga med en massa galler och grejer (och träsidor?) är... Den tvådelade precis i mitten framför huvudarean. Ser stencool ut! Och den ser ut att ha fått en tämligen central plats... En favvis kanske?

Dräggel...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-23 23:11

37B heter visst studion? Enligt en lite mer insatt kompis är den visst såld nu, Vince har köpt hus och bygger ny studio. Hoppas han passar på att damma av syntarna samtidigt!

Härliga bilder på tidiga T.D setup´s. Visste ni att dom köpte sitt första Moog modular system från Mick Jagger, ja ni hörde rätt, Mick Jagger har haft ett Moog modular...

PF: Namnet är korrekt, men jag hade ingen aning om att han sålt stället. han hade ju precis flyttat in

Psyjazz: Kalasfräsiga bilder! Gudars vad mysigt det ser ut - sicka drömmar som skapas där!

GET A ROOM!!!

Porren breder ut sig på de mest besynnerliga sätt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-05 20:07

Pontus H: Det var det j*vligaste!

Gudbevars vilken fin M-12 han hade. Allt var fint förresten...

Japp! Grövre porrbilder än så får man leta efter. Även den mest garvade och rutinerade syntfluktare började dregla. Det såg rätt schysst ut att ha grunkorna i bokhyllor. Det blev lite prydnadsföremål över det hela då.

Det är inte bara vad man har som räknas. Mängden är lika viktig. Synd att jag inte har mer plats, för då hade jag köpt upp varenda sketen DW-6000, CZ-3000, BIT-99 och Jx3:a jag kunnat komma över. Bara för att stapla dem på varandra och låta mig bli överväldigad av hur fräsigt det ser ut. Fast så var det det där med elpriserna också...

Bevaka tråden