Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland SH-09, moddad i helgen! :)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-24 16:37

Slog till nu i helgen med lödkolven och ett brytjack inköpt på Clas Ohlson för 24 kr. Lödde enligt:
http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/SH-synths/mods/roland.SH-09.mods.txt

Resultatet? Nu kan man idka FM på både VCO och VCF utifrån externt inkommande ljud. Favoriten hittills är att köra trummaskin in där för att jaga rätt på den fina maskinfunken.

Inget vettigt fungerande datorsystem dock, så ljudprov blir det inga. Om någon nu råkar ha en SH-09 hemma så är detta nog den absolut enklaste modden man kan göra.

Ni skulle sett sladdhärvan på köksbordet när jag testade det hela. SH-09, TR-606 och TB-303 plus en oherrans massa kabel överallt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-24 17:40

Ain´t it just lovely! Röra och oordning, då mår man ofta som bäst! Ändå suktar man efter den Perfekta Lösningen, men varför, egentligen?

Ok, så nu kan du mangla ljud med den här alltså. Ska du bygga in dist också se´n? Kan ju göra soundet extra spännande. Fast du kanske hakar på en massa gitarrpedaler i ljudkedjan?

Jag hade en SH-09´a, men tyckte den var ganska stel och trist. SH-101´an jag har nu är ju egentligen samma synt (t om mer begränsad tycker vissa), men sequencern gör sitt till för att addera ett ton charm. Man kanske skulle modda 101´an? Göra den patchbar kanske? Häda och installera MIDI. Eller CV/Gate´a den. Det funkade f ö utmärkt med 09´an.

  • Medlem
  • 2002-11-24 22:20
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: PF:
Ain´t it just lovely! Röra och oordning, då mår man ofta som bäst! Ändå suktar man efter den Perfekta Lösningen, men varför, egentligen?

Perfekt? Det är för mig en synonym med tråkig. Maskiner med defekter, egenheter och så vidare. Allt får en att hitta nya vägar och nya spår!

Varför jag moddade den är väldigt enkelt att svara på. För 24 kr så fick jag helt nya ljudmöjligheter ur en redan från början bra synth. Funderar på att bygga in mer skoj i den, trots att jag är rejält okunnig inom elektronikens område. Vi får se vad som händer.

"the fundamental interconnectedness of all things" är devisen som min studio lever efter. Ju fler saker man kan koppla ihop med varandra på nya skojiga sätt, desto bättre!

Om man skall jämföra ljud på SH-101 och SH-09 så håller jag 101:an för att vara kall och klinisk, medans 09:an är ett mjukt gosedjur med STORA tänder när man vill det. Modificationen satte dit en väldigt taggig och lång svans på den...´

Har en 202:a (samma ljuddel som 101, fast utan noise), men föredrar helt klart ljudet från 09:an. 101:ans inbyggda sequencer är dock mycket trevlig, fungerar som den i Pro-One. Vill man ha en riktig sequencer istället så skall man skaffa en 202:a, med den kan man programmera slingor med en upplösning på 192 steg på en takt, 48 ppq eller vad det nu heter på datorsequencerspråk. Kort sagt, funken lurar där med!

P.S. Finns det någon digitalsynth av modernt snitt som man lika enkelt kan få roligare?

D.S.

Citat:

quote:P.S. Finns det någon digitalsynth av modernt snitt som man lika enkelt kan få roligare?
D.S.

nja.. det skulle val vara med OS-uppgraderingar som man kan ladda hem gratis fran natet

Egentligen borde ju digitalsyntar vara optimala för hack, om bara tillverkarna ville släppa lite på informationen till dem. Det är ju bara information ihopsatt på rätt sätt!

Ta Clavias micromodular till exempel...
En kul grej, en röd burk med in och ut och så en signalprocessor av standardsnitt inuti. Smart. Och så ett editorprogram med hinkvis av virtuella moduler... MEN...
Varför kunde de inte bjussa på ett hacker-kit? Ett SDK så att vi som till vardags är tvingade att mixtra med signaler i t.ex. MATLAB och liknande, hyfsat enkelt kunde överföra våra nyvunna kunskaper till egenmekade funktioner i micron... Hur coolt vore inte det?!
Min kollega på jobbet skrev ett state-variable filter på några få rader häromdagen, och själv pular jag med en liten additivsyntesgrej i matlab, för demonstrationsändamål. Tänk om man kunde göra micromodular-moduler av´et istället för att bråka runt med skiten inne i PeSen! Vrooom!

Ett klart respektabelt digital-DIY-hack är ju ägghuvena som snickrade Typhoon-operativet till den där gamla Yamahasamplaren TX16W! Mer sånt...

Gärna ett nytt OS till Ensoniq EPS-16+ Vi kan kalla det "Tornado".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-25 09:38

Har du Waveboy-diskarna, Para? Och själva OSet... är väl ändå rätt intuitivt i EPZXTONPS.

Njet, de där diskarna från vågkillen skulle jag vilja ha. Problemet är: vart köper jag dem? Kan i och för sig beställa dem från chickensys men då måste jag ha kredikort och sådant där krafs. Det har inte jag och har inga planer på att skaffa mig det heller, i alla fall inte för att skicka mitt kreditkortsnummer till dem. Hörde om en kille som beställde en MicroQ från Tyskland. De drog pengar från hans konto kvickare än en kobra släpper väder. Sedan ville han anullera beställningen och det var visst inte så smidigt. Tyskarna lovade att sätta tillbaka pengarna på killens konto men det var visst en jäkla jiddrande innan det löste sig.

Kan man hitta de där vågkille-diskarna i Svedala? Har för mig att de har en diskett som "gör om" EPSen till en multieffekt!!! Högintressant även om jag nu sitter och väntar på att trappsnigeln skall knacka på med ett Alesis Midiverb 4.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-25 16:17

Jojo. Musicians-Gear

- handla inte där!

...jojo. En annan väntar fortfarande på MAM-grejer därifrån. Vecka 50 är senaste budet. De drog mina pengar 29 augusti!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-25 20:58
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: Peter H:
...jojo. En annan väntar fortfarande på MAM-grejer därifrån. Vecka 50 är senaste budet. De drog mina pengar 29 augusti!

Fy bubblan! J*vla skitföretag!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-25 21:39

Handelsembargo!

Till deras försvar ska sägas att de uppgav att MAM skulle bort ur deras sortiemnt. Har hört från andra håll också att de är helt hopplösa. Men det det försvarar ju inte att man tar betalt för prylar man inte kan leverera. Vecka 50 är i alla fall sista chansen, sen ska jag ha tillbaka mina pengar...

1
Bevaka tråden