Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthar vs. Softsynthar

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-27 21:23

Verkligen inte!

Men just det du säger om realistiska pianoljud, ja, där får syntarna vi föreslagit en bra match om du jämför med mjuka syntar / samplers och deras förmåga att agera pianon. Vad hände med Gigasampler, är det inget man kan rekommendera längre? Har inte hört ngn snacka om det på bra länge nu, men det ska ju ha ett mega-piano. På en gigabyte, ungefär.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-27 21:28

http://www.alesis.com/downloads/software/freeloader/

Det funkar säkert alldeles ypperligt t ex. Se´n mailar du mig så får du mitt piano jag snickrade ihop igår.

Du överreagerade lite på det jag menade med naivt och drar upp lite underliga exempel. Först och främst så vill jag tillägga att jag personligen inte har något emot att använda presets, även om det är sällan de passar mig. Hur många ljud på en Korg MS2000 är musikaliskt användbara? Typ nada. Då skruvar jag fram nya.

"...plugga i MIDI-kabeln i datorn, audiokablarna i mixern och assigna sequenserspåren till ljuden i den nya synthen istället för den gamla"

Okej, använder du bara en enda synt åt gången? Då blir det ju ganska smidigt. Själv brukar jag få välja vilken synt som skall spela på vilken MIDI-kanal, men jag är som sagt begränsad till bara 16 kanaler då jag bara har ett enkelt MIDI-interface. Och det kör jag 7 syntar och en trummodul på. Tre av syntarna är multitimbrala i 8 eller fler parter.

För det andra, det är bara till att gratulera till att du har så lätt för att koppla in en ny synt och få den till att funka ihop med resten. SJälv brukar jag få hålla på att pilla med det en stund innan jag får det att fungera bra.

För det tredje, du vet att en ny synt kräver tillvänjning men kan inte förstå hur. Vad är det du inte förstår? Att olika syntar har olika lösningar för att uppnå samma sak? Är det det du menar så är jag den första att skriva under på att det borde vara standardiserat. Samma sak med TV-apparater. Det finns ju föffan inte två TV-apparater i världen där kanalerna ställs in på samma vis. EU, FN, NATO eller vilka det nu kan vara, borde styra upp det där så att det blir en standrd på allt.

Ha´de och testa på så kommer du säkert hitta något som passar din smak.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 14:40

NI Kontakt från native instruments ska tydligen tokrocka när det gäller mjukvarusamplers. Klarar att läsa alla saplingsskivformat istorsett, och verkar otroligt lättarbetad.

Har hört mycket realistiska pianoljud från gigasampler, och Kontakt ska ju klara det formatet så.

mer info finns på http://www.nativeinstruments.com

(Orkade inte läsa alla inlägg, så nån kanske redan har skrivit om det
//Morgan

problemet med kontakt ar att det ar dyrare an att tjacka en bra beggad hardvarusampler

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-29 08:03

Ett sysexljud kommer in, hamnar på den ljudplats där du är för tillfället, men skrivs inte in, det får du göra manuellt. Du kan med andra ord spara det om du vill, och om du vill, spara det var du vill. Det finns förresten en hoper tomma ljudplatser i bank D (64 st).

Apropå Parakeets "goda råd", jag förstår ibland - i all välmening - inte hur han orkar hålla på med musik över huvud taget, efter att sett alla hans frustrationer över att inte fått prylarna att funka bra ihop. Som du säger, Noctem, så är det inga större problem bara man valt rätt grejer och kopplat in dem.

Nu fick du andra "goda råd" av dina musikhandlare, men kunde de visa på plats exakt hur det skulle bli för dig? Se upp med att köpa en mjukvara om du inte är helt - eller åtminstone halvt - säker på hur den ska konfigureras och hur den grundläggande ska användas. Virtuell midiport? Jahaja.

Mina snart 14 år med "dator och MIDI" säger mig att du hade gjort det lättare för dig om du valt en Proteus 1000, bestämt dig för att sedan köra 8 midikanaler från din LE och 8 från Proteus´en. Då slipper du nämligen alla överhängande risker för datorstrul.

Men du blir säkert nöjd med Giga!

Jag fattar inte heller hur jag orkat hålla på. Men jag har aldrig varit så produktiv som när jag bara hade en V-50, Juno-106 och en Boss DR-550.

Det där sista med 8 kanaler på Triton och 8 på Proteus var ju lite det jag var inne på. Jobbig blir de när man kanske har flera syntar som bara kan spela en klang i taget. Jag vill ha en viss "standard" på mina grejer. Den och den apparaten skall vara på den och den MIDI-kanalen. Fast när man som jag är mer pryltokig än musiker så blir det svårt. Man får brist på kanaler.

Dessutom är jag väl delvis som våran hjälte Noctem, när jag bestämt mig för att göra musik så är det det jag vill göra. Men jag tycker det är förbannat tråkigt att hålla på att lusläsa manualer och hjälpfiler bara för att uppnå en viss effekt. Ett exempel: varför i helvete ställdes volymen på max på spår 4 i Logic varje gång jag spelade upp det spåret i just den låten? Markerade jag spåret innan det började spela så hamnade volymen rätt där jag hade ställt inn den. Förmodligen låg det något MIDI-meddelande som sa åt spår 4 att göra så här, men det fick inte hitta det. Jag raderade hela spåret när låten var klar och gjorde en ny tagning.

Det är kul att pilla när det blir som man vill, annars är det trist. Och jag hatar manualer!

Fixade Gigasampler för ungefär 1,5 år sedan... Har inte kört så mycket med det då det krävde mitt gamla Soundblasterkort och inte alls kunde köras på Digikortet. Har inte orkat installera det sedan jag "nedgraderat" tillbaka till Soundblasterkortet och Cubase, men redan det "lilla" pianot som följde med som standard i Gigasampler är inte alls påjåkigt. Helt klart bättre än det jag har på XP-50:n klart. Fick dessutom till "Gigapianot" men har inte provat det (i brist på hårddisk tidigare, nu åter i brist på tid!). De demos jag har hört är i alla fall ruggiga... Är ganska nöjd med standardvarianten förvisso.

Just nu nöjer jag mig dock med mda-pianot i Cubase... Lite reverb på sen funkar det rätt bra det med!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-29 18:25

MDA, gratis eller hur? Didn´t I say that, cirka för 83.000 ord sedan?

Med hjä´lte medade jag att det är du som är huvudpersonen. Det är ju liksom "din" tråd. Er u me´..? Och med det att jag lite är som du menar jag att inte jag heller alltid gillar en massa olika grejer. Ibland är det bara bökigt. För mig blir kreativiteten lidande. Fast jag gillar också att utforska nya grejer även om det tar tid och fokus från musiken. Jag har ändå inte som mål att bli popstjärna, jag håller på för min egen skull och då vill jag ha roligt. Men ibland vill jag bara göra musik och då orkar jag inte vrida på alla knappar för att få just det där ljudet jag behöver. Jag vill bara trycka på en enda knapp för att få fram det. Men så är det för det är så det är.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-30 01:28

Fan vad jobbigt det blev, 3... näe nu ändrade det sig igen 4 sidor... PF är du igång o trixar?

Kan ju säga att jag tycker det är skönare att ha all text på en sida, oavsett om man kör modem eller inte. Det här är bara irriterande.. Hmm..! Kan du inte bara låta det vara som det var?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-30 01:34

Pf trixar alltid!! Han e en av dem som försöker göra vår värld lite bättre bit för bit!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-30 01:36

Tja, får jag bara världen på en sida så... detta innebär bara en massa onödigt klickande känns det som. Jag tar hellre hela kakan anyday, och jag sitter på ett 33.6 modem!

- encore (me´ bredband i sikte)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-30 01:43

And I obey! Ok, allt på en sida, kom på att jag blir frustrerad på Sonicstate, där man måste trycka på "BIG PAGE" för att få alla syntrecensioner, så det är nog rätt bra att ha allt i en enda "chunk" i stället. Encore vinner. Skaffa scrollmus säger jag bara!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-30 01:45

Tack pf! *clap clap clap clap*

Citat:

quote:>Jag har ändå inte som mål att bli popstjärna,
>jag håller på för min egen skull och då vill jag
>ha roligt.

Så säger alla som inte lyckas. Lite i stil med att "storleken spelar ingen roll" eller "det hänger på tekniken, inte erfarenheten".

Det kanske ar orsaken till varfor man inte "lyckas" enligt din definition.. man ar inte intresserad av att sprida sin musik for mycket.. eller man ar inte nojd med musiken aven om skivbolaget ar det.. det har hant mig iaf.. jag fick for mig att jag skulle gora lite mer kommersiell musik for ett tag sen efter att ett bolag kontaktat mig.. jag pillade ihop en demo pa en lat.. skickade over den och fick en massa komplimanger for den.. jag gick och sov.. vaknade morgonen efter.. lyssnade pa laten och kom pa att det inte var min stil.. det var inte "min musik" (aven om jag gjort den). Jag sa till bolaget att dom far inte releasa den.. och jag kommer inte gora fardigt den. Visst.. dom kunde lika garna ha skitit i mig och satsat pa nan av deras tidigare artister.. nu vart det ju inte sa.. men det ar en annan historia.
Iaf.. vill man inte bli kannd sa visst.. da vill man nog inte det. "Så säger alla som inte lyckas".. det dar vart jag lite besviken over att lasa har. De flesta andra pa det har forumet (iaf stammisarna) har jag fatt for mig struntar totalt i alla popstjarnefasoner och kor sitt eget race hemma i vardagsrummet/sovrummet/whatever och tycker bara att det ar javligt kul att leka med syntar.. och ibland aven gora lite latar som man sedan skickar over till polarna..

ush.. nu ska ja forsoka sova

Citat:

quote:skapades ursprungligen av: volantiz:

Citat:

quote:>Jag har ändå inte som mål att bli popstjärna,
>jag håller på för min egen skull och då vill jag
>ha roligt.

Så säger alla som inte lyckas. Lite i stil med att "storleken spelar ingen roll" eller "det hänger på tekniken, inte erfarenheten".

Det kanske ar orsaken till varfor man inte "lyckas" enligt din definition.. man ar inte intresserad av att sprida sin musik for mycket.. eller man ar inte nojd med musiken aven om skivbolaget ar det.. det har hant mig iaf.. jag fick for mig att jag skulle gora lite mer kommersiell musik for ett tag sen efter att ett bolag kontaktat mig.. jag pillade ihop en demo pa en lat.. skickade over den och fick en massa komplimanger for den.. jag gick och sov.. vaknade morgonen efter.. lyssnade pa laten och kom pa att det inte var min stil.. det var inte "min musik" (aven om jag gjort den). Jag sa till bolaget att dom far inte releasa den.. och jag kommer inte gora fardigt den. Visst.. dom kunde lika garna ha skitit i mig och satsat pa nan av deras tidigare artister.. nu vart det ju inte sa.. men det ar en annan historia.
Iaf.. vill man inte bli kannd sa visst.. da vill man nog inte det. "Så säger alla som inte lyckas".. det dar vart jag lite besviken over att lasa har. De flesta andra pa det har forumet (iaf stammisarna) har jag fatt for mig struntar totalt i alla popstjarnefasoner och kor sitt eget race hemma i vardagsrummet/sovrummet/whatever och tycker bara att det ar javligt kul att leka med syntar.. och ibland aven gora lite latar som man sedan skickar over till polarna..

ush.. nu ska ja forsoka sova

Har för mig att det var svenska SVEK som drog tillbaks sina skivor i England för att dom sålde för bra. Dom ville inte bli för kommersiella...jeje, vet inte om det är en myt, men det vorre ju ganska ballt om så var fallet...

... du menar det har? ->

Citat:

quote:Vilken hobbymusikant vill inte få till den där perfekta låten/skivan som gör att bolagen skriker på kö och gör så att man kan leva på musiken?

Det vart en mildare fortsattning darifran iaf.. men jag tog inte det tyvarr inte som ironi

Citat:

quote:men jag är beredd att satsa bra mycket pengar på att alla från nybörjarsaxofonisten till fethemmastudiokillen vill "lyckas", även om man inte alltid kämpar för det. Någon som inte håller med?

njaa.. vet inte riktigt.. beror pa hur man ser det . Forst och framst sa har olika personer olika definitioner pa ordet "lyckas".. jag tycker att jag lyckats nu nar jag 1) blivit overtalad av ett skivbolag till att slappa ett par latar via dom. 2) spelar i 2 band som jag verkligen trivs riktigt bra i.. + har mina "sidoprojekt" igang samtidigt.
Det enda som finns kvar i min lilla lista for att jag verkligen ska ha lyckats ar att jag vill releasa en fullangdare som jag sjalv ar riktigt nojd med. Mer exakt.. jag vill helst slappa denna skiva sjalv.. inge hjalp fran skivbolag eller nat.. bara salja ett par ex till mina polare

Men man vet aldrig.. antagligen sa kommer jag vilja "lyckas" (enligt annan definition) nan gang senare i livet. Sen kanske nat av mina band rakar bli jattestora.. da kommer jag nog inte hoppa av direkt.. men det ar val inget jag direkt hoppas pa. Jag vet att det ar jevligt stressigt och struligt att vara heltidsmusiker numera.. sa nae.. ja kor nog hellre vidare som programmerare/grafiker/osv och har musik som hobby.. om jag inte far for mig att jag ska borja plugga till studioratta och sitta i en studio resten av livet.. men det raknas val anda inte som att "lyckas" som musiker?

tillrackligt utforligt svar?

Citat:

quote:Jag tror att innerst inne vill alla som håller på med musik lyckas. Vilken hobbymusikant vill inte få till den där perfekta låten/skivan som gör att bolagen skriker på kö och gör så att man kan leva på musiken?

aja.. jag antog att det har skulle forestalla definitionen av att _lyckas_..
..men slutbabblat om det.. har du funderat vidare om vad det blir for modul/softsynt?

Kan vi inte starta en ny tråd om detta?

*Alla håller med*

Tack, då gör jag det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-30 20:01

Den här tråden är verkligen ett bra exempel på "too much quoting!". Ni behöver inte citera varann hela tiden! Snacka på i stället, bara. Har man hängt med i tråden så hajar man vad som avses, och har man det inte så får man läsa tidigare trådar för att komma in i matchen.

jajaja.. vi har sett trådarna om det nu

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 14:17

Noctem, har du fått in Sysex-pianot?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 01:26

Det var så lite, så! Bara kul att skruva lite. Hur sjutton har du fixat musikuppdrag förresten, det vore ju himla hyvens om man skulle kunna få nå´t sån´t! Tips emottages med värme!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 16:33

Gratulerar till jobbet! Hoppas bara du inte sålde dig för billigt, för den diskussionen har vi haft här tidigare, "amatörer dumpar marknaden", etc, Jont Olofs upprop (den gången gällde det livespelningar). Ska iofs inte säga nå´t, jag släppte min låt Fishes gratis till den där kortfilmssajten, den hamnade på deras DVD. Snacka om att vara desperat - GRATIS. Inte fan fick jag nå´n uppmärksamhet för det. Bitter, bitter ol´ ale.

Bevaka tråden