Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Paia Fatman i sverige!

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 17:13
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av lasselu:
Blir lite sugen när jag läser den här tråden...men, jag är MYCKET ovan vid lödning så jag undrar, hur duktig måste man vara för att bygga en FatMan?

Du kan vara ovan, men då får du kompensera det med noggranhet. FatMan var som sagt den första synten jag byggde och efter lite strul med att hitta en bra transformator som klarade 230V så fick jag liv i den. Det som är knepigt är inte själva lödningen utan att allt hamnar på rätt plats, i rätt ordning (och i vissa fall åt rätt håll).

Byggbeskrivningarna man får av Paia är tillräckliga för en nybörjare anser jag. Kompletterar man dem med en lista där man hela tiden prickar av vad man har gjort så ska det inte vara några problem.

Första gången jag testade den fungerade den inte, men jag gick tillbaka och gjorde om några lödningar som såg lite suspekta ut och sedan funkade den.

Verktyg:
En lödkolv för finelektronik
Ett lödkolvsställ med svamp
Lödtråd
En multimeter
En bra sidavbitare (köp gärna lite dyrare)
En spetsig tång (för att böja komponentben etc.)

Sedan kan det vara bra att ha någonstans att jobba där man slipper plocka ihop allt varje gång. Själv byggde jag på köksbordet och det var ett helsike att städa undan varje gång.

Citat:

citerar:Kompletterar man dem med en lista där man hela tiden prickar av vad man har gjort så ska det inte vara några problem.

En sådan lista medföljde bygginstruktionerna för min FatMan!

Så ASM-1:an är billigare alltså.. mycket trevligt att höra. Kanske borde satsa på en sån istället då.. helt nollställd är jag inte

jag har pluggat en hel del på olika scheman den senaste tiden ifall att jag skulle få för mig att bygga nåt.. får man med ett färdigt schema till så typ.. varför inte

Felet är nog att runtkostnaden som t.ex. rattar, låda osv blir dyrare till asm-1:an än till en fatman.. troligtvis iaf.. men sånt får man väl stå ut med sen när man fått allt att fungera.

De rattar och potar man får med FatMan är inget att hurra för. Jag ska köpa nya rattar så fort jag fått den att fungera.
ASM-1 är ju tveklöst en många gånger bättre synt än FatMan. Men det är sant, potentiometrar, vippströmbrytare och annat panel godis är svinigt dyrt. :/ Hur stor extrakostnad tror ni sånt kan bli?

Det tråkiga med FatMan lådan är att det finns rätt liten plats för att modda den, och det är helt omöjligt att göra snyggt. Jag köpte ingen låda utan bygger egen istället. En synt utan LFO har ingen plats i min rigg

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-21 14:21
Citat:

citerar:FatMan var som sagt den första synten jag byggde och efter lite strul med att hitta en bra transformator som klarade 230V så fick jag liv i den.

Nu har jag slängt iväg en beställning...du har inget tips om var man hittar en bra trafo?

Jag har för mig att trafon är 15V AC. Borde finnas i de flesta elektronikaffärer.

Jag har en "hemmabygge" trafo enligt ritning från SAS-listans modularprojekt som jag kan avyttra. +15V och -15V ger en och är ju liksom gjord för att driva synthar med. Maila gordon_stryph at hotmail.com för att deala.

stryph: Fungerar den bra? Inbyggd i låda? Ett kort med rackplåt? Endast kortet?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-21 15:54
Citat:

citerar: Jag har för mig att trafon är 15V AC. Borde finnas i de flesta elektronikaffärer.

Tackar...då ska jag kolla upp det...

Det står på PAIA:s sida att den är 12V AC 500mA... Tror det finns en lämplig på Clas Ohlson för en hundring eller så. Annars är 12V AC rätt vanligt till gamla modem och brukar gå att hitta på loppisar o dyl. Ska du ha massa moddar är det nog lika bra att du fixar en på 1000mA (1A asså) för säkerhets skull. Fast iofs kanske Paia redan har tänkt på det...

Det står visserligen 12-14V AC på Paias sida, men många trafos, särskilt äldre är beräknade för 220V och nu har vi snarare 235V eller nåt sånt (eller ?) så en 12V-AC-trafo för 220V (som med all sannolikhet inte är stabbad) ger uppåt 14 V.

Köper du på en loppis, ta med en multimeter och testa vettja, men tänk på att trafos ger betydligt högre utspänning obelastade så det är bäst om du kan hitta nån 500mA last att testa med.

Jag kan ha fel på grund av okunskap nu, men eftersom trafon är AC kommer det ändå omvandlas till DC av strömregulatorer (finns 2 eller 3 i FatMan) och så länge regulatorerna pallar trycket bör det vara ok. Med andra ord ett par volt mer eller mindre spelar ingen roll.
Har jag rätt eller är det helt åt h**vete?

Bara halvvägs åt h**vete

Det är spänningsregulatorer du snackar om och likriktningen sker före regulatorerna....men det spelar ingen roll, ditt resonemang är ganska klokt ändå

Ups, den jag har är DC...

Volantiz: Den är på ett kort men jag har lagt den i en låda, dessutom har jag satt på en buss som man kan koppla sina moduler till senare (allt enligt SAS-standard).

  • Oregistrerad
  • 2003-05-23 16:12

Ajajajaj, jag sitter och knåpar ihop lite nu hur min fatman ska bli, lätt modifierad kan man ju tänka sig att den kommer bli , eller typ inte ens en fatman längre nästan.

Tänkte köra ett par såna här VCO:er

http://home1.gte.net/res0658s/fatman/VCO_pwm_tri_suboctave.html

Undrar hur många, jag har inte riktigt bestämt mig

Filtret får jag väl se, men jag funtar på att göra ett -12/-24db LP/BP filter

Sen får jag väl se mig om efter fler modifikationer, om man hittar nåt skoj

ohohohoh, om man inte skulle ta och försöka fixa nåt WASP-filter till istället, så att man får nåt liknande stuk som VCO:erna, samma 4069 IC-krets liksom.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-05 14:41

Idag kom min Fatman...så nu vet iallafall jag vad jag ska ska göra i helgen...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 19:04
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av MonsterCow:
Jag kan ha fel på grund av okunskap nu, men eftersom trafon är AC kommer det ändå omvandlas till DC av strömregulatorer (finns 2 eller 3 i FatMan) och så länge regulatorerna pallar trycket bör det vara ok. Med andra ord ett par volt mer eller mindre spelar ingen roll.
Har jag rätt eller är det helt åt h**vete?

Precis - det ska in AC i en FatMan och inget annat. Av den anledningen är SAS-PSU:n inte bra i detta fall eftersom den är DC.

Jag tror att jag har 13 V AC eller något i den stilen in till min FatMan, så det är inte så värst noga.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-05 20:54

Har spanat in en 12V 1Amp AC-adapter för 120:- hos Clas Ohlson...den borde fungera alldeles utmärkt...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-28 13:36

Tar och återupplivat den här tråden och rapporterar hur mitt bygge har gått:

Total tid: ca 10 timmar
Problem: inga under själva byggandet, alla delar fanns med (t.o.m en DIN-port för mycket), klara besked i manualen hur man skall göra gjorde att det inte var några problem för mig som trots allt är novis med lödkolven...
Däremot hade jag lite problem med kalibreringen men efter ett snabbt mail till Paia (som de besvarade lika snabbt) så löste det sig.

Strömförsörjning löstes med en Clas Ohlson adapter för 120 kronor.

Ett lite gnäll dock, upptäckte ett brott på ett av spåren på kretskortet och var tvungen att löda lite tråd istället...en minuspoäng där...

Hur låter den då? Tjaaa, den vinner ju inga utmärkelser direkt...ganska tråkig egentligen men det var inte för ljudet jag köpte den utan för byggandet...

Nu funderar jag allvarligt på Paias 9700...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-28 13:48

Fan va kul att du fick ihop´et!

Kan du inte spela in ditt bygge lite så man får höra?

Jojo, i helgen löste jag problemet med min FatMan!!! :kaaaka!:
Efter att ha skickat ca 6-7 emails till PAiAs support och bara fått svar en gång (då jag skickade brevet genom en annan PAiA anställd) gav jag upp. Men nu i helgen tog jag nya tag och finsökte arkivet för den gamla mailing-listan "Analogue Heaven". Där hittade jag en post om problemet, och ett svar från FatMans skapare. Lösningen var att löda en 10k ohm motstånd mellan två pinnar på en av IC komponenterna, nu funkar den utmärkt

Dags att modda och bygga låda!

..å dom levde lyckliga i alla sina dagar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 22:26

Då kanske jag skulle kunna späda på i denna gamla tråd med en recension av min Paia 9700s Jag byggde den förra sommaren och har använt den en hel del både som synth och som MIDI-CV-converter till min Pro-One. Jag har lagt upp några ljudprover också. Kolla in här:

http://www.unease.se/paia.htm

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-23 11:03

tommyc : Det där lät ju riktigt bra! I "bass1" var det något i ljudet jag gillade som påminde mig om brorsans gamla Yamaha CS01. Filtret kanske? Svårt att sätta fingret på't. Gillade det starkt iaf. "Modulated" lät helt verückt, otroligt effektivt ljud att störa grannarna med.

Jäkligt kul att höra PAIA9700 in action!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 14:28

encore: Jo, det skulle kunna vara filtret. Det låter rätt varmt och mysigt men det fungerar inget vidare med höga resonanser och hög cutoff samtidigt, filtret blir helt instabilt liksom. Annars är det, om jag minns rätt, bara två stycken pulsvågor med en oktav mellan och PWM på den ena. Sen är det ju så att jag kör filtrena separat för vänster och höger kanal, å då blir det ju 12dB/oktav. Annars kanske man oftast kör dem i serie för att få 24dB/oktav, men då blir det ju inte stereo.

Jag håller som bäst på att försöka bygga in Paias fjäderreverb "Hot Springs" i samma låda, då blir det ännu mera retroljud!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-23 19:06

tommyc : Jo, jag hörde att filtret skrek till ibland. CS01 har visst också 12db per oktav-filter så det kan ha varit anledningen. Lät bra med stereofilter, tänk om fler syntar hade det som standard.

Mycket trevliga ljuddemos! Jag trodde den skulle låta nära på lika tråkigt som en omoddad fatman.. men där hade jag visst fel

Fick ett email från Laurie Biddulph (distribuerar ASM-1) angående en ny version av ASM-1...ett par nya funktioner och några buggfixar. Den kommer gå att beställa om några veckor
Jag fick inte någon mer ingående info om ändringarna, men detta diskuterades på synth-diy listan för runt 4-5 månader sedan.

  • Medlem
  • 2003-09-29 19:08

ASM-1 har jag varit sugen på länge. Vad har han för länk till sin hemsida han som för dem?

Var får jag tag på ett oscilloskop som inte kostar skjortan? kan gärna vara lite äldre...någon här som har ett att sälja? Eller bra tips?

Bevaka tråden