Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Paia Fatman i sverige!

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här
här
eller på någon annan annonssida.

Den första länken visar ett Tektronix 2225, ett sånt har jag....tyvärr bara lånat men det funkar bra. Det står att locket saknas, pruta!

Själv hittade jag 2 fullt fungerande oscilloskop för 200kr styck på en loppis. Tyvärr köpte jag bara det enda, och det har dessvärre bara en kanal och går bara upp till 200 kHz, men det var åas bärbart och hade inbyggd TDR-mätare. Kolla runt vettja; du får ett nytt handhållet digitalskop för ca 3000 kr så lägg inte för mycket på nåt begagnat. Vad ska du ha det till? Ska du bara mäta ljud behöver du knappast 50 MHz bandbredd, det räcker gott med 1 MHz. Dock kan det naturligtvis vara en god idé att skaffa ett snabbare redan från början utifall du skulle vilja börja konstruera med microchip etc såklart.

Jag behöver bara ett enkelt oscilloskop att mäta ljud där multimetern brister i funktion. Jag ska kolla runt på lite second hand affärer som brukar ha mycket teknik prylar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 09:40

Borde det inte kunna duga med ett mjukvaruoscilloskop? Jag vet att det finns några sådana som freeware/shareware. De borde funka bra för alla signaler som ljudkortet kan hantera. Men det är klart att det inte blir samma laboratoriekänsla....

Jag har sökt ett mjukvaruoscilloskop, och det finns två för Mac OS X. Ett som är freeware GNU, men det är bara en väldigt buggig alpha version, och ett dyrt shareware program som funkar gratis i 30 dagar.

http://www.viklund.com/sale/index.htm

Ett 20Mhz tvåstråle för 1500 (pruta till 1000). 2-stråle är rätt bra att ha om man vill kolla vad som händer med en signal (tex exakt hur en dist påverkar signalen) och egentligen suger 1-stråle rätt hårt.

Men det där med mjukvaruoscilloskop; i mjukvara borde det ju gå alldeles utmärkt att använda höger+vänster kanal som två kanaler. Det finns rätt många oscilloskop-program för PC med SoundBlaster; köp en gammal 486:a med ett SoundBlaster 16 för en hundring på en loppis vettja; det borde räcka alldeles utmärkt om programmet är någorlunda välskrivet (kontakta mig om det inte funkar så skriver jag ett själv, det är apenkelt). På många sätt är ju ett mjukvaruskop att föredra om man nöjer sig med tveksam precision eftersom man kan lagra förlopp.

Bevaka tråden