Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sounddiver

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-27 14:42

Jag köpte nyligen en CS6x och är nu sugen på att skaffa mig Sounddiver. Jag vet dock inte så mycket om Sounddiver så jag skulle vilja höra era synpunkter. Är det värt att skaffa och var skaffar jag det i så fall billigast?

Köpte du den ny? Kan vara värt att kolla med Yamaha annars, med tyskköpt S30 följde det nämligen med en special-version av Sounddiver för S30/80 & CS6x/r (samma synthar egentligen).

Nu gör iofs Yamaha ibland gör såna här grejer lokalt, i Sverige fick man tex inte Sounddiver för FS1r med på köpet, men väl i andra europeiska länder, men som sagt, kan vara värt att kolla.

I övrigt kan väl sägas att Sounddiver inte är i allas smak, är själv ingen större beundrare tex. Och kör du PC kan det vara värt att tänka efter både en och två gånger, några nya synthar lär det ju inte stöda...

  • Medlem
  • 2003-01-27 21:43

Jag köpte synthen begagnad och fick inte Sounddiver på köpet. Hmmm, blir nu lite tveksam om det är ngt att ha eller ej.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-27 21:47

Specifikationer och annat låter göra sig gällande att Sound Diver är verktyget nummer ett, men när man väl testar det - även i Mac - märker man att det är ett klyddigt och rörigt gränssnitt som inte alls känns intuitivt. Jag diggar det inte alls. Kolla hellre www.yamahasynth.com om de har något annat program att erbjuda eller kolla www.synthzone.com på Yamaha-länkarna och se om inte nå´n liten tomte någonstans vävt ihop en editor du kan använda dig av. Berätta hur det går, alltid intressant att veta vad som finns osv.

Vad gäller antalet stödda synthar är ju Sounddiver helt ohotat, men som sagt, man måste nog vänja sej vid gränssnittet...

Skicka ett mail till Yamaha IAF, mycket möjligt att dom kan ordna en kopia åt dej. Det kunde dom inte i fallet FS1r (se ovan) man jag fick några ljudbanker och en gratiseditor iaf av en hyvens kille på Yamaha Sverige.

Är du någorlunda programmeringskunnig kan annars detta vara ett alternativ: http://www.overwhelmed.org/jsynthlib/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 00:06

Tillägg, skicka inte mail till Yamaha i Sverige, de svarar aldrig. Ring dem i stället. Vet att de finns i 031-området, men har inte numret på lut. Titta på www.yamaha.se uh? Skriv ner ditt CS6X-serienummer så du har det tillgängligt om de undrar - you never know.

Ringa kan vara ännu bättre, men jag fick faktiskt svar ganska omgående...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 10:57

Wow! Det låter som en flax, jag har nog mailat dem minst tre-fyra gånger utan att få svar faktiskt.

Undra om Åge jobbar kvar på Yamaha i Sverige?

1
Bevaka tråden