Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låt inte Daniel bli snuvad på sin MaxiKorg!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 14:44

Daniel har skrivit ett inlägg på Instrument Online ( www.instrument-online.nu ) om att han vill ha nå´n bra "spelsynt" med pianoljud. Han funderar på att byta bort sin MaxiKorg och har fått två bytesförslag, dels en Ensoniq MR-61 (blä) och dels en Korg DSS-1 (urk). Vem kan rädda honom? Parakeet är vår utsände hjälte som åtminstone försöker komma med lite ledtrådar. En Maxi Korg 800 DV går inte av för hackor, och den bör absolut inte bytas mot första bästa synt med pianosamplingar! Marknadsvärde på en dylik Korg? Om den är i fint skick tippar jag på 6500:-. Det vill säga ungefär som både en MR-61 och en DSS-1, minst.

Jag blev erbjuden att köpa den och den skall vara i väldigt bra skick med allting fungerande. Tyvärr har jag lite annat att prioritera, annars hade jag inte tvekat en sekund.

En DSS-1 ligger ett antal tusenlappar under det pris han vill ha för den. Och hans pris är högst rimligt, möjligen något lågt om nu Maxikorgen är så unik och ovanlig som jag får för mig.

Snygg är den i alla fall. Perfekt söndagssynt som även tål vardagsspelning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 11:53

Är alla Svenska Analogsympatisör-medlemmar i ett stadium av koma? Här bjuds en fin analogsynt ut och landet är lojt och tyst. Märkligt!

Om vi skall spekulera, och det skall vi på ett sådant här forum tycker jag, vad är en Maxi värd? Vill minnas att jag såg en på "det andra forumets" annonser för ett tag sedan för 3000:- Låter väldigt billigt.

Jag vet inte så mycket om den, men minste 5000:- borde den väl vara värd tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 12:21

Ja, fem tusen är inte orimligt. Se´n är det ju tillgång och efterfrågan som styr, men det finns inte särskilt många analogsyntar i Sverige så priserna är generellt sett höga här.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-02 12:50

Den är ju gammal som tusan och dessutom lite ball för den var den första duofoninska snubben! Dom kan det ju inte finnas så många av så 5pix och uppåt tycker jag den borde kosta, tex en juno106a kostar 3-4 och dom kryllar det av.

Jag tror han mailade oss.... Erbjöd honom en Roland JV90 + lite tillgodo. Han nappade inte.

Det var lite snack om denna modell på SAS för inte så länge sedan.. jag har för mig att man inte bör betala så mycket mer än 4500:- för den. Den var tydligen riktigt häftig iaf.. var väl nån där som har eller hade haft 4 st har jag för mig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 18:25

Lasse Viklund.

det är iaf lite smågalet tycker lilla jag

Iofs så förstår jag nog honom ändå.. jag har stått och vridit å joxat framför min gamla cs40 i över en timme idag... efter det så kände jag en hel stund att jag ville kasta ut ett par av mina digitalare och leta upp flera gamla cs-monster ... eller maxikorg-monster? Tyvärr inte för det priset just nu bara

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 20:07

Byt bort nå´t pianistiskt mot Maxi-Korg´en då! Lura honom inte bara, jag tycker synt om killen om han får nå´n digital skräptrashplojbox mot sin klassiker.

har inte sa mycket pianistiskt.. en jd800 iofs.. men naee.. behover den fortfarande en del : (varfor finns det ingen "tveksam" smiley som ikon? )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 22:00

JD-800´or växer på träd! Jam har minst tjugofem stycken!

Är inte så säker på att killen blir lurad. Har sett den till försäljning på något ställe och han begär skäliga 5000:- för den. Kanske skulle byta min MS2000r mot den..?

han verkar ha salt den redan... var inne och kollade pa iol´s forum dar han skrev lite om den.

Jag skulle kunna tanka mig att byta min ms2000r mot en maxikorg
Men nu ville gossen ha piano... aja.. nasta gang kanske

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-03 01:22

Volantiz & Parakeet, programmera era MS-2000R fulla med era bästa ljud å se´n byter ni synt med varandra. That´d be good KARMA!

...eller så hoppar vi över det helt enkelt och leker vidare med våra gröna monster och låssas som att ingenting har hänt (jag har fått ordet "monster" på hjärnan idag tror ja)

nee.. inte en analogare till på ett tag.. man måste prioritera det viktigaste först.. vad det nu är.. kan inte bestämma mig

MS2000r måste nog vara världens mest svårsålda begagnade synt. Det GÅR inte sälja en sådan till ett rimligt pris. Fan ta Korg som dumpat priset på den - tror de inte på sina gena produkter? Och jag vägrar sälja den till någon för ynka 3000:-, den är värd mer.

Hörru, volantiz, skall vi ta och börja gilla våra MS2000?

felet ar nog att det ar lite for manga som vill salja sina ms2000 just nu... Men man borde val kunna fa en 4500:- for den om man har talamod att vanta lite.

Jag maste saga att jag gillar den riktigt skarpt.. jag anvander den valdigt mycket. Felet ar att det lixom saknas lite i ljudet for att fa den att lata riktigt grottfet.. men oJ vilka farliga ljud man kan gora

Jag skulle iofs kunna tanka mig att byta ut den mot en intressant analogare.. men hellre en nord modular eller sampler for tillfallet.. En trumsampler med bra sequencer vore riktigt nyttigt! (speciellt ifall att jag borjar lira i ytterligare ett band). Samma sak med min jd800.. jag gillar den skarpt.. men tyvarr sa maste man prioritera en del.. sa man vet aldrig om den aker ut om ett tag

1
Bevaka tråden