Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ögonfägnad - modemfett: Alesis ION.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 00:37

Hmm, ptja, jo, ja. Ljudexemplen var skittråkiga men den kanske? Ptja. Har den effektenhet? Ptjo. Ptja.

  • Medlem
  • 2003-01-28 09:34

Faan va ful.

Den skulle inte få sätta sin fot hos mig

Lite Akai S1000 vibbar. Kan funka...

Menade du Sonicstates ljuddemo? Den var ju inte så kul nej, men formantfiltret lät lovande...

Huga! Den ser ut som en Hartman Neuron. Och den är inte heller snygg. Varför gör ingen en modern VA som ser ut som en gammal hederlig analogkärra? Undra om den upplevs lika plastig som den ser ut?

Hmm, jag tänkte mer rejäl metall när jag såg den. Och hyggliga rattar.

Korg MS2000 var väl lite vintageinpirerad, men dom föll ju pladask på målsnöret med dom fruktansvärda rattarna...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 11:50

Happ. Jag tycker den är sober, stilren och verkar rätt ball. Gillar designen mycket faktiskt, tycker den känns "rakt på" utan lull-lull och krusiduller.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-01-28 12:24

Jag tycker den är rätt snygg, inte så tokig.

Den är helt klart snygg på många sätt tycker jag.. designen känns som en blandning mellan waldorf och teisco + lite hartman som pippin sa.
Den ser väldigt massiv ut på nåt sätt.. hoppas den är helt formad som en box.. vore störtcoolt ju

Cirkapris i Luthmankatalogen: 13995:-...

Skulle inte tro det, har redan sett den för 1020EUR...

Älskar designen.. Ju mer steril look desto finare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-15 01:08

För de som är intresserade av att veta mer kring Alesis ION finns nu manualen online som PDF. Bara att glutta.

http://alesis.com/downloads/manuals/Ion_Manual.pdf

Skummade igenom själv, tycker synten verkar kraftfull och kul, 3 osc per röst är ju en trevlig grej, 4 multiparter är helt OK, massor av filtertyper å syntprogrammerargodis, chorus/phasereffekter. Inga reverb och synten kommer från Alesis! Nåväl, kan ju komma som SysEx-uppdatering senare.

Något analogpuritaner kommer ondgöra sig över är säkert ett av avsnitten framåt slutet: Crash Recovery. En synt är inte en synt, det är en dator. Nåväl, vi får hoppas den inte kraschar som daglig rutin. GUI´t, om man så säger, "displayhanteringen" verkar föredömligt överskådlig och välgjord. Kul med kvadratisk LCD. Kul design för övrigt. 40-bandsvocoder. Jess, det var väl typ det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 13:27

Hmm det var en riktig fuling. Jag har presic köpt en Andromeda A6 från Musik Börsen. Rena rama reaföreställningen med tanke på att man får en 16 rösters multitimbral synth med riktiga VCO, VCF och en modulations matrix som heter duga.
Nu ska jag bara lära mig hur man programmerar, den är rätt avancerad.

MVH
Demokid

Smaken e som baken jag tycker själv att det finaste som finns är steril design, den ser ut som något skandinaviskt.
Med en sån maskin skulle jag komma igång fort, inspirerande design i allra högsta grad.

Jag får vibbar av sovjetiskt kärnkraftwerk!
RBMK grafitmodererad fissionssyntetisator.
Manövreras lämpligtvis i vit rock med dosimeter och vit burkmössa på huvudet.

IONiserande strålning. Ja i massor!

Starta synthklubb i Pripyat. Lägg på "Dynamics and Discipline" med Moskwa TV - Generator 7/8!

//R.t:M.I.

AHHH! Mina ögon blöder!.. njaaa, riktigt så ful var den inte. Den ser lixom halvfärdig/oklar ut och Stefan finner det väldigt störande.

Nån som vet om den dykt upp i nån butik än, så man kan testa?

Är lite tveksam till om den skulle tillföra mej så mycket, den har nästan exakt samma arkitektur som min Q. Fast 17 filter-typer är fortfarande frestande...

Fattar inte att dom missat möjligheten att ha en feedbackloop pre/post filter. Finns det nån VA som har det? Kanske är svinsurt att modellera?

Hiitade ny demo via TGS iaf, låter som vilken VA som helst skulle jag vilja säga. Men den kanske "känns" annorlunda när man rattar själv.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-07-04 21:04
Citat:

citerar: Jag får vibbar av sovjetiskt kärnkraftwerk!
RBMK grafitmodererad fissionssyntetisator.
Manövreras lämpligtvis i vit rock med dosimeter och vit burkmössa på huvudet.

Och sen gjuter man in skiten i en betongsarkofag när man spelat så den smälter...

1
Bevaka tråden