Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Evolver

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-04-05 22:11

Chansen är väl liten men är det någon som har testat den här, Evolver ?

  • Medlem
  • 2003-04-06 01:57

Uhm.. kom tillbaka om två månader eller nå´t

Har tjatat om det här förrut, men en Evolver blir mitt nästa inköp - helt klart...

Kommer att beställa den från Dave smith själv - utan att testa den. Kan inte tänka mig att jag kommer att bli besviken på den..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-06 22:03

Jag vill ha en och sitta och pula med på resor och så. Lagom storlek för det. Verkligen en udda apparat, som ljudmässigt inte lär göra någon besviken. Men jag har inte testat någon än. Och hurra för step sequencers!

Lite trevlig läsning

http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Dave-Smith-Instruments/Evolver-01.html

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-23 21:00

krank : Har du köpt en Evolver än?

Läste just Evolver-recensionen i MM och blev klart sugen!

Fan vilken ball manick! Och det var inte förrän jag sökte på "Evolver" på 99:an (och hittade Wavestation-tråden) att jag kom på att man borde ju kunna modulera valet av aktuell VS-sampling också.

Wow.. har ännu inte letat upp några ljud från Evolvern, men bara jag tänker på vilka möjligheter den verkar ha så... Ojojojoj!

Sen tycker jag att Ulf "Vinyl" Stenbergs artiklar är tidningen MM´s största behållning, han som brukar recensera syntar alltså. Han är verkligen bra! Efter att ha läst Evolver-artikeln känns det som att man har riktigt bra koll på maskinen och fattar hur den funkar. Det var samma sak förra numret också, då han recenserade V-Synth. Man känner att man har lite koll, trots att man aldrig sett synten IRL ens! Det gäller mest honom då, tycker inte att de andra recensenter är riktigt lika bra.

  • Medlem
  • 2003-05-23 23:43

Jaså, nya MM har kommit.. var jäkligt sugen på den recensionen själv. Evolvern verkar onekligen vara en makalös manick, jag har nog hört över 100 ljudklipp från den vid det här laget... inte ett enda har lämnat mig oberörd, men tyvärr så kom ju min A3000-affär imellan mig och min kära Evolver. Lite synd att man måste beställa den från USA, tycker jag - hade det funnits en Svensk återförsäljare hade jag tagit den på avbetalning direkt..

Så, sorry... jag KOMMER att köpa en Evolver, men gudarna vet när. Ekonomin är som vanligt långt ifrån stabil.. Vill du höra den så finns det säkert en 30-40 samplingar på Dave Smith´s hemsida och om du orkar kan du också gå med i DSI_Evolver på Yahoo groups.. där postar dom ljudklipp förjämnan...

Här har du ett gäng också...
http://www.trippler.net/music/DSI-Evolver/dsi-evolver.html

Hinner du före mig att köpa en så lägg upp en recension snarast, ok?

Ingen annan som hunnit före?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-23 23:53

Jag fick reda på en sak i recensionen som jag letat efter tidigare, och även om det kan ses som en liten detalj så blev jag oerhört besviken. Sequencerinställningarna är globala för samtliga program. Jag var övertygad om att de sparades med de enskilda ljuden. Dessutom saknar den hörlursutgång, vilket är märkligt med tanke på hur liten den är och så kul man hade kunnat ha med den på t ex semestern. Nej du Dave, en liten uppgradering tack!

  • Medlem
  • 2003-05-23 23:58

Amino:
Varför är det dåligt? Säg att du gillar ett ljud men höra hur det låter med sequencen som hör till ett annat ljud så går det ju på ett kick istället för att sitta och krana in samma 4*16 sequencer-steg för det nya ljudet...

  • Medlem
  • 2003-05-23 23:59

Förresten... menar du att det inte går att spara sequencerinställingar för varje ljud? Det är jag nästan säker på att det går, faktiskt... Bankerna verkar ju till stor det vara uppdelade efter om de använder sig av sequencer eller inte. Eller jag kanske missförstår dig totalt? Lika bra jag är tyst

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-24 00:27

Det var jag också. Men jag kunde inte hitta någon säker information om det. Jag citerar senaste MM:

Sequencerns inställningar är globala, vilket är lite synd. Om de hade gått att programmera separat för varje ljud hade det varit betydligt mer användbart, framför allt i en livesituation. Den parameter varje spår skall styra ingår dock i inställningarna för varje ljud. Exempelvis kanske sequencerspår 1 styr tonhöjden på alla oscillatorer för ett ljud och därför resulterar i en melodi. För ett annat kanske spår 1 styr filtercutoffen, vilket självfallet ger ett helt annat resultat.

Riktigt, riktigt trist tycker jag.

Säg förresten ifrån om jag bryter någon lag och citerar för mycket...

  • Medlem
  • 2003-05-24 01:27

Riktigt konstigt, tycker jag... Inte alls vad jag hört. Antar att den enda lösningen är att köpa sig en rackare och se efter själv!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-24 09:02
Citat:

citerar: Dessutom saknar den hörlursutgång, vilket är märkligt med tanke på hur liten den är och så kul man hade kunnat ha med den på t ex semestern.

Enligt FAQen på DSIs hemsida så klarar utgångarna på Evolvern av att driva ett par hörlurar...så där försvann det argumentet...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-24 09:07
Citat:

citerar: Jag fick reda på en sak i recensionen som jag letat efter tidigare, och även om det kan ses som en liten detalj så blev jag oerhört besviken. Sequencerinställningarna är globala för samtliga program.

Näe, den köper jag inte...

Jag kan inte tolka manualen (som finns att ladda ner hos DSI) på annat sätt än att det är individuella sequences för varje program...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-24 09:52

Nu när man "vet" svaret kan jag inte tolka det på annat sätt än att det inte är individuella sequences.

* Bland programmeringsparametrarna i manualen och på burken finns bara Seq X Dest, ingenting annat.

* Själva sequencerfunktionen ligger utanför själv ljudprogrammeringen, på egna knappar.

* Tempot ställs in under [I]Main[/]. Det borde definitivt funnits under varje program annars.

* Ulf Stenberg som skrivit testet har faktiskt använt en...

Jag har hört om andra synthar som också skall kunna "driva" hörlurar genom de vanliga utgångarna och jag vet hur högt det brukar bli...

Oavsett vilket, Evolver verkar vara en underbar maskin som jag förmodligen inte kommer att kunna hålla mig ifrån. Att den sedan är prissatt i dollar och dollarn har sjunkit kraftigt det senaste året är ingen nackel.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-24 11:17

Åandra sidan står det såhär om Lock Seq parametern:

Citat:

citerar:When set to Off, sequencer operation is normal, and each Program plays its own sequence. If set to On, the sequence does not change when changing a program. This provides an easy way to hear the same sequence with different sounds. Note that Lock Sequence can be used to copy a sequence from one Program to another.

Vilket jag då tolkar som individuella sequences för varje program...

Dessutom har jag nu plöjt igenom Yahoos grupp för Evolver och det jag kan läsa om sequencern där gör mig övertygad om att det är individuella sequences...det finns faktisk ett par inlägg där folk har trott att det rör sig om bara en men där de har hänvisats till parametern jag citerar ovan...

Jag misstänker att den gode Ulf Stenberg har gjort samma misstag...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-24 11:40

Jag (och Ulf Stenberg) har tack och lov fel och lasselu och krank har rätt. Här finns det i klartext. Tyckte väl att det vore en lite väl korkad lösning annars för att komma från Dave Smith. Hans synthar brukar snarare ha för många finesser.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-24 12:05

Fan, nu måste jag ju köpa en...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-28 20:38

Och nu är den beställd...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-28 20:54

lasselu : Nice! Du glömde väl inte bort att beställa ett extra exemplar till mig va?

Ett ex som jag kan få låna på obestämd tid alltså.

Skoja ba´!

// encore - ska ladda hem o lyssna igenom lite Evolver-ljud tror jag.

  • Medlem
  • 2003-05-28 21:23

Aaah! Väntar spänt (och avundsjukt) på recension

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-28 21:43
Citat:

citerar:Du glömde väl inte bort att beställa ett extra exemplar till mig va?

Attans, det glömde jag...ska genast maila Dave...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-30 15:00

Och nu är den här...

Måste säga att jag är imponerad av leveranstiden...42 timmar och 45 minuter...

Så vad får man då i lådan...i mitt fall Evolver #652, en universell batterielliminator, en manual och ett par extra blad med beskrivningar av presetsen och ett litet meddelande från Dave att han gärna lägger upp roliga ljud man får ihop på DSIs hemsida...

Vad tycker jag då? Tjaaa, efter en timmes lekande ungefär så gillar jag den...
Har inte testat att programmera något själv ännu utan bara lekt med presetsen. Och det är en salig röra av sjuka sekvenser, drones och plip-plopp ljud...ingenting för de som vill ha stråkar och blås alltså...
Men vem väntar sig det av en monofon maskin? Det här är ingen smör och bröd burk utan något för den som gillar att ratta...
För min del blir det här den burk jag tar fram när jag inte skall göra musik utan bara konstiga ljud (vilket jag ska erkänna är oftast

)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-05-30 21:01

Det gick ju som blixten, jag förstår att Dave vill sköta all distrubrering själv och han verkar ju sköta det väldigt bra.
Grattis till synthen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-31 00:37

Vad landade kalaset på? Förutom Arlanda?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-31 09:12

Bra fråga PF, vet faktiskt inte...kostnaden hos DSI blev 500 USD ink. frakt...
Sen så ska det ju till tull och moms...och vad jag har förstått så är det UPS som ska driva in det men de lämnade glatt up paketet utan några krav så har jag tur så kanske jag slipper det...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-31 11:39

Tyvärr brukar det komma som ett brev på posten se´n. Men har du tur så!

Jag har då aldrig fått ut nåt utan att betala först... Men jag har å andra sidan aldrig fått nåt via UPS.

Grattis till synthen iaf och berätta gärna mer när du lekt lite mer på den, jag är nyfiken!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-27 16:30

Tipsar lite, det finns en till salu här för 3000 spänn.

  • Medlem
  • 2003-06-27 19:25

Otroligt smärtsamt.. aldrig har jag saknat 3000:- så mycket!

Om någon vill köpa en DX200, hör av er

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-27 19:29

krank: skärpning nu!! DX200 e ju apkul!! Du ks givetvis ha båda!

Bevaka tråden