Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Evolver

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-06-27 19:37

hehe.. tycker du? Ärligt talat så har jag varit sugen på att sälja den ändå, och kommer nog att göra det så småningom..

Problemet är väl att ingen levande själ vill ge 3000:- för en DX200 - börsen säljer dem ju för det ny, och då jag är helt barskrapad har jag inga extra pengar att skjuta till..

Ingen Evolver den här gången heller

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-27 20:05

krank : Surt! Du var fattig student också va?

Know the feeling. Har du mer grejer i studion eller?

  • Medlem
  • 2003-06-27 20:26

Always

Studentlivet är skönt men i stunder som dessa hade inte ett jobb och lite stadigare ekonomi skadat..

Min "studio" är rätt obebodd just nu... MS2000, DX200 och A3000 är det som står här. MS2000 är jag helt nöjd med, A3000 är kul även om jag inte riktigt "kommit in" i den än, lite tråkigt att inte ha någon hårddisk i den än, eller cd-rom men jag jobbar på det.

DX200:an åker som sagt ut snart. Inte för att jag inte gillar hur den låten, men det spelar ju ingen roll när jag inte använder den. Instället för att göra någon djupare analys konstaterar jag helt enkelt att den inte passar mig..

Efter sommaren ska jag köpa på mig lite grejor i alla fall... Blir nå´t kul, beggat i rackformat skulle jag tro.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-27 20:47

krank : Jag förstår vad du menar. Vissa grejer tilltalar en helt enkelt inte. Själv är nog min Wavestation A/D den synt jag använder minst, fast jag lär nog ändå behålla den. Hoppas på att jag ska bli sugen på att göra ljud på den nån dag. Octave Strings kan jag hursomhelst inte vara utan. *obsessed* Nånting i rack-format vill jag också ha. Pulse klingar väldigt bra.

Ett tips är annars att sälja DX200:an och plocka jordgubbar i några dar tills du har råd med Evolvern.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-28 08:57

Evolvern fanns på Vendolin också, men försvann väldigt snabbt därifrån, vilket vanligtvis bara kan tolkas på ett sätt...

encore: Pulsarna i Tyskland verkar ha gått upp lite i pris, men säg till om du är intresserad på riktigt. Jag kan eventuellt också tänka mig att byta upp mig till en Plus så då kan du få köpa min istället.

Din Wavestation kommer du förresten inte att behålla, för den kommer du att sälja till mig en vacker dag.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-28 13:11

amino : Ja, men det kan ju vara en idé att köpa din Pulse istället, om du kommer över något Pulse Plus-kap framöver. Fast Wavestationen ger jag inte upp på ett tag!

Har ju knappt undersökt dess möjligheter än! Men jag medger att det känns motsträvigt att programmera den. Får väl ta och lyssna på lite skön tysk techno från 1992 där den används hyffsat flitigt (med hemmaprogrammerade ljud till-o-med) så kanske inspirationen börjar flöda.

Smarriga filter ÄR inte alltid en nödvändighet för att skapa bra ljud, jag får lära mig det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-28 13:50

encore: Risken är att om jag hittar en Pulse till samma pris som min första så kanske jag behåller den. Kan inte vara fel med två.

Din Wavestation orkar du ändå aldrig sätta dig in i ordentligt.

Jag hade nog min A/D i 5-6 år så jag är redan bra kompis med den.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-28 17:16

Jaså det säger du?

Kan jag trivas med en DX7:a och en D-10:a så kan jag väl trivas med en Wavestation!

Dessutom förlorar jag hursomhelst pengar på att sälja den, för jag lär aldrig kunna få vad jag gav för den - 7000 kr.

  • Medlem
  • 2003-06-28 18:41
Citat:

citerar:Kan jag trivas med en DX7:a och en D-10:a så kan jag väl trivas med en Wavestation!

[/QB]

Det som funkar för dig, funkar - det räcker.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-28 20:29

encore: Ja huga, det var dyrt! Min Wavestation A/D körde jag upp och köpte begagnad i Göteborg 1993-10-26 för 8.500:-. Jag hade den i sex härliga år innan jag av någon idag oförklarlig anledning sålde den 1999-12-06 för 5.000:-. Det var ett informativt Exceldokument jag hittade på hårddisken idag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-29 00:39

Och igår sålde jag min klav, inklusive två repor, för 1500:-. Kunde nog fått mer men vafan.

gick du ner till 1500:- ?
Pf jag sålde iof min wawestation ex i mint (inte ett dammkorn i sikte) med alla manualerna helt perfekta i skick för 3000:-
Ångrar mig djupt nu

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-30 00:28

Jupp, nu är jag inne i en våg av dåliga affärer. Fick ett väldigt bra bud på min D-50 nu också, på hela 3500:-, men jag tackade faktiskt nej

- i fredags hade jag lätt krängt den för 2 laxar. Tydligen har jag bestämt mig för att behålla den. Den är i väldigt extremt fint skick och jag blir glad av den, så "it´s a keeper".

I ärlighetens namn var jag ärlig mot killen också, å sade att han borde kunna hitta en lätt för 2000:- på typ Vendolin.

  • Medlem
  • 2003-06-30 17:23

Encore:
Fint tips, ska överväga saken

*Krank som nyss kommit hem från Maiden-koncert*

http://www.trippler.net/files/poly/evogabba.mp3

tyska herr trippler visar hur en slipsten ska dras med evolver. herrejävlar vad brutalt och trasigt det låter. jag kan inte bärga mig tills min anländer, men så där bra lär man ju aldrig få den att låta

  • Medlem
  • 2005-01-06 10:54

Tyckte det lät ovanligt polerat jämfört med vad jag och min Evolver brukar plåga fram

Men han är väldigt duktig den där trippler (stefan heter han väl, om jag inte minns helt fel). Han har postat mycket snygga grejor på Evolver yahoo-gruppen..

Ja, det är kul med folk som delar med sig av sina experiment, både produktiva fiddlingar och jams och längre färdiga saker.

PolyEvolver Keyboard

Har ni sett det här?
http://www.davesmithinstruments.com/other/news.html
4 rösters evolver i skitsnyggt paket... :kaaaka!:

Äger för övrigt en Evolver sedan snart ett år och den rekommenderas starkt!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 21:59

Hallåj alla Evolver ägare.
Det är så att jag har ganska starka funderingar på att köpa en Evolver, men efter att ha lekt med den 2 gånger på Jam så känner jag mig lite av. Vadådå? Jo, det är så att det slutar alltid med att efter jag har dragit ner allt på noll, alla osc allt(!) förutom volym ut från VCA så har jag bara en lång mullrande slinga. Antingen så är det jag som gör något fel eller så är det så den fungerar? Eller så har jag tokmissad en fet jävla feedbackslinga någonstans?
Nåväl, jag skulle bli glad om någon kunda tala om för mig att den faktiskt går att få tyst på?

Jag vill också ställa en fråga om den!

Är sequencern lätt/snabbanvänd? Fungerar den bra som improvisations/live-låda? Snabb beskrivning av den?

  • Medlem
  • 2005-04-07 23:18

Volantiz:
Jag tycker den är lätt använd i alla fall... Hela Evolverns gränssnitt är ju en 8x8 matris och trycker du in "sequencer" knappen förvandlas den till 4 sequencer spår med (max) 16 på varje.. Busenkelt. Sequencern kan modulera i princip alla tänkbara parametrar (även lite mer udda saker som clock div och sån't för skumma rytmbyten)..
Det enda negativa om själva sequencern tycker jag är att värdena går från 0-100, d v s inga negativa värden, så man får vara lite eftertänksam när man ställer in grundvärdena på parametrarna man vill ändra... Å andra sidan finns det ju fria "modulationsslots" som kan ha negativa värden och där sequencerspåren kan vara källa...

Annars vet jag inte vad jag ska säga.. Kanske lättare om du ställer frågor? Om det är någon speciell detalj du undrar över..

zhtee:
Evolvern har inte mindre än 3 feedbackslingor (varav en stämbar) så när du börjat spela på den så är det faktiskt så (i min erfarenhet i alla fall) att enda sättet att få tyst på den är att dra ner VCA på 0...

  • Medlem
  • 2005-04-07 23:20

Förresten, lite smygpromotion för min egen musik (hehe)...
Låten i den här tråden är en enda lång improvisation. Endast Evolern används och sequencern används flitigt.. Så för att ge eftertryck åt det jag sa innan: sequencern är lättanvänd och framförallt rolig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 23:20

krank, men den måste ju gå och gate:a på något sätt? Inte så fint med en synth som sitter och tjuter konstant även när den inte ska?

  • Medlem
  • 2005-04-07 23:24

Alltså... VCA'n har ju ett envelope, så klart. Ställ in envelope amount på max och VCA level på 0 så låter den ju bara när du vill. Men drar du upp VCA'n så blir det drones av allt. Tog ett tag för mig att vänja mig vid också... Med andra ord så gate:ar du med VCA envelopen, men den blir aldrig tystare än värdet du har ställt in för VCA level...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 23:26

Aha! Coolt.
Då förstår jag. Tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 00:04

Åhh jag längtar tills EvolverKeyboard kommer... Nu är jag väldans sugen!! Undrar om det är lätt att byta ut dom billiga löjliga rattarna till nått bättre.

Dave säger att det är P5 VCO och filter... hur är det möjligt? Jamenar CEM chipen slutade att tillverkas för änge sedan.

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 08:53
Ursprungligen av Demokid:

Åhh jag längtar tills EvolverKeyboard kommer... Nu är jag väldans sugen!! Undrar om det är lätt att byta ut dom billiga löjliga rattarna till nått bättre.

Dave säger att det är P5 VCO och filter... hur är det möjligt? Jamenar CEM chipen slutade att tillverkas för änge sedan.

MVH
Demokid

Skriv Dave & fråga.
Det är en vänlig & ödmjuk man som svarar på mail blixtsnabbt.

Ursprungligen av Demokid:

Åhh jag längtar tills EvolverKeyboard kommer... Nu är jag väldans sugen!! Undrar om det är lätt att byta ut dom billiga löjliga rattarna till nått bättre.

Enligt vad jag har förstått så är det inte alls likadana rattar i Keyboarden som det är i monoEvolvern. De ska va utan steg och av bättre kvalitet...

Tycker förresten också att sequencern är lättanvänd och kul. Har aldrig jobbat med hårdvarustepsequencers förut och tänkte att det nog var en "onödig" funktion jag aldrig skulle använda, men det händer faktiskt lite då och då!

And btw, den här låten innehåller en hel del Evolver...

  • Medlem
  • 2006-02-26 19:25
Ursprungligen av Demokid:

Åhh jag längtar tills EvolverKeyboard kommer... Nu är jag väldans sugen!! Undrar om det är lätt att byta ut dom billiga löjliga rattarna till nått bättre.

Dave säger att det är P5 VCO och filter... hur är det möjligt? Jamenar CEM chipen slutade att tillverkas för änge sedan.

MVH
Demokid

Gammal tråd men tänkte svara ändå. Dave har ett exklusivt avtal som gör att han får tag på curtis chip till sina evolvers, han nämner detta själv i en video demo av MEK.

japp

Bevaka tråden