Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Evolver

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad får man ge för en sån där Evolver?

JAM säljer dom för dryga femtusenlappen oprutat. Begagnat tror jag att jag har sett prislappar på ~3000kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 09:52

Om man köper en från USA så kostar den $579, fast då kan man åka på skatt också. Känner man någon i USA som kan ta med den, då kostar det $549 och då borde man slippa skatt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 10:28

Kan man använda sequencern i Evolver för att styra annat än pitch t.ex. filter, PWM m.m.? Jag brukar använda step sequencern i A6:an för att styra PWM, panorering och andra roliga saker.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 10:31

Demo, från manualen "Each of the four sequences is basically a modulation source; it can be routed to any of the normal modulation destinations (see table on page 38) using the Seq Dest knobs (last row)."

  • Medlem
  • 2005-04-08 11:47

Jag tycker rattarna är sköna faktiskt... Att dom är stegade är ju bara bra när man sitter och spelar på rattarna och vill höja en halvton eller liknande..

  • Medlem
  • 2005-04-08 11:56

Demokid:
Duger dom här?

Modulation destinations:

Oscillator 1 Frequency
Oscillator 2 Frequency
Oscillator 3 Frequency
Oscillator 4 Frequency
Oscillator All Frequency
Oscillator 1 Level
Oscillator 2 Level
Oscillator 3 Level
Oscillator 4 Level
Oscillator All Level
Noise Level
External In Level
Oscillator 1 Pulse width
Oscillator 2 Pulse width
Oscillator All Pulse width
Frequency Mod (FM) Amount; Osc 4 -> 3
Frequency Mod (FM) Amount; Osc 3 -> 4
Ring Mod (Amplitude) Amount; Osc 4 -> 3
Ring Mod (Amplitude) Amount; Osc 3 -> 4
Lowpass filter frequency
Filter Split
Resonance
Highpass filter
VCA amount
Pan
Feedback frequency
Feedback Amount (feltryck i manualen här!)
Delay 1 Time
Delay 2 Time
Delay 3 Time
Delay All Time
Delay 1 Amount
Delay 2 Amount
Delay 3 Amount
Delay All Amount
Delay Feedback 1
Delay Feedback 2
LFO 1 Frequency
LFO 2 Frequency
LFO 3 Frequency
LFO 4 Frequency
LFO All Frequency
LFO 1 Amount
LFO 2 Amount
LFO 3 Amount
LFO 4 Amount
LFO A Amount
Envelope 1 Amount (Level)
Envelope 2 Amount (Level)
Envelope 3 Amount (Level)
Envelope All Amount (Level)
Envelope 1 Attack Rate
Envelope 2 Attack Rate
Envelope 3 Attack Rate
Envelope All Attack Rate
Envelope 1 Decay Rate
Envelope 2 Decay Rate
Envelope 3 Decay Rate
Envelope All Decay Rate
Envelope 1 Release Rate
Envelope 2 Release Rate
Envelope 3 Release Rate
Envelope All Release Rate
Filter 1 (Left) lowpass filter cutoff frequency
Filter 2 (Right) lowpass filter cutoff frequency
Filter 1 (Left) lowpass filter resonance
Filter 2 (Right) lowpass filter resonance
Distortion - will not work if distortion is set to 0 (off) or 1 (noise gate select)

Additional Sequencer-Only Modulation Destinations:

Sequencer clock (BPM) multiplier
MIDI note number
MIDI Velocity
MIDI Mod Wheel
MIDI Pressure
MIDI Breath Controller
MIDI Foot Controller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 12:57

Åh vad det kliar i fingrarna. Jag vill ha en Evolver! :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2006-02-26 19:30

Är det nån här som äger en Evolver och skulle kunna tänka sig att bjuda på lite demo?
Vill gärna höra hur pass bra den är på traditionella analoga ljud (finns inte direkt några såna ljud på dsi siten eftersom dave själv tycker såna ljud e lite tråkiga). Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 19:40

CEM chippen är inte P5 - de är specialtillverkade för Tom Oberheims Marion synthar - när de tog slut gjordes nya eftersom evolver sålt över förväntan.

  • Medlem
  • 2006-02-26 20:59

eXode:
Jag är för lat för att spela in nåt nu Men kolla in den här snubben som gör grymma grejer med sin Evolver
http://www.trippler.net/music/DSI-Evolver/dsi-evolver.html

Han är väldigt aktiv på Yahoo DSI listan där han postar låtar gjorda med Evolvern lite då och då. Angående ljuden vet jag inte hur traditionella dom är men det borde finnas en del av den varan också..

BLIr sugen på att ha en Evolver snart..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 21:58

Jag saknar min evolver som sjutton alltså.
Det kommer jag skriva tills jag har köpt mig en igen.
En MEK vore ju coolt som "#%. Men över 10k är jag nog inte villig att betala :rolleyes: Om jag vinner på lotto kanske

  • Medlem
  • 2006-02-27 06:09

krank: Tack!

Följd fråga till alla som ägen en evolver, vad tycker ni om den?

Ställer samma fråga som Krank men lägger till: det verkar tiill att vara mycket med effekterna i den. delays, flangers...Feedbackloopar osv.

Om man dumpar effekterna helt och hållet, och bara spelar torrsynth låter den bra då??

Jag fick min Evolver nyligen och har inte haft tid mer än att leka lite med den. Min uppfattning är att den kan låta väldigt old-school analogt. Fick nästan lite modularsynthskänsla när jag lekte med sequncern och olika modulations-trix. Samtidigt som den kan låta väldigt rått och digitalt med wavtable-oscillatorerna. Att tex byta vågform på varje step och lägga accord genom att styra varje oscillator separat ger stora variationsmöjligheter.

Det tar nog ett tag innan man får kläm på den. Eftersom det är väldigt snålt med information så måste man lyssna sig till inställningarna och visualisera synthen i huvudet när man rattar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-27 11:49
Ursprungligen av FIKSOFOKSI:

Ställer samma fråga som Krank men lägger till: det verkar tiill att vara mycket med effekterna i den. delays, flangers...Feedbackloopar osv.

Om man dumpar effekterna helt och hållet, och bara spelar torrsynth låter den bra då??

Den lät väldigt bra som torrsynth. Effekterna som är i den är ju 3 delay och 3 feedback. Inga feta reverb och sånt. Filtret är ganska muffigt. Men hela synthen andas smuts så att det bara skriker om det (bokstavligt talat om man rattar med feedback och resonans samtidigt).

Jag lyckades nog aldrig pilla till något hårt analogt snärtigt basljud. Men det beror nog på mina kunskaper än något annat. Dock så var wavetables delen fruktansvärt rolig. Och kombinerad med sequencern så kunde man göra riktigt konstiga saker.

Kan inte säga det en gång för mycket; det är en synth jag kommer äga igen. Den är fruktansvärt rolig när man väl lärt sig den. Snabbjobbad och ibland jävligt skum (man glömmer lätt vilka parametrar man ändrat, vilket gör att den helt plötsligt låter konstigt pga något man gjorde för 10 min sen men man har glömt.. både bra och dåligt).

Nåväl. Får annonsera efter en i slutet på nästa månad

evolvern är helt insane. löjligt mycket mackt i lådan. Känns som en midirattlåda krävs för att helt fritt kunna utforska allt, vilket v3 stöder

Den låter bra även utan effekter (jag brukar inte använda dem så mycket till synthljud) men modulationsmatrisen är det som verkligen är det mest spännande

Just nu är min nere för räkning av ngn anledning ska ta tag i att försöka ta reda på vad som kan felas den egentligen.

  • Medlem
  • 2006-02-27 22:09

Måste bara säga att den där Trippler hade några riktigt bra demos, man blir ju inte mindre sugen :kaaaka!:

Finns även en sida med demos som låter mer klassiskt analogt, kommer bara inte ihåg adressen nu... Ah, google är din vän: http://www.carbon111.com/evolver.html

Annars kan jag bara instämma i hyllningsropen! Enda nackdelen med min evolver är att den bara har en röst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 15:27

Android, du får köpa dig en MEK och en polyevolver rack dårå?

Ursprungligen av zthee:

Android, du får köpa dig en MEK och en polyevolver rack dårå?

Haha, jo det är ju billigt och bra... Möjligtvis att man kan spara ihop till ett PER, på lååååång sikt. Men "tills vidare" får det nog funka att köra in som wav så fort man gjort nåt.

FIKSOFOKSI: Man kan som mest koppla ihop till 20 röster..... :kaaaka!: Finns en galning på Harmony-Central som har PEK + 4st PER!!

Kan man köra typ: Midioverflow??

så en vanlig evolver + polyEVrack = 5 röster

och styra från vanliga evolvern??

FIKSOFOKSI: Jupps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 15:59

Hehu, Frontier han svara före mig

PEK+4PER= O_0 shit manhattan!

är det någon som har editorn? är den värd sina 50 dollar?

Folk verkar klaga regelbundet på den på evolver-mailinglistan. Tror man ska vänta ett litet tag och om man nu ska köpa en editor ta den som från psicraft software när den blir klar

http://www.psicraft.com/Products

  • Medlem
  • 2006-03-02 11:52

Hoppas den där editorn blir klar snart för den kan nog bli riktigt nice!

Jag fick hem chippet idag för att uppgradera min Evo till 3.0, väntar med spänning på cc-styrning! Jag har kranat fram allt från brutala industriljud till mysiga vintageleadljud, jag har haft den i snart tre år tror jag - och har fortfarande inte börjat kolla in sequencern..! :eek:

Bevaka tråden