Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Evolver

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-03-14 08:19

Som några kanske såg i tråden "Senaste syntinköpet, del 10" så har jag köpt en Evolver nu.
Underbar maskin, filtret är helt suveränt och den analoga delen har botten som lätt konkurerar med Moog. Helt underbar liten maskin!

  • Medlem
  • 2006-04-16 21:49

Editerad

den låter rätt smaskens faktiskt...

vill ha

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-16 22:42

eXode: Riktigt mysiga klanger! Låter fet å rolig.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-04-16 22:51

Snyggt...nu blir jag ännu mera sugen på att komplettera min med en Poly-variant så jag får fem röster...:)

  • Medlem
  • 2006-04-16 23:02

5 röster skulle onekligen vara riktigt trevligt.
Kul att ni gillade ljuden!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-04-16 23:54

Oh! Snygga ljud! Låter farligt rivig stundtals.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-17 00:02

Jag är riktigt nöjd med min P.E.K... visst några röster till hade inte skadat men det funkar. Skulle vara skoj med en P.E.R för att få 8 röster men det blir DYRT. Annars gör det att skruva fram bra P5 ljud men även hårda råa ljud ála DAF, Krupps m.m. Skit skoj att leka med sequencern.

Rekommenderas!!

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2006-04-17 07:44

Fördelen med en PEK är att man kan köpa till fler röster eftersom precis som du säger Demokid! Fiffigt värre.

Evolvern i sig är en av de klart intressanta hårdvarumanickerna som har kommit de senaste åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-17 09:52

Det enda problemet jag ser med att koppla in t.ex. en P.E.R eller Evolver för att få fler fåster är att det går åt fler kanaler på mixern som sedan ska gain:as, mixas lika som dom andra knanalerna.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-04-17 11:13

Skumt det där, det behövs inte när man kopplar en Evolver och PER eller en PER och en PEK...men det verkar som om man behöver göra så om man har en PEK och en Evolver...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-17 15:57

Hur är det att spela på Evolver från en midiklav, som en vanlig synt eller ska den sequenca å bete sig mest hela tiden?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-04-17 16:30

Närå, den fungerar bra som vanlig synt också...man behöver inte använda sequencer-delen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-17 18:41

Måste ju bara vara så tänkte jag, men man blir lite osäker... kanske finns en hoper "vanliga" ljudbanker också, för oss som inte vill ha kakafoni så fort vi trycker en tangent? Har spelat som hastigast på Poly Evolver Key och det kändes ju nästan som en vanlig synt, bara lite mer modularskumt!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-04-17 18:44

Japp, det finns en hel del presets som är gjorda för att spelas...både med och utan sequencern inblandad...

  • Medlem
  • 2006-08-01 18:24

Lirade på en MEK på JAM för ett par veckor sedan, hyvens ljud, men hur är egentligen enveloperna? Tyckte inte det var någon snärt i dem. Vad säger ni som har en?

  • Medlem
  • 2006-08-02 16:27

Snärt som i för långsamma, eller? Inget jag tänkt på i alla fall. Men å andra sidan har jag inte använt Evolern i första hand för snärtiga ljud heller, men...

  • Medlem
  • 2006-08-02 17:03

Japp, snärt som i illsnabba smattrande saker, både till filter och annat.

Ursprungligen av jgb:

Japp, snärt som i illsnabba smattrande saker, både till filter och annat.

Har jag inte ens tänkt på... Jag tycker den är bäst på konstiga ambienser, übergrymma noiseväggar, komplexa modulationer samt väldigt spelvänliga melodiljud. Den är otroligt "responsive" (vet inte om det finns ett vettigt ord på svenska för den egenskapen... "gensvarande"!?) i det att anslag, aftertouch och modulationskällor har en väldigt musikalisk inverkan på resultatet. Den känns som ett "riktigt" instrument när man spelar på den, på samma sätt som Moog Voyager eller Nord Modular G2 (för att jämföra med några av de synthar jag har erfarenhet av). Enveloperna är faktiskt lite udda, nu när du påpekar det. Kanske för att de är digitala? Men som sagt, inget jag funderat på hittills.

Bevaka tråden