Men anledning till en off topic-tråd så tar jag det här istället. Är det verkligen så stor skillnad mellan MIDI och analog synk så att det är motiverat att hålla på som Vince Clark? Jag betvivlar inte ett ögonblick att den mannen vet vad han gör, men vaffanken...
Jag inbillar mig att det är mycket prestige i att använda så gammal och "kultig" utrustning som möjligt. Mest bara för att det "ska va".
Jag tycker att det mesta blir löjligt när det går till överdrift. Det må gälla analoga syntar, finer whiskey, bilar eller snobbiga hundraser. Bara för att det "ska va så".
Det är väl möjligt och till och med trolig att jag är för okunnig och imbecill för att begripa mig på skillnaderna, men jag är allergisk mot "det ska va så för så ska det va och så har det alltid varit". För mig finns det en brytpunkt då jag kan acceptera en knappt märkbar kvalitetsförsämring om jag kan tjäna tid eller energi genom att välja det näst bästa. Jag är med andra ord inte perfektionist. Så ni som ratar MIDI, kan ni på fullt allvar höra på en låt om det är MIDI eller analog synk?
Och med "lokal by-synk i en by utanför Lima i Peru" menar jag diverse andra mer eller mindre bra synksystem. Jag snappade upp ordet by-synk från någon på Roland för flera tusen år sedan. Utanför Lima spelar befolkningne bättre än mig i alla fall. Utan synk alls.
Så var det med det. Ni som ratar MIDI, kom igen nu, tillintetgör mig!