Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drömsynthen - vilken är den?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Okej, boys´n´girls, nu kör vi så det ryker!

Fick just iegnom mitt förslag av designprojekt gällande utformningen av en ny synthesizer och nu ska ni få säga vad ni tycker!

1) Vad behövs det för synth/sampler - en liten, en stor, en med fullängdsklaviatur, en att mest använda som MIDI-klaviatur, en grön, en lila, en zebrafärgad... vad skulle ni vilja ha?

2) Vad måste ingå på synthen? Klaviatur, pitchbender, okej, men mer då? 15 modelationsjul?

3) Vad är bra på dagens synthar / vad är dåligt? Vad skulle man kunna lösa mycket bärtre? Finns det till exempel ett annat sätt man skulle kunna lösa pitchbendern på? Man kanske skulle kunna göra en mjuk synth som man liksom kan benda hela den?

4) Övrigt - några övriga förslag / kommentarer. Något ni tycker jag bör tänka på? Skulle jag kanske försöka få synthen accepterad som "ett riktigt instrument" eller bara göra det coolaste man kan tänka sig?

Sätter nog upp en liten omröstning också, så kan vi ju se. Håller er informrade om hur det går (såvida intresset finns! ) Ni bör räkna med att få agera lite bollplank - det är ju sannerligen det bästa jag kan ha, skulle jag vilja säga. Hoppas det är okej

Tack så länge!

1: Har ju några grejer jag drömmer om: Sampler med kul gränsnitt, innovativa digitala (K5000& FS1r-stuket), mid-end analoga...

2: Måste och måste, det beror ju på vad den kan... Men ett vettigt gränsnitt bör man ha. Hur det ser ut beror mycket på funktionen.

3: Clavias pitchstick gillade jag skarpt.

Du verkar mest fokusera på "skalet" om jag tolkar rätt? Det borde finnas massor av saker ogjorda vad gäller kontroll av synthar, klaviaturen har dominerat fullständigt. Ta och kolla upp lite gamla Don Buchla grejer för inspiration!

Uj uj uj! Du är inte nådig mot oss. Kan man få en med färgglada fjädrar?

Hur som helst, det skall vara järnet med rattar på den. Och har man det behöver man inte 32 modhjul. Jag gillar VA-konseptet - "analoga" syntar är rätt enkla att begripa sig på. Näe, drömsynten skulle nog vara en modern Wavestation med VA-del. Kanske DSP-genererade wågformer?

Den skall ha en stor skärm - helst blå för det tycker jag är hårt. Hela synten skall vara stor och mäktig. Övrig design? Gärna blanka valnötssidor. Även andra detaljer kan vara i valnöt. Sjävla panelen skall vara i svart glas och knapparna kanske i frostat glas. Rattarna skall vara i borstad aluminium. Texten runt knappar och rattar skall vara bakbelyst som instrumenten på en Lexus. Man kanske skulle ha några "dolda" dioder (syns inte bakom det scarta glaset) som visar när sequencern rullar som på en Korg MS2000. Men det är viktigt att det inte ser billigt och onödigt ut.

Den skall andas kvalitét in i minsta detalj. Låt gärna Mercedes bygga den. Sånt gillar jag, men det är möjligt att helhetsintrycket blir fel när man väl ser den.

Som sagt, jag vill ha en modern Wavestation med riktigt bra filter och vågformer.

Kalas!

Det börjar bra det här! Ös på bara - eftersom jag är blivnade industridesigner fokuserar jag inte bara på utseendet utan också insidan. Ska kolla upp med lite olika företag typ Roland/Yamaha/Korg/Clavia (fler?) och se om de är intresserade av att bistå med lite tekniska specifikationer!

Tack så länge!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-30 12:54

Ta innanmätet från din XP-50, knappar, display, tangentbord, modulationshjul, reglar och reglage, diskdrive och alla anslutningar - ja - allt utom skalet. Rita sedan ett nytt skal som görs i plåt. Lacka den i svart. Gör sidogavlar i ek eller något annat roligt trämaterial. Ta ut svängarna! Låna inspiration från det amerikanska stridsflygplanet som inte kan ses av radar. Vad heter det nu igen? Bara räta vinklar rakt igenom. Om du kan fixa text på panelen, sätt den i ett pixligt typsnitt, likt det som används på skivan Kraftwerk - The Mix, fast smått.

Para: Är det inte en Microwave XT du vill ha? Vad kan egentligen Wavestation som XT inte kan, har aldrig testat nån...

Utmärkt exempel på bra synthdesign förresten Waldorf Microwave XTk!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-30 13:45

Japp, det är den jag lånat till loggan för 99musik faktiskt. Otroligt snygg! En av de forna kollegorna på Propellerheads köpte en så´n och den var helt j*vla magnifik. Snyggaste synten jag sett tror jag. Gedigen design - eller så säger man "tysk ingenjörskonst!"

FA-117 Nighthawk. Allt annat är fel. Trots sitt F är den inget jaktplan. Den fixar inte överljudsfart.

Klart som korvspad att jag vill ha en XT. Har du en att ge mig? Men den kunde varit snyggare, den saknar klassisk elegans. Nu väcker den bara uppmärksamhet och det är en annan grej.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-30 13:48

"Saknar klassisk elegans" Whaddayamean, boy?! Den är ju ruggigt elegant med trägavlar och allt. You can change the chapter, you can change the book... men den har en good look! * PF pastischar över Nobody´s Diary *

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-30 14:17

Aha, den verkar vara bortplockad från sortimentet på Music Store! Waldorf tänker alltså presentera någon ny synt på Frankfurt-mässan!

  • Medlem
  • 2003-01-30 15:01

Snygg, mja. *host*

Den splashiga XTk-loggan luktar "titta vad jag kan göra för tuffa saker med Photoshop". Färgvalet, trevliga 70-talsfärger, men...
Hur lätt är det att se vad som står på den när man sitter i halvmörkret i sin studio/musikhörna eller på scen? Kan man läsa vad som står vid rattarna?

De fyra rattarna under displayen kommer i vissa fall förmodligen skymma displayen, särskilt när man har sin stora hand där.

Själv formen tycker jag ser ut som Mono/Poly. Bonus för trägavlar och den fina röda ratten som gör att du känner igen den.

Så, lite snabba kommentarer om den, baserat bara på bilden. Jag har inte testat den i verkligheten, ni som har gjort det får gärna berätta hur mycket verklighetsanknytning jag har i mina kommentarer.

Den lär ju låta underbart i alla fall!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-30 15:15

Jäss. Verklighetsupplevelsen var kort och koncis: "Wow!"

Kalas. grabbar! Man tackar för inputen! Har en del idéer och en del egna preferenser, men de kan jag ta upp senare. Spruta på med kommentarer bara - detta är lysande

  • Medlem
  • 2003-01-30 18:37

1. Rolig och inspirerande att använda!

Något som gör något nytt och innovativt! Resonator Neuronium verkar klart intressant. Vad världen INTE behöver är ännu en workstation som skall lösa alla världens problem inklusive världsfred. Världen behöver inte heller ännu en virtuell analog, det finns så gott om dem redan och många är riktigt bra.

En ny liten analogsynth med klaviatur kanske? Designad enligt MS-20-principen, färdigpatchad bakom panelen, men man kan lätt patcha runt själv ändå. Givetvis har den cv/gate+midi+mLan inbyggt! Helt enkelt, en rolig maskin att använda! Vill man lyxa till det så lägger man till patchminnen, och motoriserade rattar... *dreggel*

Knasdigitala maskiner, utforskar nya soniska världar! Det sitter så många och gör hemmasnickrade mjukvarusynthar nu, hitta de bästa och låt dem koda riktiga saker.

2. Liten sequencer, klaviatur, rattar/sliders/x-y pad/thereminkontroller... Gör den delbar! Kunna lämna klaviaturet hemma, och bara ta med sequencer och kontrollerbiten. Eller hur man nu vill göra. Modularsynth i en vidare bemärkelse!

3. Hmm... bra med dagens synthar, det är att de har återfått rattar och sliders. Det direkta och intuitiva är tillbaka, istället för att man skall behöva dyka ner i tio menyer för att ändra något.

Det som är dåligt är att det fortfarande finns menyer, och uselt upplagda sådana. En annan sak är att en synth skall kunna klara av allt, och om man inte lägger ohemult mycket pengar på den så låter allt lite halvbeige.

Skall man få synthen att bli accepterad som ett riktigt instrument... hmm... varför är den inte det idag? Bara för att det inte är några fysiska delar i den som vibrerar i ljudskapande syfte? Äh, gör världens tuffaste synth istället!

Pust pes, det blev lite långt det hela, men hoppas du fick lite nya tankar.

Kalasbra jbg! Delbar synth är ett intressant koncept! Okej här är synthmodulen, men vill du ha klaviatur och/eller sequencer till också? Man kan liksom välja... Vore kanske nåt.

Fick just en ide om att man ju kunde fixa en synth med minnen för softsynthar - man kan dela upp synthens minne att köra specialprogrammerade synthar i själva synthen, men så får man klaviatur och reglar till hela rasket. Så behöver man ingen hel dator utan endast denna lilla ploj att köra sina softsynthar i. Hmmm... soft?

Jo, många idéer i alla fall - mycket upplysande indeed. Kommer du på nåt mer är det bara att hojta till - är mycket tacksam jgb!

Nå, fler idéer och synpunkter? Ös på bara - nu har ni chansen

mYCKET intressant projekt!

Det där med syntar i minnet osv.. creamware noah.. sno lite inspiration från den t.ex.. den har lite intressanta nyheter

  • Medlem
  • 2003-01-30 23:07

Äh, skippa den Schweiziska armékniven, den som gör allting lite halvdant. Gör en bra synth istället. Annars kan man lika gärna ta en laptop, midikontroller och ett usb-keyboard. Ungefär. Känns väl sådär spännande.

"Den har bara en röst, men vilket ljud!" - har förmodligen någon sagt om Minimoog Voyager.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-30 23:12
Citat:

quote: Annars kan man lika gärna ta en laptop, midikontroller och ett usb-keyboard. Ungefär. Känns väl sådär spännande.

Sitter och skapar med exakt nästan detta just nu och musiken som bubblar fram känns sådär spännande som det kan bli ibland, när andan faller på!

Hmm... Sant, men det är en lite kul idé ändå... Nåt portabelt... lite mer smidigt. Nåväl, det finns många vägar att gå! Kanske kan göra en synth i textil?

ett par småsaker som iaf jag är extremt intresserad av om den ska ha en bunt röster:

2 parters multitimbralitet!
Minst 8 ordentliga och tydliga knappar för snabbval av patchar. När man trycker inne en knapp å byter patch så ska ljudet fortsätta spela tills man släpper tangenten/tangenterna. Man ska även kunna fortsätta spela med det nya ljudet.. så att båda ljuden låter samtidigt. Sen önskar jag oxo att man ska kunna byta patch på vald snabbvalsknapp utan att behöva byta över till det. Jag vill inte ha nå hicka i ljudet när man byter å har sig samtidigt som man spelar som det alltid blir på nord modularen.
Tydlig display är ett måste.. men stor är absolut inte ett måste.. kul om man kan se det aktuella patchnamnet och lite till bara. Helst mörkt röd! Två ganska små joystickar precis brevid varann så att man kan styra båda med en hand som man snabbt kan assigna till effekter/pan/volym/filter under tiden som man spelar. Diodrar får inte lysa starkt rakt uppåt.. hellre att dom sticker upp en bit och sprider ut ljuset pyttelite över synten och dämpat ljus uppåt så att man inte blir "bländad".. även dom bör helst va mörkt röda. Snabbknappar för oktav up/ner. Alphadial-ratt + ordentliga, snabba, "klickiga" (ska kännas att dom verkligen blir nedtryckta) knappar för att välja patchar. Övriga kontroller blandas med tydliga rattar och reglar.. gärna lite smått klickiga så att man känner lite lätt när man vrider på dom. Motorisering e jätte-ajaj.. men nord lead 3-stuket med massa diodrar runt är toppenbäst! En effektdel med overdrive (analog), distortion (analog), chorus, delay (ställbart ända till oändligt eko), phaser och ställbar frekvens. Kör gärna med 3-färgs diodrar som fadear blått->grönt->rött för att ställa in mängd av effekt.

Absolut INTE ett böjbart klav

Intressant... Nå, det är väl främst något dynamiskt jag skulle vilja göra... Så att man kan styra allting medan man spelar (eller i alla fall det mesta). Och simplicity rules. Gör hellre en synth som går få saker (typ de som behövs) jäkligt bra istället för den där armékniven

Den synth du beskriver, Volantiz, är en av de idéer jag bollar med - en lite mindre historia just med dist, delay och reverb som effekter och en smidig och dynamisk interface. Röda displayer är ju alltid bra då det inte sabbar mörkerseendet, men det kan vara ett problem om man har andra ljusa saker igång också eller spelar på dagen. Kanske ska ha en "stealth mode" eller nåt?

Mycket att fundera på här!

Den synten som Volantiz beskrev lät i mångt och mycket som en Roland JP-8000.

Jag är ändå inne på bakbelysta symboler på panelen, som instrumenteringen på en bil. Läckert och funktionellt. Ah.... svart glas med grön och röd bakbelysning. Åh... det vill jag ha. Måste få se det! Man skulle kunna ha en MIDI-styrd reostat också!

Oberoende av vad det blir kan jag säkert fixa nån kul rendering till dig

pippi: joo.. "den" kan nog förknippas med nästan vilken virtuell analog som helst.. själv tänkte jag mest på nord lead 3 efter att ha läst igenom vad jag skrev

Tänkte på en grej angående konserten med Björk igårkväll (se seperat tråd!). De där två snubbarna i bakgrunden körde en liten Mac med nåt fräsigt program (kunde inte se vad det var) och styrde de olika spåren med hjälp av en liten mixer, såg det ut som. Fräsigt koncept - de kunde liksom komma åt allt på en gång och få igång en tämligen dynamisk ljudbild.

Kanske är det nåt sånt man skulle integrera i synthen, eller blir det för mycket DJ? En liten 6-8- eller 10-kanalsmixer som är avsedd för den interna sequencern. Sen skickar man ut mixern via en eller ett par utgångar... Sen ska man förstås kunna programmera mixern (även om motoriserade regler förmodligen inte kommer på tal då jag antar att de är sjuh-vetes dyra) och spela nån lead till eller så...

Någon som vill strypa mig nu?

Jahopp. Då fick jag chansen att posta skönheten som jag smeker så ofta jag får tillfälle. (med tanke på topicen -vilken är drömsynthen-)

Det där fungerade tydligen inet speciellt bra.
Här är den i allafall --> http://hem.passagen.se/dajl/virus.jpg

ober: jag tyckte att det verkade va ett rätt skönt sätt att jobba på faktiskt.. men då blir det en fet workstation helt plötsligt. Det vore däremot coolt med en sequencer/hd-porta för att styra allt sånt.. en till burk alltså.

Hmm... Kanske gör en sequencer istället

Nå, en synth lrä det blir. Det är det roligaste att hålla på med tror ja, men isåfall är det minimalism som gäller skulle jag tro. Feta workstations kan man sannerligen få nog av (och hur många funktioner använder man egentligen då man ändå kör via tex. Cubase, vilket i ärlighetens namn oftast är mycket bättre än en workstation) och visst är det roligare med alla dessa mindre synthar typ Encores senaste inköp - att istället ha en massa olika med olika kul ljud. Om man resonerar så, so vore kanske en ljudmodul grejen för mig iofs Nå, men en lite dyrare minimalistisk grej som kan precis vad man behöver och det jäkligt bra, låter inte helt fel tycker jag

håller med.. lägg ner tankarna om sequencer å kör stenhårt på en fet synt!

Bevaka tråden