Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JV-1010

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-11 12:22

Det har varit lite tyst här ett par dagar så jag passar på att fråga lite..

Har börjat fundera lite på att kanske skaffa mig någon allroundsynth... Jag gillar hårda, elektroniska ljud men som många andra behöver även jag lite stråkar, pianon och sån´t ibland..

Några rekommendationer? Har läst lite om Roland´s JV-1010 och tycker den verkar helt ok och till "rätt" pris. Vad tycker ni om den?
Jag vill inte lägga ut för mycket pengar på en så´n här grej eftersom det inte utgör någon större del av min musik..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-11 12:27

Då tycker jag ett bättre köp är en 1080 faktiskt. Den kanske kostar ett par hundra mer än 1010 på begagnatmarknaden, men låter bättre (har bättre D/A-omvandling enligt vad ryktet säger) och är ju en komplett synt att meka med också.

  • Medlem
  • 2003-04-11 12:32

Kan du utveckla lite, PF? Jag är öppen för alla förslag.. har inte läst nå´t omk 1080´an, dock. Är skillnaderna i "features" eller bara rent ljudmässigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-11 12:38

Jag håller verkligen med PF. Mycket hellre en JV-1080 än en JV-1010. Det räcker väl nästan med att titta på bilderna på länkarna ovan för att inse vilken som är bäst...

Nu är väl egentligen inte detta min "cup of tea", men en E-mu Proteus 2000 kostar ungefär lika mycket som en JV-1080. Kan inte det rent av vara ett bättre val?

  • Medlem
  • 2003-04-11 12:41

mmm, JV-1080´n stod listan som $900.. kanske är gamla siffror men så mycket pengar lägger jag nog inte på en synth av det här slaget. I sådana fall kan jag lika gärna lägga på lite och köpa en Motif rack..

Hur som helst.. Proteus har tykt upp i mina tankar. Hur är den att jobba med? Vad har den för typ av ljud o s v ? Vad ligger nypriset på?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-11 12:50

Nej, glöm de priserna. Jag följer inte riktigt utveckligen här, men 2.500-3.000:- för JV-1010 och 3.500-4.000:- för JV-1080 och Proteus 2000 är nog ungefär hur det ser ut.

Proteus 2000 har samma typ av grundljud som JV-serien och kan expanderas. Det är dock JV/XV-serien som man får säga blivit studiostandard, men Proteusen är betydligt nyare och har 4 ggr större ROM i grundutförandet. Hade den kommit samtidigt och haft samma pris som JV-1080 tror jag studiostandarden sett annorlunda ut.

Djupare editeringar direkt på racket är inte roligt på någon av dem, men Proteus har i alla fall 5 rattar som gör det lätt att redigera några saker. Vem som låter bäst låter jag nog andra avgöra, det är inte min typ av synthar.

Inlägg nummer 100 avklarat!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-11 13:05

Good stuff!

Jag har faktiskt både en 1080 och en Proteus 2000, vilket ju verkligen är overkill. Även om de har sina olikheter. Proteus 2000 är en bättre maskin på alla plan (bättre D/A, 128 röster, dubbelt MIDI, separata ut som kan användas som effektsendar, mm), men 1080 är viktigare för mig - jag har gjort så mycket egna ljud osv på den. Du kan därför få köpa min Proteus 2000 för 3500:- om du vill!

Proteus 2000 finns fortfarande att köpa som ny i butikerna förresten.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-11 13:15

Ja du krank, det är väl bara att slå till? Vi har fixat en finfin Rompler till dig för ett bra pris på 45 minuter, det är väl inte illa?

Jag har snabbt hittat 6 st beg-annonser, och genomsnittligt utannonserat pris är 4.200:- (galningen som vill ha 8.000:- borträknad). Och nej, jag är inte kurir åt PF.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-11 13:33

Jupp! Den kan skickas mot postförskott! Vi kan säga 3700:- inklusive frakt och postförskott hem till dig (vårt kära postverk har tyvärr blivit dyrt). Krank? U there?

Jag köpte precis en JV-1080 för 4000:- och då fick jag med session-kortet. Jag har inte undersökt den så noga än, bara spelat lite med presetljuden. Tycker att de låter bra. Det är väl inte så att man trillar av stolen av förundran men den fungerar nog bra. Vissa ljud är riktigt bra tycker jag, men några direkta bottennapp har jag inte stött på. Däremot finns det ju en hel drös ljud man undrar vad de skall användas till. Men så är det väl på alla syntar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-11 13:36

Para; det är när du börjar göra låtar med den som du förstår; otroligt bekväm maskin att bara skruva in olika ljud samtidigt som sequencern står å lirar. Multitimbraliteten är "esset i rockärmen" på de här syntarna.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-11 14:15

Hur är det med XV-2020 då?

Det kanske inte finns så många begagnade än, men vad ligger nypriset på? Den kanske går att hitta för ett par tusenlappar extra (från 4000 alltså)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-11 14:20

Ärligt talat, hur kul är det med en halvracks-ansjovisburk utan ordentlig display å med bara nå´n liten multifunktionsratt? Då skulle jag hellre skaffa en XV5050, helt klart. Annars skulle jag köra mjukvarusynt, känns som en bättre kompromiss än en hårdvarudongle (typ) som en 1010/2020 blir. 5050, 2080, 1080 å P2000 är ju mer riktiga syntar på något vis. Förpackningen betyder en del trots allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-11 14:44

Jag håller med. På gamla sköna analogsyntar med rattar o reglar behövs knappt nån display alls, men multitimbralmonster är fatalt jobbiga att använda utan ett smart interface (gärna en fet display och softbuttons). Summa kardemumma blir att du inte orkar jobba med burken, och då blir det gärna presets för hela slanten.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-11 14:48

XV-2020 går väl knappast att få tag på begagnad ännu. 5.800:- plus frakt i Tyskland har jag sett, men det är trots allt ett annat prisläge. Det är också mindre synth, men vill man ha en bra uppsättning ljud lättåtkomligt så duger ju det. Jag tycker inte någon av dem är rolig att programmera i alla fall.

Multitimbralitet tycker jag är överskattat, i alla fall i Proteusens nivå. Vem behöver 32 ljud samtidigt? Och 128 röster? Fast jag förstår väl att vissa vill ha det, även om jag själv mest tycker det hämmar kreativiteten.

Jag kan däremot inte hålla med PF om att Posten är kär. Det har den aldrig varit, även om jag hade en trevlig brevbärerska tidigare. Bussgods skickar man med istället. Mycket billigare, bättre hantering, snabbare (en dag är vanligt) och försäkring upp till 50.000:- ingår. Men det finns inte överallt...än.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-11 14:56

Bussgods är helschysst, men "postförskott" borde de införa också. Nåväl, nu har ju vår Krank varken sagt bu eller bä ännu...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-11 15:06

Postförskott (efterkrav) har de redan. Läste någon som skrev att de sätter in på bankkonton också och inte bara postgirokonto, men när jag frågade för ett år sedan var det inte så. Dyrt dock.

Jag kör ofta med förskottsbetalning istället. Det är smidigare, även om man får ha lite känsla angående vem man betalar till och hur mycket pengar det rör sig om. Handlar man begagnat utomlands har man ofta inget att välja på ändå, och jag är själv inte heller så glad att skicka mot postförskott. Inte roligt om man behöver betala dubbel frakt och dessutom ha varan liggandes på en bensinmack i Kiruna en månad.

  • Medlem
  • 2003-04-11 15:26

oj oj.. mycket aktivitet här när man vänder ryggen till

Vad säger du, PF? 3500?

Jag är frestad, helt klart... bra skick och allt, antar jag? Ska fundera lite på det...

Den här presetdebatten som dyker upp då och då... när det gäller så´na här ljud.. typ orkesterljud, pianon och grejor - då spelar det inte så stor roll om det är presets för min del i all fall... lite filter och effekter är ju kul att ha kontroll över (och det har man väl på proteus?) men det är ju inte som att använda ett preset på en VA-burk...

Hur är ljuden fördelade i proteus´en? Var ligger tyngdpunkten så att säga..?

Snart ska man hem och slänga in en ny 120GB hårddisk i burken, så man får plats med nå´n musik överhuvudtaget

  • Medlem
  • 2003-04-11 15:31

Mmm.. 3500:- + frakt, var det ja.. tål att tänkas på. Men min Evolver då!??

Om man nu ska tänka lite framåt, i så fall... vad finns det för expansionskort till den och vad kostar dom?

Inte för att sno PF´s affär, men om du är ute efter nåt ännu billigare kan jag släppa min JV880 för 2000 spänn. Inte riktigt så mycket finesser, men en trevlig arbetshäst och med liknande ljud som 1080:n.

/Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-11 21:10

Ni som gärna vill sälja kan ju kolla under köpes här...

1
Bevaka tråden