Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stråkar och blås?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 12:57

Hej,

Någon som har tips om en ljudmodul med "bra" stråkar och blås, för klassisk-och filmmusik?
Jag är helt ny på området musik, så det är inga stora pengar jag tänkte lägga ut på det hela (ännu).
Tips jag fått tidigare är Rolands JV1080 eller liknande, och då med Orchestral expansions-kort.
Finns det något annat i ungefär samma prisklass, eller kan man tjäna på att gå upp till t.ex. en Roland XV5050???

Eller är alternativet en sampler (helst VSTi - datorfantast i första hand!) med ett sjysst samplingsbibliotek? Har t.ex. tittat lite på HALion String Edition - blåset saknas ju, men stråkarna är viktigast i första hand... Jag har lattjat lite med ProSamples 11 (Orchestral), men föredrar stråkarna från en lånad JV880 (kanske mest är jag som är lat och inte orkat/kunnat sätta mig in i att programmera stråkarna bra i samplern)...

Tips tas tacksamt emot!

M.v.h.
Rico

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-05 13:12

Tja!

Jag kan komma med två alternativ:

1. Reason 2.0 - mjukvara (ladda hem demo här) med inkluderat orkesterbibliotek och integrerad sequencer samt ReWire 2-stöd, integrerade instrument osv. Jag är inte opartisk, har varit delaktig vid framtagandet av Reason 2 men programmet äro grymt. Antal röster: runt 1000 st på en hyfsad Mac / PC.

2. E-mu Virtuoso 2000 - ljudmodul. Denna har gott om orkesterljud och kan kompletteras med fler expansioner om man vill. Ett bättre koncept än vad Roland har egentligen. Mer info på www.emu.com eller www.luthman.se tror jag. Antal röster: 128.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-05 13:15

Ladda hem: Ok - Blue then. En av demolåtarna som skapades för Reason 2.0 - skriven och arrangerad av Magnus Frykberg (Ex-prod/make till Titiyo Jah) och Magnus Lindgren. Jag tycker i alla fall den är svinbra. Fler demolåtar finns på Propellerheads hemsida, länkad ovan. Punkt SE - vi är inte dåliga här i Svedala.

Amerikanerna är förstås inte att bespotta. E-mu har en diger sida med mp3-demos från Virtuoso 2000, här:

http://www.emu.com/products/virtuoso2000/mp3.html

Det är bara att lyssna, bedöma och fundera.

Tillägg: Tack för att du frågade, Rico. Nu har jag lyssnat på Ok - Blue then fyra gånger redan och fler blir det - hade inte hört den på ett tag och det var ett kärt återseende. Tycker den är helt för j*vla snygg.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 13:30

Med risk för smisk - jag har testat demon på Reason, och kommer inte helt överrens med programmet. Jag har hört en del musik skapad i Reason och vet att det går att göra grymma låtar med det, men jag har som sagt inte riktigt kommit in i programmet...

Virtuoso 2000 har jag också sett och blivit väldigt sugen på, men det pris jag har sett (har inte sett någon begagnad) var lite över vad jag tänkt mig... Någon idé om vad den kan ligga på begagnad?

Fler idéer?!?

/Rico

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-05 13:34

Jag har sett fler av de som hänger här på 99 att Reason skulle ha ett svårtillgängligt gränssnitt. Själv håller jag inte alls med faktiskt. Sequencern är snabbare och smartare än både Cubase och Logic tycker jag, och syntarna är ju hur enkla att sköta som helst. Jaja, maybe it´s just me - själv kom jag igång att göra musik med Reason efter fem minuters test, jag blev helt såld direkt (och därför sökte jag jobb på Propellerheads, och... se´n jobbade jag där i lite över ett år)... min kärlek till Reason blir mycket svår att rubba. Men jag smiskar inte den som tycker annorlunda! Tvärt om är åsikter alltid intressant.

billig sampler (hårdvara/mjukvara.. spelar inte så stor roll) + en serie sample cd´s. Priset här hamnar mer i närheten av virtuoso om du ska ha bra saker, kommer va mycket svårare/krångligare att använda men mycket mer dynamisk. Reason 2 är ett klart billigare alternativ för att få det att låta bra.

Ett till alternativ.. kurzweil micro ensemble (vart totalt sågad i musikermagasinet.. jag tror (även om jag inte testat den) att den är mycket bättre än vad dom skrev där). En begagnad kurzweil k2000 kanske kan va nåt annars? Innehåller även en sampler så att du senare kan köra med sample cd´s om ljudmöjligheterna i den inte skulle räcka till.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 14:45

Tack för tipsen...

Det verkar som Virtuoson gått ner i pris sedan jag tittade sist (eller så tittade jag på fel ställen), och är betydligt mer "nåbar" än vad jag trodde.

Får väl ta och sätta mig med Reason i helgen då! Det borde ju gå att få det att låta ungefär som jag vill - kanske ser jag ljuset

Samplervägen är kanske det som jag innerst inne tror på, men efter en del tappra men katastrofala försök med det jag har i dagsläget så kanske jag ska ta och ge upp det spåret tillsvidare...

Är väl problemet med att bli gammal - det är f*nimej svårare att lära sig något nytt nuförtiden, det är lätt att bli bekväm och köra på i invanda spår!

M.v.h.
Rico

Jag dissar också Reason

Men för ett tag sedan hörde jag en låt som en polare petat ihop med orkester samplingarna, och det var imponerande! Lät väldigt bra helt enkelt, och då hade han bara importerat MIDI filen och rättat till instrumenten lite.

rico: det finns samplers i reason.. dom verkar va rätt bra också.. en liten å snabb och en stor och mäktig.. eller hur det nu var.. kolla på deras hemsida

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 15:44

volantiz: Jo, jag har läst om dem, och också att det bibliotek med samples som kommer med ska vara riktigt bra... Men det är ju fortfarande Reason.

Suck! Alla dessa beslut!

/Rico

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-05 15:55
Citat:

quote:Men det är ju fortfarande Reason

Ex-SCSI moi, so? Vad är... what´s the hinch? Ljudet bestäms ju av ljudkortet, gränssnittet bestäms av användaren (separerad sequencer i annan monitor, sequencing via ReWire-masterprogramvara eller hur man vill), programmet har 64 separata ut om man så vill... vad är det som "är ju Reason" i negativ mening? Jag är bara intresserad av att veta... Har jag missat nå´t liksom?

Jag tror reason är lättare att komma bra överens med än om du skulle köpa grejer i hårdvara.. det är ofta mycket strul med sånt om du inte lägger ut en massa pengar på riktigt bra midiinterface, bra mixerbord, bra ljudkort, bra sladdar osv

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 16:08

PF: Äsch - det är ju jag som inte kan med Reason... Iofs - att köra Reason via ReWire är kanske en framkomlig väg. Men det är som den gamla AXE-reklamen - "First Impression Last"...

Volantiz: Det är ju bara det att hårdvara har funkat bäst för mig hittills vad gäller stråkar, så det känns som en "säker" väg, om än inte lika dynamisk som andra vägar...

/Rico

Kolla in VSTi Symphony Strings av IK Multimedia som gör SampleTank.... Klart grymt bra stråkar.

1
Bevaka tråden