Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth-Trender!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Okej! Rond II av min research angående Synthesizers!

Nu har jag snokat runt i flera dagar och letat upp information och bilder på olika synthar och andra klaviaturinstrument (nya som gamla) för att kolla in läget lite, samt letat lite alternativa produkter inom Synth-världen, Miditeknologin, synthesbyggande, Software o.s.v. och jag kan säga att det finns MYCKET coola grejer! Helst av allt skulle jag börja jobba för Alesis direkt tror jag... Eller Novation. Feta grejer javisst - i alla fall formmässigt.

Men det är just det: vissa grejer ser kalas ut och är fullständig sunk, andra grejer ser sunk ut men låter kalas, och allt däremellan! Vad är bra - vad är dåligt? Vad borde skickas direkt med returpost till Hades djupaste mörker och vad liknar all himmelns änglars vackraste sång? (man kan ju lätt tro att jag är religiös här...) Vad är snyggast - vad är bäst?

Alltså, kanske ska strukturera det något!

1. Vilken tillverkare har coolast design / den coolaste synthen? Varför tycker du att just denna är coolast?

2. Vilken synth / synthar låter bäst? Vad är det som låter så bra?

3. Analogt eller digitalt? vad tycker du är fördelarna / nackdelarna?

Och viktigast:

4. Vad behövs på marknaden idag? Vad är det som det finns för ont av eller inte alls? (vet att jag frågat innan men ni kan säkert gaffla på ett tag till om den saken )

Och för den som råkar veta:

5. Vad säljer bäst idag och vad ser det ut att bli de närmsta åren?

Ytterst tacksam för alla svar. Har kontaktat lite företag (Alesis, Clavia, Roland, Yamaha bl.a.) för att se om de är intresserade av att hjälpa mig framförallt med det tekniska, men att göra research av detta slaget gör jag helst själv - och detta är ett bra sätt att börja, tycker jag.

I´m doing this for you, guys typ, liksom Stora synthnojan alltså - spruta på nu bara!

1. På nya prylar ligger Clavia bra till tycker jag. Snygga & rejäla.

2. Jodu...

3. Både och. Men till olika sorters ljud.

4. Se förra tråden

5. Ingen aning. Men ska man tro på utbudet så är det softsynthar & VA för hela slanten. Dom flesta kul & innovativa burkar läggs ner (Nord Modular, Kawai K5000, Korg Z1/Oasys, Yamaha FS1r osv) medan Roland fortsätter att idissla ut sina romplers... Vi får väl se hur det går för V-Synth.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-19 16:51

Det skulle vara mycket kul att se hur försäljningen av
VST/AU moduler står sig gentemot vanliga HW moduler.

Vad är det som saknas. En bra VA modul. En killer
som på motsvarande sätt som The Grand dödar moduler
som piano. Och en trevlig smör och bröd modul.
Typ en Roland 1080. Det finns några fórsök,men de
har varit rejält usla, i alla fall de jag provat.

Jag antar att du menar moderna prylar och ren syntes.

1. Jag är väldigt svag för OBERHEIM OB-12, designen kombinerat med namnet skvallrar om breda möjligheter.
Den är underbar att arbeta med live! Bara man rör en ratt eller knapp så har man direkt det editeringsområdet i displayen.

2. Jag vill så gärna nämna gamla prylar, men ok nytt. Även här är OBERHEIM OB-12 intressant, även om det finns dyrare prylar med bättre förutsättningar. OB-12 har ett brett register inom sitt område, allt ifrån ljudeffekter till feta djupa pads. Jag tycker att den sopar banan med många av sina konkurrenter.

3. Analogt: Värme och äkthet Digitalt: Dynamik och brusfrihet.
4. En synt som laddas med valfria mjukvaror: Synt, samplers eller voccoders, och är framåtkompatibel. (Nu har det börja bli verklighet).
5. Mjukvara.

Min åsikter!!

Johan

Bra, bra! Föreslå gammalt också om så önskas - retro är alldeles förvisso inte uteslutet!

Tack så långt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-19 20:27

Jo, det verkar sannerligen röra sig mest om softsynthar idag. Men om man kollar på hårdvara då? VA synthar verkar det ju uppenbarligen att vara. Någon som röstar emot?

Skulle helt klart helst ge mig på att fixa ihop en snajdig synth, men kanske borde man kolla på mjukvarudelen istället. Känns lite för enkelt dock. Kan bara göra en ball interface - kan inte koda möget. Men det är klart, att få en vettig layout på en sån liten mjukis är kanske inte alltför enkelt.

Layout är i synnerhet viktig. Nån som har nån specifik mening om några speciella synthar som är riktigt bra eller riktigt dåliga då det gäller detta. för många undermneyuer och oöverskådlighet är väl det som plågar både synthar och datorer idag... eller snarare användaren. Sen kan man ju iof göra som Microsoft och gömma alla vettiga grejer för användaren och göra allt STÖRRE så att det ska bli mer pedagogiskt. Jo, stort är det och det ser kanske t.o.m. lite ball ut, men hur överskådligt är det!?

I det avseendet skrämmer mig den där jättegrejen PF visat i länken ovan. Där finns allt och det är kanske bra, men om man ska behöva traggla sig igenom en massa överpedagogiska bebismenyer innan man kommer fram så... urk! "create easy song" etc. Själv mår jag illa vid anblicken!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-20 23:31

Jag tycker du ska skrida till verket genom att köpa en ful synt med tråkigt gränssnitt. Exempelvis en Kawai K4. Billigt, gärna repig och sådär. Sedan tar du isär, gör rent och funktionstestar synten utan sitt skal. Minska gärna ner antalet tangenter till 40 st, det skulle se ballt ut. Då kan du ta de snyggaste också. Se´n bygger du ett nytt skal, som du designat själv. Knåpa gärna ditt ett analogfilter som du kopplar från K4´ans ljudutgångar. Eller ännu fler analoga komponenter om du är riktigt på hugget. Till allt detta har du feta rattar på panelen. Snacka om att det vore ballt! Gör ett multitimbralt setup med K4´an, gör en liten låt, och svep i realtid med det riktiga analogfiltret i slutet av ljudkedjan, t ex. Fan, jag blir sugen själv! Får ta och leta upp någon krockkörd syntadjävul som man kan bygga om! Annars kan du ta ett dassigt hemmaklaviatur, bygga ett snyggt skal och idka aktivt circuit bending! - billigt, skoj och spännande! Ge synten ett namn som överensstämmer med det vanligaste ljudet den gör. "Distotizer" kanske. Eller "New Outoforder" - om allt misslyckas och den blir stendöd. Då kan den alltid bli en häftig atrapp & designstudie. Också något vi skojade om på fikarasterna på Propellerheads; att man skulle ha atrappsyntar i sin framtida studio. Allt i datorn, men studion ska ändå se mäktig ut...

Finns faktiskt ett företag som säljer sådana rackgrejer .. bara utfyllnad , men ser dyrt ut.. men som sagt ingen funktion alls
"Ja, den pröjsade jag över 100k för .. skitbra grejer .. men vågar inte använda för att den e så dyr" .. .. kommer inte ihåg urlen till siten .. men kan säkert ta reda på ..

Fasingen va nice - det är där verkligen design kommer in i bilden

Ähum... Ja, synthattrapper... Hmmm... Jo, vi får se - får jag inte tag i något företag som vill hjälpa mig kan jag ju alltid slakta Bontempin

Hehe här har vi sidan till dom som tillverkar fake-grejerna

http://www.funklogic.com/mainfunk.htm

Gillar skarpt också att dom fått släppt en vst plugin

THE MASTERERIZER

A Software Mastering Plug-In that Actually Makes Your Mix Sound WORSE!
"...one listen, and you´ll know!"
(Ebbon MacDermott, Neutral Fission Incorporation)

Kalaspryl, ju! Försökte ladda ner den men hittade inte var

Nå, det kanske blir nån soft grej i alla fall då om det nu verkligen är så liten marknad på VA-synthar. Men det finns ju en massa små tyska tillverkare som tom håller på med nya analoga grejer. Undrar hur bra det går för dem? Förvisso är de 10 ggr fler än vi så det borde vara tillräckligt med kufar där (nå, det råkar jag nog t.o.m. veta faktiskt)... Men det känns lite sunk. Vill göra en riktig synth! Ska kolla upp mer med butiker i min närhet...

Var ute och kollade på synthar i Malmö idag och snackade med Musikbörsen och Feedback Music om vad som gällde just nu...

Enligt Musikbörsen säljer fortfarande Korg Triton som smör och är i särklass den som säljer bäst. det säljs en del softsynthar men inte alls så mycket som riktiga synthar.

Enligt Feedback säljer de en jädrans massa obskyra begagnade analogsynthar nu eftersom de verkligen kommit på modet, men man säljer mycket annat också, även mjuksynthar. Slutligen kom man fram till att man nog sålde ungefär lika av alltihop egentligen, även nya synthar.

Hade hoppats på mer detaljerad info, men får ringa runt lite varstans i veckan istället. Vill ändå kolla upp mer

Hittade i alla fall en del synthar som jag inte fått chansen att testa innan:

Korg MS2000 - en liten cooling som Musikbörsen ville ha 9500:- eller nåt för som kunde leverera en mängd riktigt coola analogljudande sounds. Svalt blå historia med massor av knappar, men tyvärr lite mycket blinkande...

MicroKorg - det kanske plastigaste just nu, inte minst med tanke på den pvc-inplastade microfonen som är av Creative Standard-modell (av de sunkigare typen d.v.s) som är inkopplad med en sketen sladd trots att resten är integretat i synthen. Layouten verka lite knepig med mycket lysdioder och stora plastiga knappar. En kul detalj var förstås lysdioderna som skiftade färg, men knappast särdeles imponerande. Hittade tyvärr inga hörlurar i närheten, men ska lyssna på den vid senare tillfällen. klaviaturen var lite kul, men kansjke lite väl mycket leksakspiano...

Hittade en svinsval liten rackmodul som jag inte minns vad den hette nu. har bara sett den i annonser tidigre... Nå, 1200:- skulle de ha i alla fall Bra, bra!

Hittade en Korg Karma, klädd i sitt läckra vinröda skal - klart cool.

Korg Triton har ett metallhölje såklart - snyggt. Nästan bara de och de nya rolandgrejerna som har det nu verkar det som...

Spelade en sväng på en Novation KA (den heter nog lite mer än så?). Coola ljud, helt klart, men den skulle tydligen inte vara så kul på djupet? Nå, MS2000 lockade hursomhelst lite mer. Dessutom är K-Stationen i alla fall långt snyggare än denna modell. Den kan man ju köpa bara för att ha att titta på!

Ja, i övrigt var det lite förvirrande just med vas som säljer mest och sådär. Vet någon bättre så hör gärna av er! Enligt någon på feedback köper hursomhelt de stora stidosarna det senaste så det verkar finnas marknad för allt!

Men det kanske blir en modul i alla fall

Hmm... Har ringt runt ytterliager och ställt frågor om försäljning av synthar/softsynthar runt om i (huvudsakligen) Skåne. Det ser typ ut som allt säljer så där lite halvdåligt - (mestadels crackade)softsynthar har tagit över marknaden för billigare synthar, medan dyrare - som är svårare att emulera - fortfarande säljer. Dess säges ligga på 10.000:- och uppåt. Stora studios köper vad helst som är nytt...

Det börjar dock bli dasg att välja riktning för min del, och se vad som behövs på marknaden. Det blior väl nåt lite dyrare alternativ antar jag, men det ska ju vara något kul och fräscht helst. Och då kom jag tänka på en sak...

VOCODERS har vi jus nackat en hel del om och alla håller väl med om att det är en riktigt cool retrogrej det där, vilket i allra högsta grad verkar vara på modet i nuläget. Så varför inte göra en "Vocodersynth"? Tänker mig nånting man kan styra med MIDI som en vanlig synth med lite coola VA-ljud, men som man också kan styra med rösten (konverterad till MIDI) som sedan kan redigeras i en sequencer/dator om så önskas. Med andra ord kan man pula ihop ett skönt ljud och sedan bara sjunga/nynna in ett ljud och tuta och köra!

Vore detta något - vad tror ni? Has it been done?

Tycker det hade varit en läcker grej, men vet varken om det hade fungerat (i nuläget) eller om det skulle finnas nån marknad. Vad tror ni? Tyck till, go vänner!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-02 16:21

1. Coolast design tycker väl jag är rätt ointressant. Coolast ser väl egentligen alla modulsynthar ut, eller?

2. Väldigt många synthar har idag större möjligheter än vad man orkar utforska. Intressantast av nyare grejer är enligt mig kanske FM7 och Evolver. Jag har också hört några otroliga Reaktorinstrument och Arturia Moog Modular V har jag redan haft mycket kul med. Men jag föredrar nog numera ändå riktiga analoga gamla burkar. Det är där jag kommer investera mest i framtiden.

3. Allt som låter unikt är bra. Synth skall låta synth, piano skall låta piano. Analogt skall låta analogt, digitalt skall låta digitalt. Generellt sett i alla fall. I början av 80-talet kom en massa karaktärslösa billiga analogsynthar, därefter kom karaktärslösa analoghybrider. Nu är det karaktärslösa VA-synthar och ännu mer karaktärslösa romplers som dominerar. Det som avviker gillar jag mest.

4. Nischprodukter brukar vara roligast. Men för att nischer skall finnas krävs också en stor traditionell sörja, så jag är rätt nöjd som det är ändå.
Vad som behövs är väl bättre användarvänlighet!!!

5. Softsyntharna kommer säkerligen att gå framåt ännu mer. Får bara hoppas att det kommer hårdvara för att komplettera dem också... Undras när det första diskstreamande stage-pianot kommer? Ett sådant hade varit tufft med ett 2 GB piano...

Artikel i Göteborgsposten idag, om Cwejman S1. Kan kanske vara intressant, kolla deras hemsida om den finns där (www.gp.se). Där snackar vi nischprodukt!

Tack för tipset, men tyvärr fanns artikeln inte med - inte än i alla fall. Kollar om den kommer upp senare, Söker runt på andra siter också för att se om man kan hitta lite info.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-03 10:40

Verkligen intressant pryl med kul namn dessutom. Mer info finns på Cwejmans hemsida. Det verkar som om mitt planerade Doepferinköp har fått konkurrens...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-03 11:24

Tack för den PF. Hmm...28.000:- det är nog över smärtgränsen. Dubbelt så mycket som startpaketet för Doepfer, och fördelen där är ju att man kan bygga ut vad man vill och när man har råd. Runt 20.000:- var nog mera vad jag hade hoppats på.

Först blir det nog en analog sequencer i stil med MAQ 16/3. Finns det några alternativ där egentligen? Med MIDI tack...

Niiiiiiiiice! Inga dåliga grejer. Hmm... kanske Cewjman är intresserade av att låta mig ta en titt på deras design! Det hade helt klart varit grejer det! Kolla in specsen på den där lilla raringen... eller raring och raring, det är kanske snrare ett riktigt monster!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-03 14:56

Jag har talat med dem, de är mycket tillmötesgående. Jag skulle åka ner till Göteborg och träffa dem var det tänkt. Nu har vi inte hörts av på några månader. Tyvärr har inget hänt på deras websida så som var planerat när jag talade med dem.

Amino>> Vill du styra midiprylar eller bara midisynka analogsequensern?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-03 16:11

Jag vill framför allt kunna midistyra. Det är arbetssättet jag gillar. CV/Gate-utgångar är naturligtvis också önskvärt.

Då gissar jag att "Maqen" är rätt för dig....men Regelwerk kanske också kan vara något?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-03 16:38

Jo, helt klart är Regelwerk också intressant. Det verkar som om MAQ 16/3 "bara" har tre spår? I så fall undrar jag om det trots allt inte är bättre att prioritera Regelwerks 8 spår trots att bara ett är tillgängligt samtidigt. Då kan man ju faktiskt leka lite med polyfoni också. Regelwerk är väl också några år nyare än MAQ 16/3?

Svårt val med tanke på att dom kostar ungefär lika mycket. Tror inte du blir missnöjd med någon av dom, så det är bara att fundera vidare

Själv kommer jag aldrig mer att köpa en analog sequenser efter att jag upptäckt hur enkelt/billigt det är att bygga själv. På ritbordet just nu: 4x16 steg cv/gate/trig, burken synkas med trig, midi eller internt men kan bara styra cv/gate-syntar. Antalet spår är såklart valfritt när man bygger själv.....4-spårsgränsen har jag satt pga höga rattkostnader

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-03 23:28

Ja, fundera kan jag nog göra ett tag. Jag har faktiskt lärt mig att inte ha brått när jag köper saker.

Bygga själv? Hmmm...det vet jag inte om jag hade orkat ge mig på. Det är rätt bra med dioder och lite annat lull-lull, och det blir nog en hel del jobb om man skall få till det. Men billigt antar jag. Dessutom måste jag ha MIDI. Annars blir jag ju tvungen att byta ner min Matrix-12:a mot en Xpander, och det vill jag ju inte.

Yo! Skrev till Cwejman häromdagen och hörde mig för om de kanske var intresserade av att ge mig tekniska handledning i mitt lilla designprojekt och de verkade inte helt ovilliga De hade förvisso en hel del att stå i just nu, men kanske, kanske... Hoppas, hoppas!!!

Bevaka tråden