Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rapport mitt i gröten.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 01:16

Jo, nog vankas det jul allt (påminn mig inte, klappar ska klappas i morgon, så det är allt en dos julstress också). Men nu sitter jag mitt i en härlig syntgröt, och det är bara så kul att jag måste rapportera. Så klart.

Till höger tronar Emax II´an. Rakt framför mig en Midiman USB Keystation 61, och så Powerbook´en framför och en extra 17"-skärm till vänster om datorn (Powerbook kan använda två bildskärmar för totalt typ 2500 x 750 pixlar arbetsyta i detta fallet... klart ballt). Extraskärmen hittade jag i grovsoprummet häromdagen, och den funkar perfekt. Ännu ett steg till vänster - där står mitt nya klipp från Silvan Bygg, en lagerhylla i aluminium / plåt för en femhundring. Hyllan börjar se härlig ut. Nedifrån (mitten) och upp: Triton LE på en hylla. Nästa hylla: Atari 1040 (m 4 mb ram), Kawai K4R, Roland JV1080 med Techno, Vintage & Session. Bredvid står Prophet VS Rack ovanpå Roland MKS 80. På Prophet VS en SyQuest-enhet till dagens inköp (3800:-). Dagens inköp finner vi en trappa upp. Ensoniq ASR-10 rack och på den en Samson PL2404. Till vänster på samma hylla står Atariskärmen där Cubase nu håller på att MIDI-konfigureras.

I morgon köper jag en D-50 i mintskick för 2500:-. Se´n får det nog vara nog?

Under skrivbordet står en Roland SH-101 på höjden. Den måste få en plats någonstans, har inte bestämt var. Kanske kan man bygga på krysstativet Emax står på med två hyllor. I så fall får D-50 en och SH den översta. Den Öfre.

Fan vad kul!!! Mest maxade "studion" jag haft på flera år. Nu saknas bara ett ljudkort till Mac´en, men så länge så går dess interna ljudutgång in i mixern.

Mixern bytte jag till mig mot "the dreaded R8" plus lite cash med Johan på JAM idag. Tack Johan - den känns helt OK för mina behov. Tolv stereokanaler är inte dumt, och den låter helt OK.

Smolk: ASR´en skulle ha 16 mb ram men har bara 8. Fast jag försöker deala till mig ett efterhandsprut från säljaren för denna fadäs.

Bonus: Jag ska midisynka Reason från en av atarikanalerna. Reason i en Powerbook 667 är en obeskrivligt maxad synt som typ har 800-900 rösters polyfoni. Liten bonus, huh?! God damn...

[ 22 December 2002, 01:23: fixat av: PF ]

Later som om det borjar bli riktigt hemtrevligt dar

Sjalv sa vantar jag med spanning pa att min matrix1000 och ex8000 ska hitta hit .. skumma texturer och galna basar coming up!
En annan liten "julklapp" ar att jag har ett nytt jobb pa gang!

Det blir en bra jul det har
fira me en flaska vodka, bira och 13 syntar runt sig (om dom hinner komma innan).. jag langtar redan!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-22 01:43

Hallo grabbs and babes,

det låter som om PF och Volantiz kommer att få en trevlig avslutning på året.

Med lite flax så landar en Quasimidi Polymorph hemma hos mig på måndag ! Då lär det bli lite julegröt och mycket sequensergröt.

I övrigt så tänkte jag skjuta lite nya bilder från studion ( måste städa först samt hämta lite schyssta fotobelysningsarmaturer från jobbet ) under ledigheten. Håller er underrättade.

L

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 01:59

Trevligt! Jag tänkte också ta och fota se´n. Tjejens farsa köpte just digitalkamera, trevligt värre. Får bjuda honom på en slatt whiskey så han lånar ut den med glädje.

Har i sanning redan fotat, men när jag skulle föra över de bilderna så pajade mitt SmartMedia-kort. Det går inte att formatera i datorn längre. Bara i Triton LE´n. Meck. Gott råd: Köp inga SmartMedia-produkter - vad jag förstått så är dessa kort redan på väg bort från marknaden. En succé som branschen trollar om till flopp genom att släppa någon ny standard snart. På grund av att de inte orkar forska i varför korten blir värdelösa om man byter mellan för många olika enheter.

Vi är visst alla i köpartagen. Jag har flyttat om i mitt trevåningsställ så att jag får plats med wågstationen jag skall hämta imorgon. Alpha Junon får stå i hallen eller i "matsalen" tills jag vet vart jag skall göra av den. Midiverbet skall åka in i racket så fort Nya Musik fått hem de färgglada kablarna jag fick beställa för tre veckor sedan. Tusan vet om jag inte köper dem på M****börsen istället. De borde ha hemma. Fanken att det är söndag imorgon.

Jag börjar också gilla min MS2000. Jag får försöka se den som en ren och skär lead-synt, varken mer eller mindre. JP:n är ju bara så fet, AN200:an ett minne blott och SY-77:an pampig. Och så är man ledig i några dagar också, skall bara åka upp och kolla loggarna på servrarna och byta backup-band. Hoppas alla polar åker bort och att TV inte sänder några program. Nu skall det fanimig göras musik.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 04:21

Apropå MS2000: Glöm inte att testa dess "analogsequencer", det går att göra skitballa saker. Jag programmerade in basgången till I Feel Love, t ex. Magiskt att leka med.

jaaa.. ms2000 e ascool ju.. om du kan ha den kvar sa tycker jag verkligen att du ska ha det! Testa aven att sequenca DWGS om du inte testat det

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-22 08:14

Här börjar det också kännas trevligt, har en Juno 106:a på g också. En multigate och nån form av bra effektenhet, sen skulle jag känna mig väldigt nöjd på hårdvarufronten ett tag framåt. Jag har ett jäkla huvudbry med min dator just nu, kan inte göra musik som jag vill, det funkar helt enkelt inte.. men förhoppningsvis ska jag kunna lösa problemet snart.

God jul på er!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-22 10:07

Det enda jag ska handla på ett bra tag är ett ddrum-set kick,snare,2toms och ljudracket 1.000:- kostar det : överkomligt enligt mej. Sen får jag trixa ihop ngt slags stativ och handla kickpedal och så vill jag gärna fixa trig-midimodul. Finns det ngt billigare än D4 som har trigingångar för det behöver inte vara ngn ljuddel i den, bara så man kan lira sampler och kvantisera i sequensern om det skulle behövas!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 10:21

Volle: "Testa aven att sequenca DWGS"

Just det! Den kan faktiskt smaka lite PPG, eller lite Wavestation / Prophet VS om man så vill.

trevligt!
jag åker själv till landet i västergötland idag, ska fira julen där.

Jag kommer ta med mig min K-station för att överleva ev. tristess.

Hoppas ni får det skönt och trevligt!

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

Japp, när jag gör "analoga" seqencerbasgånar medelst vridrattar så känner jag hur håret växer och jag blir lik någon av de långhåriga hippiesarna i Tangerine Drean från 1975. Underbart. Fan, jag som ställde int hårklipparen på 2 mm... Jag vill vara långhårig!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 11:28

Då får du käka öljästtabletter, det ska tydligen va´ bra. Och vänta tills sommaren 2004, då bör du vara fit for fight.

1
Bevaka tråden