Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken trummaskin från 80-talet?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-22 09:26

Min fråga lyder : Vad är det för trummaskin som står bakom alla dessa låtar?

Starship - Nothing´s Gonna Stop Us Now
Madonna - Crazy for You / Live To Tell
Patti Labelle - Stir It Up
Harold Faltermeyer - Axel F (+ en massa annat som han har producerat)

Är det nån av Linn´s maskiner? Vilken modell? Eller kanske en EMU Drumulator? Hade varit kul att veta *exakt* vilken modell det är, som man hört så många gånger. Snaren brukar vara insmörjd med reverb.

(Funderade på att lägga tråden i "slagverk" men den passar nog ändå bäst här)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 10:15

Linn LinnDrum skulle jag säga, men det är lurigt ibland. Folk bytte ofta EPROM´ar på den så man använde inte alltid fabrikssamplingarna. Men den var väldigt vanlig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 10:18

Just, walking down memory lane, när man lyssnar på några av låtarna du listar, det var extremt vanligt att processa trumljuden något väldigt, för att med gate´ade reverb (som i fallet med Starship) förlänga de korta samplingarna och så vidare. LinnDrum var tacksam att processa externt tack vare separatutgångarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-22 10:48

Aha.. det var den alltså. Jag har varit tveksam flera gånger, just snaren får man nog vräka på rejält med reverb på. Men den hade väldigt sköna ljud.

Hittade Linndrum-samplingarna på alltid lika pålitliga Music Machines (den sidan har funnits länge!) :

http://machines.hyperreal.org/samples.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 11:06

Jupp! Fast lita inte på mitt ord, det gör jag inte själv. Jag bara gissar. Det kan ju lika gärna vara en Oberheim-maskin eller E-mu´s Drumulator eller Sequential Circuits´ trummaskin(/er? - har de två?). Man kan direkt utesluta Roland TR-707 i alla fall, även om den har ett liknande sound. På de här amerikanska hitsen användes den inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-22 11:59

Jo men jag tror ändå att det är Linndrum:en. Jag hittade snare-samplingen från Linndrum på samplern, pitchade ner den 9 toner, skruvade upp diskanten samt la på reverb, då lät det bra!

Coolt.. jag menar jag har ju JX-10 och DX7:an, kan ju lika gärna smälla in lite 80-tals trummor i samplern och göra lite 80´s musik!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-22 12:30

Absolut - och det är hur inne som helst. Syntbaserad musik är på väg tillbaka på stor front. Det har varit lite mycket hiphop å rock, i synnerhet slås man av det nu när man slötittar på MTV Video Awards.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-23 02:30

Wozaaaa!!!

Jag har pillat med samplern halva dagen idag, sparade ner Linndrum-ljuden på en zipdisk och började sen göra ett program (mitt första program på samplern överhuvudtaget) till trumljuden.

Så nu har jag slängt ihop en liten demolåt, dessa instrument spelar följande :

Akai S3000XL : Linndrum
Yamaha DX7 : Basen så klart!

Roland D-110 : Koto & Arpeggioljudet
Roland JX-10 : Epiano / Padsen
Casio CZ-101 : Klockljudet

Lyssna här på en liten snutt. (730 kb, 0:45) Assköna trummor, jag gillar dem verkligen!

Vad tycker ni, gillar ni stuket eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-23 04:50

Askul!

Jag vill t om ha sång också, för Howard Jones-vibbarna var påtagliga. Snyggt jobbat - och Linn visar ännu var skåpet ska stå.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-23 09:47

Är ni _säkra_ på att det är den 23/12-2002? Jag kunde ha svurit på att det var 1986!
Gôtt!

  • Medlem
  • 2002-12-23 10:05

Oooooh!

Kolla även in Sequential Drumtraks för hyvens 80-talstrummor. Tyckte en del ljud lät som om de kom därifrån, även om de nu inte gjorde det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-23 13:19

Det kan hända det står en så´n i Linneskåpet?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-23 14:01

PF / bollman / jgb : Tack för kommentarerna!

Jag har kollat in de andra trummaskinerna också, de är rätt fina de också. Fast det är något speciellt med Linn-ljuden. Var det inte det Stock Aitken Waterman använde också? Fast nog inte samma modell, iaf lät det annorlunda... Står ju "Drums by A.Linn" på de flesta skivorna.

Jag ska nog försöka lägga på sång på den här också och göra lite mer melodi av den, alternativt använda nån gammal melodi jag inte använt till något speciellt. Skönt med 80-tal´s ljud va?

P.S. Ni vet det inte men jag o Oberfunker gjorde en italodisco låt tillsammans som blev väldigt populär i vår kompiskrets. *fniss*

Alltså, minns jag inte fel så är det en Oberheim DMX på madonnalåten.....

DMXen är fan coolare än LM-1an tycker jag. Fråga mig, jag har en av varje

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-23 18:27
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: j antoni:
[QB DMXen är fan coolare än LM-1an tycker jag. Fråga mig, jag har en av varje [/QB]

Har du en LM-1 ? Inte en Linndrum ( som ofta felaktigt kallas för LM-2 )alltså ?

Nog fan tycker jag att LM-1:an är ballare än DMX men då gillar jag oxå Human League/Heaven 17/Prince mer än Run DMC ! Hehehe.......

God Jul !

L

1
Bevaka tråden