Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp ang. JP-8000

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-23 18:32

hejsan!
jag är på jakt efter en begagnad roland JP-8000 och undrar om man skulle kunna få lite tips på beg.köp av just den modellen? har fått lite olika erbjudanden runt 5.500:- är det verkligen värt det när jag mest arbetar i reason och i så fall får ta till större program som cubase sx? klarar den mycketmer än vad so mgår att göra med mjukvara? är hyffsat ny inom VA-syntar.

tacksam för alla svar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-23 18:44

Den klarar mycket mindre än vad du kan göra med mjukvara; så kan man inte jämföra. Med en synt får du mer känna om du gillar instrumentets känsla - både fysiskt, att spela å greja med och ljudmässigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-23 19:14

ok men det är mycket för känslans skull.. sen för skulle vilja ha något mer portabelt än den stora Fatar SL-880 + dator jag kör nu.. men är det annars ett bra köp? till det priset?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-23 19:59

Hittar du en i fint skick osv, så visst - det är en rätt trevlig synt och 5500:- är inte blodigt för "rätt trevliga syntar", rent allmänt. Vår vän Parakeet här på forumet köpte nyligen just en JP8000 för just 5500:- och han är nöjd vad jag vet.

Lite snabbt, JP-8000 fördelar:

* Mycket enkel att använda, "pedagogisk" i sin uppbyggnad, precis som en riktig analog

* Låter bra och det är lätt att lära sig förstå synthen så att man kan tänka på ett ljud och sen krana in det

* Väger ganska lite, är snygg, stabil och bra

* Helt användbara effekter; det går lätt att göra ljud som passar in i en låt utan vidare processing

* Liten och bra, bara 4 oktaver

* Phrasesequencer och arpeggiator som går att ställa in på många olika sätt

Nackdelar:

* Låter inte speciellt analogt. Själv tycker jag inte att det är nån direkt nackdel; den låter ju bra så.

* Lite tveksam kvalitet på pottarna (à la Behringermixers), iaf min, kolla så att dom har hållit ordentligt

* Inte så flexibel ljudmässigt (det är inte heller nödvändigtvis nån nackdel; man förstår sig på den direkt), åtm. jag önskar att det gick att göra lite fler sorters ljud med den

* Väldigt begränsade effekter vad gäller inställningsmöjligheter

* Liten, bara 4 oktaver

* Arpeggiatorn går inte direkt att använda till nåt annat än att ha en slinga igång när man programmerar ljud, phrasesequencern går bara att ha som anteckningsblock. Till dessa saker fungerar de dock utmärkt.

Själv älskar jag min JP och det är nog den sista synth jag skulle göra mig av med; man blir så kreativ rent ljudmässigt med den, det är alltid lika skoj att stå och krana ljud på den.

Kan bara hålla med om dessa kloka ord. Det var längesedan jag tyckte att en synt var så rolig att krana ljud på. Hade en Juno-106 under många år - den var också en sådan där maskin som man tänkte "skall bara spela lite syntbas innan jag går och lägger mig". Sedan blir man ståendes å rattar i två timmar.

Samma sak, fast i kubik, är det med JP-8000. Jag impulsköpte min. Jag hade alltid tittat lite snett på den och tänkt "det är säkert bara en massa teckno-ljud å sån skit den duger till" och "ja ja, nu kan rika barn leka analogsynt på riktigt". Nu har jag fått äta upp allt. Visst, det går göra typiska technoljud på den, men det kan man med en Juiter 8 också.

Kort och gott: en fantastiskt rolig synt med underbar värme i ljudet. Sedan jag sålde Juno-106:an saknade jag dess varma ljud och sökte det i Korg MS2000, Yamaha AN1x/AN200 utan att hitta det. Med JP:n har jag hittat hem.

Jag gav som sagt 5500:- får min och den var i bra skick. KÖÖÖÖÖP!

Ps. Sedan kan vi byta ljud. Ds.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 00:03

tack för de råden!
blir verkligen sugen...
har hitills nästan bara fått höra bra saker om den så jag får väl åka och kika på den..
tackar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-24 00:15

Mycket välformulerat, Parakeet; man blir riktigt sugen. Trots att du säger sån´t du sagt tidigare, det kanske bara biter bättre denna gång. Ajaj!

Man blir glad av JP-8000. Det där lilla tryckplattan vid pitchspaken är lite rolig. Koppla den till tonhöjden och gå loss på en syntbas. Jätteskojsigt. Skall se om jag kan lägga ut lite fler patcher till den i kväll.

Saddam och Bush borde haft varsin... Ha ha, kan se det framför mig... Saddam och Bush med varsin JP-8000, den ena får fram en kool basslinga som den andre börjar jamma till. Kan ni också se deras smajl?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 23:46

du menar ribbon controllern eller vad den heter? ja den verkar kul.. men frågan är nu om jag VILL och BEHÖVER en JP.. jag kör ju huvudsakligen reason 2.5 men även cubase.. så det blir juh lite strul med andvändningen direkt i mina låtar om jag inte rewirar till SX då.. anledningarna till att jag vill ha den är juh först och främst känslan och live-andvändning (att det är portabel till skillnad från mitt datorsystem). så den blir mest leksynth.. men är det värt det? kan juh sälja den igen efter att ha samplat en massa feta ljud.. vad tycker ni??

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 23:49

sen en annan sak jag inte blir klok på.. polyfonin? 8 röster.. ä det som jag tror det är att man kan max spela 8 toner samtidigt? för det står i MM maj 97 att den kan spela "två klanger samtidigt" och då blev jag fundersam.. för kan man bara spela två toner samtidigt så är den inte intressant..

2 olika ljud samtidigt.. totalt 8 "toner"

Du har tillgång till sammanlagt 8 röster. Dessa kan du fördela mellan 2 timbres/klanger/patcher/vad-man-nu-väljer-att-kalla det som tex 2 till vänsterhandens basstämma och 6 till stråkpads i högerhanden.

Om du bara köper den för att ha nåt att spela live med så tänk efter ordentligt. Du kan inte gigga med enbart en JP-8000 utan då behöver du förmodligen en sampler och en sequencer också, och en mixer, och sen behöver du effekter till det, och tja, sen är du fast i hårdvaruträsket helt enkelt Det är oftast enklare att släpa med sig en dator och en skärm än att släpa med sig 24 HE med synthmoduler... Om du gör allt med mjukvara är det nog rätt meningslöst att köpa en hårdvarusynth för att kunna framföra dina alster - dina alster sitter ju i datorn! Har du väl börjat vandra på hårdvarustigen måste du nog löpa linan ut om du ska ha några fördelar av det. Att köpa en synth och sälja den igen är alltid en förlustaffär nuförtiden just eftersom mjukvaran tagit över totalt då den går att piratkopiera.

De anledningar jag ser till att köpa just en JP-8000 är att den är jäkligt inspirerande och att du får ett klaviatur. Det finns dock betydligt bättre klaviaturer, och med 5 oktaver osv, för billigare pengar än en JP-8000.

Om du mest använder färdigprogrammerade ljud är dock JP-8000 knappast nåt att ha; den är gjord för att pilla själv.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 09:27

ok tack men jag planerar inte spea de låtr jag gör i datorn live utan mer andvända den i min skola i band typ. att pilla själv ser jag som en stor andledning att köpa den över huvudtaget. men jag ska tänka på det..

Så du vill köpa en JP-8000 i alla fall..? Såg din annons

. Personligen är jag lite allergisk mot mjukvarusyntar och det sättet att arbeta på. Köper du en JP-8000 för att du vill spaka på riktigt har jag svårt att tänka mig att du blir besviken.

Live kan man ju alltid ha det mesta på DAT/minidisc/CDR eller hur man nu vill lösa det och bara live-jamma över det med valfritt keyboard. Man kan till och med släpa med en synth bara för att fylla ut med effektljud. Det har jag gjort ett par gånger med min ProOne när jag supportat min kompis i [brus]. Funkar bra och brukar sätta fart på publik och sån´t.

som ett alternativ så rekommenderar jag nord lead.. dom är små, väger lite (~6kg) osv <- viktigt om man ska släpa med sig den varje gång man ska spela me bandet.. 4 oktaver.. massa rattar.. och det tar inte många sekunder innan man får fram de ljuden man vill ha när man lärt sig den!

JP-8000 var väl Rolands svar på NordLead, eller var det kanske tvärt om?

Nord Lead dök väl upp ett par svåra år tidigare.

1
Bevaka tråden