Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Waveterm historia !

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-02 19:06

Hepp.

Tänkte bara meddela att min ( snart anländande ) Waveterm A har följande bakgrund :

"I took the term into a hardcase. Inside you will find the owners manual, the power and the connect cable and round 20-25 disk with sounds and operating systems.
For you to know, this term was owned by Harold Faltermayer and some soundtracks (also Axel F) were composed on it.
This will not mean that this term is better than other´s, but I think it´s interesting to know."

Undrar om det är några schyssta ljud på diskarna

Lasse

Det där e ju ändå nära på sjukt coolt!

Det absolut coolaste var ändå att du tjackat en sån.. kan du inte göra ett lite större inlägg som berättar om den.. hur man använder den osv.. massa bilder! Det är ju verkligen en pryl som verkar dunderhäftig. Grattis får man väl ta å säga!

Edit: hade inte du en sån tidigare förresten?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-03 10:19

Jo.....

.......jag har en Waveterm B ( som tyvärr är i bitar för tillfället )

Anledningen till att jag skaffat en Waveterm A är att den är mer skräddarsydd till en PPG Wave 2.2 medans Waveterm B är mer anpassad till PPG Wave 2.3.

Vad kan man göra då ?

Sampla ( 2 ljud 8-bit Whoaw ! )
Additiv Syntes
FFT Syntes
Sequenser
Librarian

En cool grej är att sampla ett ljud och konvertera denna till en Wavetable som man sedan sveper med en LFO eller envelope. Allt med härlig 8-bits upplösning genom SSM2044 filter !

Här är en länk till en massa coola bilder:

Grön skärm

Lasse

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-03 10:27

Ja, jag har aldrig spelat på eller ens hört en Waveterm, men coolhetsfaktorn är enorm. Det ser väl ut såhär i din studio nu

:

Nästa steg blir väl att leta upp PPG:s modulsystem och kanske några av följande rariteter?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-03 10:39

Men satan i gatan !!

Här sätter man ju morgonkaffet i vrångstrupen

Det var inte illa. Riktigt så många PPG´s har jag inte men nästan.

Vem ? Var ? Hur ?

Aha, nu ser jag.

Nästa steg blir att skaffa en PRK FD.

Lasse

Vad tusan... Det var ju precis en sådan jag styrde en kantpress med en gång i tiden. Fast den var brun.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-03 12:25

Wavelasse... jag gör vågen!

Du hoppade just upp högst upp på credlistan... bland vintagekonnäsörerna här just nu!

Harold Faltermeyer... Axel F... skapats på din synt?! Fy fasen... det är o n e k l i g e n jävligt koolt!

Ebay, right? Får man en fingervisning om pris?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-03 12:33

Hehe....

nu får man ju ta det med en nypa salt. Jag tror ju inte att han har använt enbart en Waveterm/Wave-kombo för att göra "Axel F". Den kanske var med på ett hörn men ensam....nja.

Hursomhelst, den kostade ca 600 Euro + frakt ( ca 1.100:- ).

En Waveterm B får man nog räkna med att den kostar ca 10-15000 pistoler. Det är ju väldigt ovanligt att de säljs separat. Oftast är det i kombination med en Wave 2.2/2.3 och kanske en PRK/PRK FD.

Det är något magiskt att sitta i mörkret vid en grön monochrome-skärm och pilla på samplingar.

Jag vill minnas en intervju i Keyboard med antingen Depeche eller Vince som börjar med något i stil med:

" Ensam i mörkret vid sin terminal sitter hon och editerar ljud......"

Lasse

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-03 12:42

Vince har ju suttit å redigerat väldigt mycket Fairlight, särskilt under Yazoo-tiden. Kanske nå´t sån´t?

Nåväl, visst - nej, Waveterm har inte huvudrollen kring slaget vid Axel F (ca 1985 f kr) men att ändå få höra talas om någon som stod och flirtade i ett hörn, bara det väger tungt i denna värld.

All we are saying, is give Fletch a chance.

And the snut in the Holly o´ the Woods. Right on!

Vad har Faltermeyer gjort efter Pet Shop Boys´ So Hard, förresten? Finns det nå´t mer? Eller har han liksom så många andra 80-talshjältar försjunkit, som Eurythmics en gång sade, into a deep, deep sleep?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-05-03 12:52

Härligt! det är en raritet, du får lägga upp en snutt när du lärt känna den!

Okej, okej, okej! Det här finns ju inte så coolt!

Hoppas inte det är tomt försäljningssnack bara, men jisees! Bara att ha en sådan maskin är ju hur ball som helst

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-03 15:13

Hahahaaa....

nä nåt försäljnings-snack var det inte, den infon kom efter affären var genomförd.

Vid tillfälle ( d.v.s när jag skruvat ihop WTB:n )ska jag lägga upp några snuttar med PPG Samplingar som ni kanske känner igen. Lite Propaganda och Frankie Goes To Hollywood !

Lasse

Okies, cooooool!

Propaganda!? Man tackar, man tackar!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-03 20:09

Waveterm : Ojojoj! Grattis!!

Schysst terminal-look, den gröna skärmen och monokroma grafiken doftade Fairlight. Schysst också att säljaren först berättade om Faltermeyer EFTER att köpet var klart. En del skulle förmodligen trissa upp priset pga en sån detalj.

Men vilken detalj sen! En stor anledning till att jag älskar Snuten i Hollywood och Fletch är musiken. Alla de olika varianterna av huvudtemat, och det sköna 80-talssoundet.. icke att förglömma de härliga trummaskinerna Faltermeyer använde sig av. Ska snart köpa "Snuten" på DVD, har nämligen fått för mig att det finns nån intervju med Faltermeyer bland extramaterialet.

Ursäkta en newbie (bland PPG-syntar), men vad är anledningen till att man kopplar ihop en Waveterm med en PPG? Är det pga att man kan editera PPG:n grafisk, eller finns det fler fördelar?

Stort grattis igen!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-03 20:54

Tackar tackar

Jo, alltså, så här är det. En PPG Wave 2.2/2.3 synt är i grund och botten en ganska standard maskin med 2 digitala oscillatorer, 1 analogt filter,1 VCA,1 digital LFO samt 3 digitala Enveloper per röst.

Oscillatorerna spelar upp statiska vågformer som hämtas från en s.k. Wavetable. I tablån finns det 64 vågformer varav 4 är standard synthvågformer som pulse, fyrkant och sågtand. Totalt så finns det 30 Wavetables.

Man kan med hjälp av t.ex en envelope svepa genom den Wavetable. Beroende på vilka vågformer som finns i den valda tabellen så får man olika sounds. Tänk dig att du samplar en analogsynth med ett sync-leadsound där en envelope bestämmer pitchen på den synkade oscillatorn. Alltså ett klassikt peaouw-ljud.

Klipp upp tonen i 64 olika samples. Låt sedan en envelope eller LFO styra vilken sample du hör för tillfället. Då kan du återskapa originalsamplingen genom att använda en envelope med Attack=5 Decay=0 Sustain=10 Release=0. Hänger ni med ?

Låt oss då säga att du samplar en röst som säger "Yes!" Splitta upp den och lägg in den i en Wavetable. Styr uppspelningsordningen med samma typ av envelope som ovan, då får du ett "Yes!" Men vad händer om du använder en envelope med värdena: A=0 D=5 S=0 R=5 ? Jo, beroende på hur mycket envelopeamount du tillför så börjar uppspelningen en bit in i ordet "Yes!" och spelas upp baklänges !!

Wavetermen fungerar som A/D-omvandlare och editeringsgränssnitt för PPG Wave-syntharna. D.v.s, Wavetermen samplar och bearbetar men all uppspelning sker i synthen. Wavetermen kan alltså inte ge ifrån sig några egna ljud.

Vidare så kan man bygga egna vågformer med hjälp av t.ex additiv syntes. Den kan även räkna fram nya Wavetables baserat på skillnaden mellan 2 olika vågformer.

Sedan så har man en mer avancerad sequencer än den som finns inbyggd i Wavesynthen.

Ganska avancerat för att komma från 1982/83 eller hur ?

Man kanske ska nämna att i Waveterm A/PPG Wave 2.2 kombinationen så jobbar man med max 2 samplingar/Wavetables 8-bit medans i en Waveterm B/PPG Wave 2.3 så är det 8 samplingar 12 bitar.

Släng sedan på schyssta analoga filter på soundet så kanske ni förstår att dom har en viss karaktär.

Snart kommer det en Waveterm C som man kan köra på en vanlig simpel PC ! Den ska kunna allt som en Waveterm A/B kan och dessutom kunna importera/exportera ljudfiler i diverse filformat samt kunna översätt till/från Midi.

Det är ju fortfarande så att man måste ha en PPG Wave 2.2/2.3 eller EVU ( rackmonterad PPG ) för att kunna höra något !

Lasse - fanatisk ?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-04 02:53

Waveterm : Låter som en väldigt trevlig maskin, Wave:n verkar påminna om VS/Wavestation i vissa avseenden. Den trackerliknande sequencern på Waveterm låter också intressant (jag har en förkärlek för trackers), om Waveterm A också är från 82-83 så får man ju säga att PPG var före Karsten Obarski vad gäller trackers. Fast då är frågan iofs hur man tolkar termen "trackers", och då kan man lika gärna säga att Fairlight CMI var först..

1
Bevaka tråden