Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nord micro modular

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

TVÅ MINUTER

Du borde skämmas som lämnar en modular inaktiv så länge

Nej men det låter ju tråkigt, skumt att du inte kan aktivera porten utan att stänga av.

Själv har jag varit tvungen att starta om Cubase någon gång.....men det har inte hänt på länge nu.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-03 23:46

Ja, det e ngt knas nånstans antagligen med drivarna (som jag har ominstallerat ett antal gånger). Vill undvika att köra editorn på macen när man har en surf-PC som bara står å ser dum ut...nåt borde den väl kunna göra?

Mina kontaktproblem var helt slumpmässiga. Kunde komma när som helst...

Ska inte ropa hej än, men det verkar funka finfint med AMT8 över USB.

mårre: har du testat om det fungerar bra på macen med studio 4? funderar fortfarande på att byta till ett sånt..

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-04 13:11

volle: tyvärr inte (kör istort sett bara OSX nu) men jag kan testa om det kan vara intressant för dig? Det ska väl inte vara några problem att mata Modularen med både "styr-MIDI" å "vanlig" MIDI från samma burk (PeterH gör antagligen så?)?

Jepp, numera gör jag det.

Har dragit mej lite för det tidigare, men det verkar itne vara några problem.

ok.. bra att veta.. fast jag har precis ångrat mig om studio4.. blir en unitor8 istället

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-04 18:33

Gött! Då slipper jag in å harva i OS9!! Enda gången jag e där e när jag ska konvertera AKAI-CDs till EXS24 (finns inte ngt sådant stöd ens i Logic 6 tydligen, det där med att få OSX att läsa AKAI verkar klurigt).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 22:11

Det kommer snart gå med din favoritsampler NNXT!

Faktum är att Propellerheads´ nya verktyg även kan konvertera till andra format. Vi får väl se hur det blir. Säkerligen mycket bra!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-04 22:59

För att bringa klarhet i Reasonfrågan kan jag härmed bestämt säga att jag inte har ett sådant program (det ser inte just ut att jag skaffar det heller då Logic 5.5 inte funkar att ReWira Reason2 i OSX).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 23:03

Näej, men sexan kan det. Men det här handlar inte om Reason; P-heads håller på att utveckla ReLoad som förmodligen blir ett gratisprogram (åtminstone för reggade användare, men troligt faktiskt för alla...) - och detta ska kunna konvertera Akai CD-romskivor till... let me have a look... klipp...

"What is Reload?

Reload is a utility for converting AKAI S1000 and S3000 formatted media to formats that can be used in various computer audio products:
Reload can convert an entire Akai disk into NN-XT Patch files and their associated samples, complete with names, key mapping and parameter settings.
The samples created in the conversion can also be loaded into other Reason devices such as Redrum and NN19.
Reload can convert an entire Akai disk into a single ReFill file containing all the converted data, which saves considerable disk space without any loss of quality.

Propellerhead ReCycle and other audio applications
For users of ReCycle and non-Propellerhead products, Reload provides the possibility to convert the audio samples on an Akai disk to Wave files.

System requirements
Mac OS: Any computer running Mac OS X 10.2.3 or later.
Windows: Any computer running Windows XP.

What media can be used?
Reload supports two basic types of Akai media:
- CD-ROM discs.
- Removable media, such as Akai formatted Zip disks and MO disks.
! Akai formatted floppy disks are not supported"

... bam!

Det handlar med andra ord inte om att jag vill pracka på dig Reason, Mårre!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-04 23:11

men inte EXS24? Wav-filer e ju en bra början men den gör inte EXS-instruments (fast egentligen, varför skulle Prop göra ett sådant program??).
*Mårre e i EXS24-rus*

Skulle ju vara väldigt tervligt för oss ReCycle-användare om det kunde spara pitch-info i wav-filerna, så dom mappas rätt i samplern när man laddar upp dom...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-05 09:04

Hur skulle det gå till? ReCycle jobbar ju inte med pitchinformation "per se".

Nä, men det placerar ju samplingarna på toner i samplern. Det är bara att se till att dom inte placeras på nästa halvton, utan på "rätt" ton.

Borde inte vara något problem. Tyvärr verkar inte ReCycle vara sådär jätteprioriterat hos Propellerheads längre, har väl inte kommit stöd för några nya samplers efter 2.0...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-05 09:42

Det är inte så lätt att "jätteprioritera" alla produkter när man bara är ett tiotal utvecklare. Jag tror säkert de lyfter upp ReCycle till OS X-kompabilitet mm inom en överskådlig framtid. Det är ju redan annonserat sedan något år tillbaka att samtliga produkter i deras "sortiment" ska upp till OS X-nivå osv. Reason har fr om 2.0 i samplern NNXT funktionen du frågar efter, så tekniken har de koll på! ReCycle handlar ju mest om uppklippning och processande av loopar. Sedan är det upp till ens samplerhårdvara & mjukvara att placera ut samplade toner på rätt ställen. Just nu smider man medans Reason-järnet är varmt. Svinvarmt!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-05 10:01

Placera samplingar på rätt ton? Ja, det är inte klokt vad utvecklingen går framåt. Min Prophet 3000 kunde göra det bara genom att analysera själva samplingen och den kom för över 15 år sedan...

Det var synd att den bara var lite halvfärdig på sina ställen, men hade jag haft en nu hade jag aldrig sålt den. Vilka filter...huga!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-05 10:02

Jo, den har vi diskuterat här också...

Fast jag tror automappningen i NNXT är några snäpp vassare va? NNXT korrigerar t ex pitch på felstämda toner och lite sån´t. Fast det är ju svårt att konkurrera med soundet och känslan i Prophet 3000 förstås. Den verkar härlig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-05 10:06

Vad gör det, den har ju ändå inga analoga filter...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-05 10:10

Jo, som sagt...

  • Medlem
  • 2003-03-13 21:44

Nu har jag skaffat en micromodular jag med.
Och undrar nu, PF: vad hände med länken till dina patchar? går det att få låna dom?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 22:09

Gratulazíone! Följ bara länken härifrån ba.

www.mp3.com/beatley

  • Medlem
  • 2003-03-13 23:32

man tackar tackar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 23:35

D va så lite så!

Gillar inte Nords modularer... Det går inte att sitta och krana på riktigt. Det blir lite softsynthkänsla över det. Native Instruments Reaktor duger lika bra, om inte bättre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-14 00:25

Jag satt och kranade massor av balla ljud med enbart den Modular Key jag hade förut, utan dator - det går det med, om man kan utgå från några favoritpatchningar och skruva därifrån. Då kändes MK´n precis som min gamla Juno 2´a. Det vill säga mycket charmig och lättprogrammerad. Det var bara att lagra på - fanns ju hur många minnesplatser som helst, särskilt till mina simpla typer av ljud... Det blir nog en Modular Key för mig nå´n gång i framtiden, när de är jättebilliga. Grymt bra till massor av olika läten. Bättre syntbasar har jag knappt hört t ex.

Patchar man bara ihop en tillräckligt flexibel synth, man man mycket väl göra som pf, bara skruva ny ljud... Det hade varit sjysst att kunna göra overlays dock, så man ser vad som är vad.

Å andra sidan, det öppnar för kul överraskningar när man jobbar i blindo, man kanske får till nåt som man aldrig hade tänkt på annars!

G2 modellen verkar ju klart vara mycket mer flexibel att arbeta med. Om man inte vill så behöver man inte koppla in den i datorn för att få fram skojiga ljud. Patchningsmöjligheterna utan dator är imponerande minst sagt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-30 00:51

Som allt (om du vill) och ingenting (om du vill). Flexibussitet.

Mårre har gjort ett par fina automat-godisvågforms-autechre-digitalismer som kanske finns att tillgå. Annars kan den låta vacker syntstråke (har varit uppe en tråd här om det) eller som en rent allmänt ball synt, lite juno, lite SH, lite allt möjligt i analogväg om det skruvas åt rätt håll.

Jorå! Men räkna inte med att få det där smällfeta analoga ljudet.. men man kan komma en riktigt bra bit på vägen .. för det priset (3000:- ny på jam och estrad) så är det en riktigt farlig liten sak. Den är även finemang att använda som effektbox

Bevaka tråden