Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fåniga synthnamn

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ju längre namnoch desto mer komplicerat desto bättre

Yamaha TX81z är en såndär gjuten helt kryptisk beteckning annar - det finns säkert värre exempel förvisso. Kunde lika bra heta UQ21p eller vad som helst

Tyckte i alla fall att det egenpåfunna Protoplasma lät rätt tugnt. Hårt och lite experimentell känsla. Det ska ju vara lite lab-instrument över det

Yepp... Håller med dig Ober. Protoplasma låter coolt, men det är inte riktigt samma tyngd i namnet som de gamla lite kortare... Men ändå; Gud bevare oss frän att stava F med PH (Det HETER inte phat...)

Jag menar TX81z... Vad betyder TX? Det säger intet.
Jupiter var iallafall en gud, och så är synthen!:cool:

En tankfull Niklas.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-31 09:13

Nja, men rack, eller ska man kalla det bordversionen av DX7:an hette ju TX7. Så TX är kanske Yamaha's benämning för en FM-synt utan klaviatur.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 10:56

Yamaha kanske ångrar sig i efterhand efter att ha döpt sina trummaskiner till RX. "Rackarna" borde givetvis fått heta det. Tex RX81Z. Trummaskinerna DX (Oops, där försvan DX7...) och Syntharna SX? Yamaha SX7? TX borde ha stått för Tabletop!

Nej, uppenbarligen har jag inte förstått deras tankebana, och spriten har inte gått ur kroppen ännu. Jag kanske skulle sova ett tag till istället för att försöka mig på avancerat tänkande!!!

Bevaka tråden