• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-18 14:49

Tack för tipset axelwaad!
Jag har själv alltid varit lite tveksam till känslan i min Polysix klavitaur + att jag inte orkar hålla på att öppna upp och regöra den stup i ett. Har dock märkt att om man "håller den igång" d v s spelar på den regelbundet och ordentligt ett par gånger i veckan, ansamlas inte lika mycket skit i konaktytorna...

...och så till en annan Polysix-relaterad sak:
Som kanske bekant (har nämnt det tidigare) saknar min Polysix sen ett misslyckat experiment för ett par år sen två av sina röster. Nyligen i augusti var jag således och lämnade in den på reparation på en firma här i Uppsala som jag fått rekommenderad.
Men döm min förvåning och bestörtning när jag, trots upprepade gånger av påminnelser, fick hämta hem den efter tre veckor UTAN att han ens orkat kolla på den. Snacka om "seriös" rörelse...iofs skyllde han på att han var överbelarmrad med jobb, men är man så bokat borde man inte ens lova att man kan fixa...:(

Så nu står den hemma i köket istället för studion och tanken är väl att jag ska försöka laga den själv. Så där kommer ni in - jag skulle vilja ha några kvalificierade gissningar på fel baserat på nedanstående:

1. När rösterna1 & 2 dog berodde det på att jag kopplade fel en mod för filteringång på SSM2044, d v s filterchipet. Läste fel på pinouten.

2. Inget batteriläck i synthen eftersom jag tagit bort batteriet innan det börjat läcka. 100% i det avseendet.

3. Ingen SSM-krets är skadad. Har testat att flytta runt både 2044orna och 2056orna till de röster som fungerar och alla SSM-kretar har klarat sig.

4. När röst 1 och 2 kör VCA mot envelopen hörs ingenting, men om man kör VCA mot gaten istället hörs de svagt med filtret intakt. Cutoofen på röst 1 och 2 påverkas dock inte av envelopen vilket föranleder mig att tro att enveloperna (2056orna) på röst 1 och 2 inte får någon trigg.

5. Röst 1s LED på kortet lyser inte, men röst 2s LED lyser som den ska trots att rösten inte hörs.

Var ligger felet tro? Transistor som brunnit?

EDIT: Slängde upp frågan i en egen tråd istället, svara där:
http://www.99.se/diy-bygg-reparation/224730-kroffes-korg-polyfour.html