Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wavestation

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej 99musik!
Jag är en kille på över 30 år som har ett problem. Jag vet inte riktigt vem jag skall vända mig till för jag tycker att det är lite genant och är rädd för att bli retad.

Har suttit och laddat in en massa ljudbanker i min Wavestation ikväll. Typ 90 % av alla ljud jag testat suger duktigt. Tyvärr så kan jag inte göra som på den gudabenådade synten Yamaha SY77, nämligen att ladda in ett ljud i taget. Liksom styckvis. Näe, här läser man in en hel jädrans bank med 49 ljud och den hamnar antingen i RAM1 eller RAM2. Ingen vet.

Hur tusan gör jag för att samla ihop alla bra ljud ur de olika bankarna och spara dem i en eller två bankar med bara bra ljud? Jag vill liksom plocka russinen ur kakan och spara dem på valfri plats. Och slänga kakan på sophålan. Är det över huvud taget möjligt och kan man göra det med hjälp av Sounddiver?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 01:52

Självklart! En editor / librarian är det uppenbara svaret. Det finns säkert dedikerade sådana till Wavestation också. Du hittar dessa program om du letar runt på www.synthzone.com exempelvis.

Glöm heller inte att kärlek aldrig kan vara fel! Men skydd är bra att ha!

Kramar från oss på redaktionen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 02:03
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 02:15

http://aton.co.jyu.fi/~tola/works.html

Dedikerad librarian. Freeware. Verkar vara "just what you need".

Aha! Tack för hjälpen. Det blyr ytterligare en konjak, av finaste sorten, om du har vägarna förbi Jönköping. Har laddat ned "freewaret" nu och skall undersöka den senare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 12:14

Real Parakeet : Du är inte ensam! Att göra den ´ultimata ljudbanken´ är ett problem på såna syntar som Wavestation, eftersom att strukturen är uppbyggda i olika lager. Man har ju bara ett antal platser till wavesequences tillexempel, och om ett ljud/patch använder en väldigt lång wavesequence så kan det göra att man inte kan lägga in lika många ljud, eftersom de andra´s wavesequences inte får plats...

Jag har inte helt koll på Wavestation´s struktur, men det är klart att detta är ett yingyang-förhållande. Visst kunde Korg låst wavesequences till en viss längd per patch för att få in alla i minnet, men då hade folk å andra sidan klagat på att de ville göra längre wavesequences än vad som var möjligt. Det är min teori iaf.

Så, både fördelar och nackdelar alltså med den typen av struktur. Det är samma sak med LA-serien (D10 osv..), man har mindre antal patch-platser än tone platser, vilket gör att man ofta skippar presetljuden och kopplar patch-01 till tone-01 osv..

Det där med banker är också jobbigt med Wavestationen, en sysex kan skriva till bank 0 och 1, och man har ingen riktig koll på var de olika delarna i ljudet ligger någonstans (utan att kolla i varje performance) hmmm.. alltså det är det här som gör att jag gillar syntar som sparar hela skiten (ljud + inställningar) på EN plats, för ibland är flexibilitet bara en förbannelse.

Ska också kolla in editorn vid tillfälle..

Jo, den är ju inte klockrent logisk, det har jag märkt. En vågsekvens kan vara upp till255 steg, men en bank kan innehålla maximalt 500 steg. Så gör man en fetingsekvens med 255 steg får resten av sekvenserna i samma bank dela på det som blir över. Gör man då en till sekvens med 245 steg så är det kört sedan. Men det är nog rätt sällan amn stöter på så långa vågsekvenser.

Jag kör på samma linje som du, Encore - ett performance får bara inehålla en enda patch. Okej, jag kan ha två likadana patcher för att fetta till ljudet, men skall man blanda sjuochenhalv patch i ett performance så tar det inte lång tid att bli bortdribblad. På Korgs nya Super Wavestation med resonansfilter kommer detta att åtgärdas.

Super Wavestation finns bara i min fantasi, men den är fin, tycker Kalle...

  • Medlem
  • 2003-03-23 20:55

Super wavestation?! Vad är detta? Låter spännande!

  • Medlem
  • 2003-03-23 20:57

Insåg nu att det kanske inte var helt allvarligt menat... öhöööh.. skitsamma.. har varit sugen på en Wavestation ett tag nu..

Hur mycket bör man max ge för en Wavestation idag tycker ni?
Är rackversionen exakt som den vanliga eller innehåller den nå´t nytt?

Man får ge från 2500:- oxh uppåt för en EX. Jag gan runt 3000:- för min och den är i kalasfint skick. A/D är den stora rackmodellen och den har även analoga ingångar. SR är den mindre modellen och den är väl som EX fast med fler ljud - dock ej fler vågformer. Sedan tror jag den senare även läser PCM-kort från O1/W-serien.

Kolla så att dispalyen är okej. Den har en förmåga att mista sin klarhet och bli rätt mörk. Nätagget är tydligen också ett problem. Har dock ej haft något sånt problem på de tre Wavestation jag haft.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 21:10

Japp, A/D:n (rackversionen) har 3 RAM-banker istället för 2. Intressantast är nog att den har analoga ingångar och kan därför användas som bl.a. vocoder eller effektenhet. Den har även balanserade utgångar, och det är ju inte dumt. På den här sidan kan du se en jämförelse mellan de 4 modeller som finns :

http://www.danphillips.com/wavestation/ws_faq.htm

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 21:32

Jag velar själv en hel del när det gäller Wavestation. Det är en av mina favoriter genom tiderna, trots dess tama filter utan resonans. Wavesequencing ger helt fantastiska ljudmöjligheter. Och nu kostar de bra mycket mindre än vad de är värda.

Jag hade länge en A/D som jag gillade starkt. Problemet är att den är inte särskilt lätt att jobba med (nej, jag gillar inte jobba med möss heller). Mycket menyer på en ändå ganska liten modul. Jag hade nog hellre köpt en EX nu, eftersom det ger betydligt större "programmeringsyta".

Jag kommer dock att vänta och förmodligen införskaffa en Evolver längre fram. Jag misstänker att den kommer att uppfylla de wave sequencing-behov jag har, och trots den mycket begränsade storleken har jag en känsla av att den ändå är rätt lättarbetad när man kommit igång med den.

  • Medlem
  • 2003-03-23 22:33

amino: trevligt att höra någon annan som snackar Evolver här... den står överst på min inköpslista och kommer förhoppningsvis få råd med den inom nå´n månad... har väldigt stora förhoppningar där! Dock tror jag den är lite sämre för just den där wavesequensing biten.. därför vill man ju ha båda Iofs vet man ju aldrig.. verkar vara ett litet kraftpaket det där!

ni övriga: tack för infon.. 2500-3000:- skulle man nog kunna ge en WS, oavsett version... jag brukar ju alltid jämföra med börsen och dom skulle ha typ 5000-6000:- för en EX.. tyckte jag var lite väl häftigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 22:54

krank : Jo det är lite väl mycket. Jag gav faktiskt 7000 för min A/D, men den är inte lika lätt att hitta som keyboardversionerna. Sen köpte jag den när jag jobbade och hade mycket pengar att spendera... those were the days.

  • Medlem
  • 2003-03-24 00:05

Jaså, fattig student nu, eller?
Är i samma sits själv. Billigare hobby hade man ju kunnat skaffa sig :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-24 17:09

krank : Japp, student iaf. Bor fortfarande hemma så jag slipper ändå billigt undan. Men du har rätt, man skulle kunna hitta en billigare hobby. Fast musik och synthesizers är ju så kul!

Hur är det förresten, finns det någon artist som är en förebild när det gäller användning av WS? Typ som Brian Eno och DX7 (fast jag tycker nog att Jan Hammer är en större förebild vad gäller DX7:an) Och Björk gäller inte riktigt, så fantastisk var Human Behaviour inte.

  • Medlem
  • 2003-03-24 20:53

tss.. alla studenter är väl fattiga

Men du slipper ju hyran i alla fall.. är ju några välkomna tusingar i månaden!

Men håller med om att det vore kul att få veta några låtar som man kanske har hört nå´n gång där WS används!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-24 21:07

På Vintagesynth står det "Wavestations are used by Orbital, The Future Sound of London, Genesis, Jan Hammer, and Legendary Pink Dots", men det säger ju inte så mycket.. Orbital har ju varannan synt på Vintagesynth och Future Sound of London har jag noll koll på. Ska leta lite och se om jag hittar nåt..

Ger mig fanken på att Vince Clark har en också någonstans.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-24 21:58

Future Sound of London e ju grymma!

Dock så använder de mest samplers (i MM berättade de glatt om sina 150 DAT-band fulla med 6s-snuttar av inspelningar av allehanda ljud).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-08 08:25

Igår funderade jag lite över min A/D. Änligen har jag plöjt igenom manualen, samt suttit med den i några timmar, så jag känner mig klart mer insatt i maskinen nu. Och då kommer det störiga faktumet... filterna. Vad tänkte de på egentligen? Wavestations filter är nog det mest sunkiga som finns på vår jord.

Så jag funderade på om det fanns något sätt att ändå få filter på A/D:n.. och jag tror jag kom på en lösning.

En Wavestation A/D har ju 4 utgångar och 2 ingångar.. om man kopplar in en stereo-filterbox (gärna med midianslutning) på Wavestations utgångar 3 & 4 och ställer in så att sina ljud spelas upp genom dessa utgångar, och sedan kopplar filterbox:ens utgångar till A/D:ns 2 ingångar, då borde man ju få ett hyffsat alternativ. Då skulle man inte gå miste om effekterna heller.

Alltså :

PATCH -> WS A/D OUT 3 & 4 -> EXT. FILTERBOX -> WS A/D IN 1 & 2 -> FX

Hmmmmm, undrar om det skulle fungera? Normalt sitter man ju ändå bara med ett performance åt gången (monotimbralitet), så det är inte så farligt att allt filtreras. Och sedan effektsätter man det som kommer in från IN 1 & 2. Iofs tror jag att man får ändra lite på varenda patch, men det kan det nog va värt.

Jag måste testa det här.. MB33:an får duga som filterbox.. rapport följer imorgon eller när jag nu får tid.

Är inte en Wavestation något man vill ha i stereo?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-08 08:55

Peter H : Jo, och det får man ju också om man har en filterbox med 2 in/2 ut. Fast en sån box har jag inte till hands, så mb33:an får duga till experimentet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-08 08:56

Smart filosoferat ändå, Encore!

Eller så kör man den genom en Korg MS2000 och en extern effektburk.

  • Medlem
  • 2003-04-08 15:14

Eller så köper man sig en Mutronics Mutator, mjuk och fin. Äter miditrigg. Pratar stereo både som mono in, stereo ut och stereo in/ut. Rock!

Hej hopp, gammal tråd jag grävt upp, jag vet.. men jag undrar om någon känner till en fint fungerande freeware-editor till Wavestation eller om jag måste betala 35 dollar för ett windows-95 program?

1
Bevaka tråden