Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ALESIS - ANDROMEDA A6

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-26 13:48

Hej!
Är det någon som testat denna best till analogsynth? Jag har bara snabb testat den och tycker den låter bra.
Min fråga är om den låter bättre än t.ex. Maxtix12, Jupiter-8 m.m.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-26 14:01

Demokid : Sound On Sound har gjort det iaf!

Läs recensionen! Mycket matnyttig!

http://www.sospubs.co.uk/sos/apr01/articles/alesis.asp

Också bara snabbtestat men en sak står klar: Det finns ingen annan analogsynth med lika mycket "lågnivå" funtioner. Man kan trimma nivåer på i stort sett alla signalvägar osv. Mao finns det stora möjligheter att finjustera ljudet. Man kan dessutom stänga av autotune om man vill ha mer VCO-ljud...

Om den låter bättre eller sämre är 100% subjektivt. Har inte tillräckligt stor erfarenhet av någon av dom synthar du nämner för att kunna uttala mej...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-26 15:49

Jag har tillbringat några timmar med en Andromeda, och desto mer tid med övriga synthar du nämner. Hur synthar låter är helt och hållet en smaksak. Och synthar kompletterar varandra i mycket hög grad. Vad skall man med basljud till på en synth om en annan redan har suveräna sådana? Om jag skulle begränsa mig till bara en synth så hade faktorer som röstantal och multitimbralitet spelat en ännu viktigare roll än annars, och då är ju Andromedan, och t ex Matrix-12 mycket goda alternativ. Dock ej Jupiter-8:an.

Ljudmässigt skall man inte bli skrämd av de förprogrammerade ljuden. Det är väldigt mycket arpeggiatorer och effekter, och det låter mycket VA om den. Jag stängde omedelbart av allt sådant trams, och försökte sedan gräva ner mig i den och verkligen höra vad den går för. Och jag tycker definitivt den låter bra. Mycket bra, Den har bra basar, sköna pads och även bra punch i trummorna. Jag har inte funnit någon riktigt tydlig karaktär på ljudet än, kanske för att det krävs mer tid för det, eller för att det inte finns någon. Den låter bra på det mesta, och möjligheterna är mycket stora.

Med dagens pris tycker jag den är otroligt prisvärd. Jag är sugen, men det är mycket pengar och jag har f n synthar med högre prioritet på min önskelista. Börjar de säljas begagnade för 20 papp slår jag sannolikt till. Försöket att göra den mer användarvänlig med extremt mycket knappar, reglar och rattar tycker jag dock har misslyckats och mest gjort den ful och svåröverskådlig. Det bidrar också på något konstigt sätt till att sänka trovärdigheten, om ni förstår vad jag menar.

Tack och lov var den rejält ostämd när jag började...

Matrix-12:an är nog den synth man kan jämföra Andromedan mest med. Gott om röster och full multitimbralitet. Vilken som är bäst och låter bäst är som sagt var en smaksak, men jag skulle inte gå med på att byta bort min Matrix-12:a mot en Andromeda. Jupiter-8:an är inte riktigt jämförbar. Det den förlorar i färre antal röster, endast två ljud åt gången och betydligt mer begränsade ljudmöjligheter vinner den i vad jag tycker en oslagbar analog värme. Där är den nummer ett för mig, och är det vad man är ute efter så har man ju inget val annat än att köpa en.

1
Bevaka tråden