Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Casio VL-1

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som kommer ihåg den?
Det var den första konsumentprodukten med ett VLSI-chip (very large scale integration).

.

Jag köpte en helt ny för två år sen. Ouppackad med plasten kvar och i välbehållen kartong men jag vågar inte öppna den :-).
Behöver ljuden till en ny låt.

Nån annan som har ljuva minnen av en VL-1?

jaamenvisst! vi har snackat en del om den tidigare här på forumet

Var det inte nån till här som har en sån?

Jo, en sökning visar att det har paratats om den innan, men bara lite. Funderar på att starta en kurs i hur man programmerar den. Vad har en NM att tillföra mot det otroligt bra VL-1-ljuden? Användargränssnittet är dessutom föredömligt.

Kult!

Ah, en sån har vi i replokalen. Den åker jämt fram i pauserna. Blir i 9 fall av 10 diskotrummor och oktavbas.

Behövs det verkligen replokal när ni har en VL-1a?
:-).
Häll hårt i den! Dom kostar idag.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-07-25 18:11

Jag har en som ligger och skräpar i en låda...måste ta fram och kolla in igen...

I en låda! Snyft. En VL-1 tar man med sig i sängen och kramar tills man somnar.
Nu ska jag skriva "Sagan om den ensamma och bortrglömda synten hos lasselu" :-).

Ni vet att man kan programmera egna ljud på den va? Har en liten guide om någon är intresserad.

Själv skulle jag hemskt gärna vilja ha en, har en fetisch dels för Casio-syntar, dels för syntar med små tangenter.

Mycket hellre än en Yamaha VL-1!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-07-26 00:48
Citat:

citerar:Nu ska jag skriva "Sagan om den ensamma och bortrglömda synten hos lasselu" :-).

Ser jag fram emot...

Det var faktiskt den första "synth" jag köpte...82 nångån...

Kommer ihåg att jag och en kompis gjorde en cover på Black Sabbaths Changes med den...måste se om jag kan hitta den inspelningen...

Skulle vilja ha en av deras gamla HT-keyboards. Jag brukade smita in till Nya Musik och spela på en HT-3000 när de fanns. Sådana där gamla keyboards är rätt charmiga - har vi inte alla börjat med ett keyboard en gång? På HT-serien kunde man göra egna ljud. Hobbex sålde dem. En sådan kan man väl inte betala mycket mer än 500:- för idag va..?

Nån som har spelat på en sk1 från casio, oh vad grym den här synthen är ljuden låter äkta på något sätt det som man samplar kommer ut skitigt men som att det har fått en hård behandling av sk1ans innanmäte.
När ja hade brist på synthar använde jag denna som trummloopmaskin, jag samplade in en pattern från kasset eller spelade den live med min gamla kawai keyboard.
Tro det eller ej men -97 spelade jag live med denna enkla setup det var fullt ös, man liksom kände att musiken levde, definitivt bättre än proffsutrustningen jag har idag som man behöver en ingenjörsexamen för att förstå sig på.
Parakiten jag är säker på att dom flesta av oss började med keyboards, först lär man sig krypa sen gå.
Finns det någon som började med en riktig synt?

Hehe... Började med en Casiotone 1000p.

10 Vågformer, 10 enveloper och 10 "karaktärer" (typ treble, bass, metal, chime osv.)
Sedan hade den en annan liten "effekt"-sektion med vibrato, delayvibrato, sustain, heavyvibrato...
Sist men inte minst både arpeggiator och en "knepig att programmera"-stepsequencer med okänt antal steg...

Lite blandning av synth & keyboard... Tror den slutade tillverkas runt 82-83...

Så jag började med... med... vad?

false messiah: självklar vet jag att det går att göra egna ljud på den. Vad ska man ha en bökig Nord Modular till när VL-1 finns och går ner i fickan?

VL-1 var min första synth(1982-83 sådär).

Kommer ihåg att jag skulle programmera synthstämman i Adolfsson&Falks "Mer Jul" med den. Men något saknades trots allt

Några flöjtpålägg och så har jag använt den till senare också. Lät inte så fjompigt ändå kopplat till stereon.

Jodå, jag har den kvar och hoppas på vintage-värdering snart

1
Bevaka tråden