Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usch

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag fått för mig att jag skall hitta något billig gammal synt att pilla på. Inte för att jag vet varför. Vad kan man föra för klipp för... säg 1500 spänn? Det skall ju helst vara något ordentligt, maximal valuta får stålarna så att säga, så Poly-800 och sånt gåt fetbort. En gammel E-max kanske?

  • Medlem
  • 2003-05-26 20:40

1500? Har du en Juno-2/MKS-50? Rekommenderas annars. Till det priset borde du även kunna hitta en DX7:a, vilket lär räcka för ljudskapande i ett par år.

Kanske en emu esi med 19 olika filter kan vara något? Finns nog inget bättre i syntväg under 2000:-

Uj!

En fasdistortionssynt från Casio får man ju för kaffepengar, och de är ju inte alls dumma!

Själv har jag CZ-101...

//R.t:M.I.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 22:08

Mmm, en ESI är ett bra köp, men den kanske är lite "klyddig" att jobba med. Lägg till tre tusen och köp en helt ny E-mu E5000 för... japp...5000! Sjukt va?! En fetingsampler för 5000!!! - japp - kolla med Tyskland!

Annars, ptja, varför inte en TB-303-klon i rack kanske? MAM MB33 etc. Kul analogsynt utan minnen, bara att ratta å köra.

Hade en Juno-1 under många år. Hur mår den Pf? Bara fint förmodar jag. Vart lite inne på en Casio, men jag vill ha lyxmodellen CZ-1 i så fall. En TB-klon går bort, jag är trött på techno och sånt. Den går visserligen ha till annat också, men ändå.

En DX-7? Näe, har två FM-syntar från Yamaha redan. En ESI-32? För mycket finesser och grejer, vill inte ha en massa funktioner jag inte använder. Enkla syntfunktioner med envelop och filter räcker. Ja lite looping och sånt vill jag ju ha också. Håller på att kolla lite efter en fetebrutal E-max, frågan är vad man skall betala för en sådan. Jag är bara beredd att betala för vad det är - en gammal sampler med mycket dåligt minne och få funktioner.

Hmmm, nämn någon funktion du vill bli av med i esi´n.

Tips för den som vill ha mindre funktioner: Använd inte alla funktioner

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 22:52

Varför vill du ha en Emax när Emax II är så mycket bättre + ändå lika brutal? Bara undrar...

Filtret i gamla Emax är analogt men låter på intet sätt bättre (=snarare klart sämre) än det i Emax II´an. Dessutom HAR JAG EN EMAX II TILL SALU!

Nå?!

Snabbjämförelse:

Emax 1: 8 bit, 8 röster, sequencer (skissblock), SE-syntes i fallet Emax SE, chorus som äter röster, monosampling, 512 kb ram, floppy (hårddisk i sällsynta fall).

Emax 2: 16 bit, 32 röster (låsta som 16 stereoröster), sequencer (skissblock), SE-syntes, chorus som ej äter röster, stereosampling, upp till 8 mb ram (min har 2), floppy, hårddisk.

Bägge har Bird Run

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 22:57

Oah. Nu har jag stått å inspekterat menyerna å blivit lite småkär i Emax II´an igen. Kanske inte alls ska sälja den trots allt. Vi får se.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-05-26 22:58

Om jag får gissa tror jag fågeln har 2000 skäl...i kronor mätt. Han pratade om att lägga 1500kr å (rätta mig om jag har fel) du vill ha 3500kr för din EMAX II?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 23:06

Det är just det att jag börjar inse att jag inte kan få det, och i så fall tänker jag behålla den. Tror jag. Den är ju rena utställningsexemplaret.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-05-26 23:12

Ställ undan allt annat jox du har å lär dig uppskatta den! Då kommer du antagligen fundera hur du överhuvudtaget kunde överväga att sälja den!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 23:28

Jo, men så är det med nästan allt...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-26 23:41

En begagnad Waldorf Pulse i Tyskland ligger på runt 2.000:-. Inte för att den är så stor och ordentlig men den är ändå väldigt lättarbetad och oerhört prisvärd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-27 00:00

Se´n tror jag JX8P vore din drömsynt, Para. Syncleadar å allt.

Synclead... Mmmmmmmmmm... Var inne på Nya Musik igår för att kolla om de hade något kul (det var där jag köpte D-50:n för 1700:-), men det var bara nya eller gamla osålda grejer. De hade en sådan där bajbrun DX-7 för 1600:- Äh, jag har två FM-syntar. En gång hade de en Jx3p för 1500:-, en annan gång snöt en annan kund en kalasfin JX10 för 3000:- mitt framför näsan på mig. Och när han stod i kassan och skulle betala så kom säljaren på att de nog hade ett par cartridges (heter det så?) till den som han kunde få med på köpet.

Näe, parakiten leker gam, han avvaktar rätt tillfälle och klipper då till direkt om något kul dyker upp. Visst en ESI-32 ÄR bättre än en E-max, men det är inte samma sak.

Ok, men om du ändå ska ha en härk....varför satsar du inte på das überhärk: DSS-1?

För att det är en Korg och för att den inte ser lika hård ut som en E-max. Visst, den är större, men den ser fjollig ut med sin lilla joystick. Fast om det dyker upp en extremt billig en så... Frågan är bara om den får plats i bilen?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-27 13:53

PF : Emax 1: 8 bit, 8 röster, sequencer (skissblock), SE-syntes i fallet Emax SE, chorus som äter röster, monosampling, 512 mb ram, floppy (hårddisk i sällsynta fall).

Uj uj! 512 MB RAM är inte illa direkt, men du menar väl 512 KB?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-27 14:09

Det är mänskligt att fela

KB så klart.

Ja ja ja. Allt över 512 KB är bara slöseri.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-05-28 11:01

När man trodde det inte kunde bli billigare...blev det det! Thomann slänger numera med en extern 32x-SCSI-CD av märket Toshiba och tar för hela kalaset
6003,25kr

Jag som INTE skulle köpa hårdvarusampler...

Med vad?

1
Bevaka tråden