Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken var din första bärbara Mac?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min första är en iBook 500:a. Är mycket nöjd med den. Airport är ett måste.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 11:57

Min första bärbara var en PB Duo 230. Nätt liten sak med docka.

PB 170 som jag visserligen köpte för bara något år sedan. Går som en klocka som reseskrivmaskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 12:42

Så snyggt, Johan! Vilken ren design.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Bengt Renander:
Jag köpte den allra första Portabla med stort handtag. Jag vill minnas att den hade 1 MB RAM som jag uppgraderade till 4 MB. Hårddisken var på 40 MB.
Jag tror jag köpte den för 55 000:-. Vilket år kan det ha varit? 1991 kanske? Jag sålde den i alla fal två år senare för 5 000:-.

Aj-aj-aj...där fick jag ont i magen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 15:47

Powerbook 150 ser ju fullt modern ut, om man bortser från den ganska begränsade skärmen. Ser ut som en IBM Thinkpad fast snyggare. Och så har den klackar (high heels, mmm, sexy, sexy baby!). Apple har alltid varit bäst på bärbara datorer.

520c, 3400, Duo 210, TiBook400.
Nu vill jag nog ha en iBook 800 12".

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: sjovall:
520c, 3400, Duo 210, TiBook400.
Nu vill jag nog ha en iBook 800 12".

Den kan jag varmt rekommendera! Sitter på en sådan själv. Min första bärbara som jag betalat själv var en iBook 500 och nu har jag alltså bytt upp mig till en iBook 800. Men långt innan dess så använde jag väldigt länge pappas PowerBook 145B, en riktigt bra konsumentdator faktiskt, erkänd som en av Apples bättre byggen tror jag. Styrkulan var väldigt trevlig att använda. Sen köpte min syster en begagnad Duo 280c som jag lånade en hel del... Riktigt vass färgskärm på den datorn faktiskt. Och otroligt smidigt format!

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-12-27 18:38

PB 100, stabilaste burk jag kört (min far använder den fortfarande).

När det sedan blev dags att lägga egna pengar i handlarens ficka blev det en lång utflykt på villovägar.

Nästa klara mål är en PBG4 någon gång i maj.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Jaha, powerbook... det var en 2300c - som jag inte begriper varför jag nånsin sålde.

Den minns jag faktiskt... ja inte 2300c som modell, utan Mickes exemplar. Han var så nöjd med den kommer jag ihåg, hade bytt från stationär, och jag blev lite avis med tanke på vad jag hade då (se nedan).

Min första var en 180c, med usel batterilivslängd och en otroligt liten skärm, under 9", som man nästan behövde förstoringsglas för att använda, men underbar färgåtergivning för sin tid. Speciellt kul var det att jag var bland de första som körde knädator på tunnelbanan, så det var många som hajade till och frågade vad det var. Där satt jag och skrev program mellan Fruängen och Karlaplan. Burken står kvar i hörnet, men vad kan man ha den till?

Sen blev det Duo 280c (mycket trevlig, samma pyttiga skärm men snabb och bättre batteri) och senare en Lombard samt en Pismo som båda används flitigt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
Min första bärbara var en PB 180. Ruskigt dyr och ruskigt bra skärm...och va snabb den var..jösses, det var ju nästan så man fick kedja fast den på bordet. Tycker att den och 170:an var dom klart trevligaste Powerbook-maskinerna på den tiden, men så var dom ju också (nästan) sist i den serien av bärbara från Apple. Vad var det som kom sen? 5300-serien?..usch och fy, vilket skräp det var. Tror jag skickade ett par tusen (klart överdrivet) på service när det begav sig. Gångjärnsfästen som sprack och kontakter som lossnade. Vilken flopp...

Saknar min PBG4 1Ghz som jag inte ens har fått ännu..

180 dyr? Den kostade ju bara 20000 nånting. Sen kom 520/540, kanonserie, snabba och toppkvalitet, men klart dyrare (40000 för en 540c). Men SEN kom 5300 som du har så rätt om... Ruskigt. På grund av det höll sej 540c väldigt populär ända tills 1400 kom.

  • Medlem
  • 2002-12-27 20:25

Powerbook 165 c Med 10" passiv matris färgskärm

Ganska fulsnygg.. på slutet orkade den bara köra 15 minuter på batteriet..

Vad är detta? En tråd jag inte har upptäckt? Nåväl...

Min första bärbara var en PowerBook 1400cs/117mhz. Slö var den, men det gick att planera lektioner, kolla mail, surfa och spela Marathon, vilket var min krav.

Nu har jag en PowerBook G4/550, och det går fortfarande att planera lektioner, kolla mail, surfa och spela Marathon. Men det är klart, om man vill klarar den lite annat också, MacOS X, tex.

Powerbook 160. 16Mb RAM, 120 Mb HD, och det var rejält på den tiden (ca 1992). Den kostade mig ca 25000kr, och så köpte jag en 14" Apple färgskärm till. Var hur lycklig som helst. Och vilka spel det fanns... Dark Castle, StarShadow...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-27 23:33

PowerBook 100

http://www.apple-history.com/100.html

Funkar än! Fast skärmen är lite dålig...

Förresten, det var väl den första PowerBooken (om man inte räknar Mac Portable som en PB)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-28 11:35

Jag hade mac portable, jag kom ihåg att killarna i turné bussen inte trodde sina ögon. Den vägde en del men det uppvägdes av det underbara spelet crystal caliburn Tyvärr sålde jag den, den hade ju varit underbar att ha nu.

Sedan blev det PB170. 3400. Titanium

Så jag har väl stöttat apple tycker jag

Crystal Caliburn var verkligen underbart. Funkade finfint på en Classic och IIfx och liknande, men på nyare datorer (inkl min PB160) gick det så fort att det inte längre var spelbart...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-28 14:27

Tja, igentligen är min egen första bärbara mac min nuvarande PB G4 SD, men jag har använt en PB 150, en PB 5300cs och en 1400cd 133.

1400 snurrar på bra fortfarande, numera med OS 9.1 och trådlöst nätverk (som jag inte fått att fungera än )
5300 ligger och vilar sig, men ska snart få stå nere i vårt bibliotek och hjälpa folk att hitta böcker.
150 är död...

/arvid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-29 14:23

Duo 270c som jag köpte beg för 10000 och sen uppgraderade till PPC och 2GB hårddisk. Skitbra smidig dator. Den rullade på tills jag fick min första jobbdator, G3 orginal 250MHz. Följd av Lombard 400MHz som jag tappade i golvet så schefen fick ta över den och jag fick en TiBook 400. När den började bli gammal slutade jag så jag fick anledning att köpa en TiBook på 667MHz i höstas.
Förstår mindre och mindre varför man ska ha något annat än bärbart. Längtar efter att min dotter lär sig läsa. Jag har lovat att hon ska få en bärbar Äppeldator när hon lärt sig det.

Sådana här trådar är farliga, man blir blöt i ögonen av sentimentalitet...
Min första ögonsten, från 1992... Powerbook 145...
Med den rätta loggan på locket... försänkt...
Läcker...:-)

System 7.1, 25MHz-processor, 6 MB RAM, 40MB HD, körde WriteNow4.0 och MicrosoftWorks 3.0...
UNDERBAR liten sak... jag jobbade i Sthlm, pendlade från Norrtälje, satt på bussen och stoltserade:-)
En av de strömmingsdoftande infödingarna tittade intresserat och frågade om det var "h´en tocken där dator???" och om den gav ifrån sig farlig strålning, så att han borde flytta på sig...???
Framplockad idag från förrådet, OCH FUNKADE OMEDELBART!!! EFTER 8 ÅRS SÖMN!!!
I love you baby...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2002-12-30 20:35
Citat:

quote: Framplockad idag från förrådet, OCH FUNKADE OMEDELBART!!! EFTER 8 ÅRS SÖMN!!!
I love you baby...

...så vackert...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 20:49

I princip ser ju dagens bärbara datorer från Dell och HP likadana ut som Apples Powerbook 145 från 1992, bortsett från att skärmarna är större...

Bevaka tråden