Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

midi->CV till en Minimoog?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-27 20:39

Hejsan,

Jag tänkte att det kanske var dax att skaka liv i min gamla Minimoog som har legat och samlat damm i en garderob i över 10 års tid. Jag upptäckte den härom dagen då jag städade och blev lite insprierad av att eventuellt börja använda den igen

Eftersom jag inte varit aktiv som musiker i över 10 års tid så känner jag mig en aning osäker på vad maknaden har att erbjuda idag när det gäller midi->CV konverterare? Är det någon som har något bra tips på en vettig midi-CV konverterare? Den bör vara extern eftersom jag inte har någon större lust att modifiera min Minimoog

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-07-27 21:56

Wow, vilken finfin MiniMOOG!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-07-27 22:46

Kenton Pro-Solo är nog något för dig...
Finns på JAM med jag vet inte priset för deras sida ligger tydligen nere just nu...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-28 08:59

lasselu,

Tack för tipset! Helt klart intressant att kolla upp

  • Medlem
  • 2003-07-28 09:05

Neriks: Hoppas du skojar! Ingen vettig människa kan väl glömma bort en Minimoog i en garderob! Och i tio år dessutom!

Mycket skummt kan hända. Jag fick höra talas om en som glömt bort fyra sprillans nya Mu-Tron III-pedaler i ett skåp sen 1977 som han råkade hitta 23 år senare. En av dom står på golvet här nu.

Jag körde med en Doepfer mcv4 till min minimoog ända tlls jag slängde ut midi helt och hållet ur min studio. Den är bra för den är billig och det är lätt att kalilbrera cv´t i den så att den passar minin´s inte alltid exakt 1V/oktav. Plus att man lätt kan sätta vilken ton som motsvarar 0V (nämligen F på en mini) vilket är bra så man slipper transponera och krångla. Och så har den 4 CV totalt tror jag...

För övrigt kommer du att behöva en cinch-jones plugg till trigjacket på din mini, jag har en sån över som du kan få. Hör av dig när du hittat midi-cv låda så skickar jag kabeln på posten.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-28 23:25
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Rillo:
Neriks: Hoppas du skojar! Ingen vettig människa kan väl glömma bort en Minimoog i en garderob! Och i tio år dessutom!

Rillo,

Nej, jag skojar faktisk inte även om den inte direkt har varit bortglömd

För lite mer än 10 år sedan prioriterade jag bort mitt musikintresse till förmån för studier. Det största delen av min musikutrustning sålde jag men jag behöll några "ögonstenar" som sedemera fick ta plats i en garderoben i vänta på att mitt musikintresse skulle vakna till liv igen

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-28 23:52

stryph,

Tack för tipset! Helt klart ett vettigt alternativ att kolla upp

...

Så du har oxå en Minimoog? Kul! Under den senare delen av 80-talet så extraknäckte jag med att serva och bygga om analogsyntar. Idag har tyvärr mycket av denna kunskap fallit i glömska men jag får fortfarande en del telefonsamtal från gamla kunder som undrar om jag har reservdelar till deras gamla "klenoder".

P.S.
Va´ generöst att av dig att erbjuda mig en cinch-jones plugg! Sådan har jag faktiskt inte så om jag hittar någon midi-CV konverterare så hör jag kanske av mig

D.S.

neriks: helt rätt av dig att spara dom!

Vad för musik har du tidigare sysslat med? Vad för musik tänkte du börja med nu? Du skrev att du sparade några ögonstenar.. lust att berätta lite mer!?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-29 00:59

Volantiz,

Tidigare sysslade jag med lite av varje ... Både hårdrock, hip/hop, synt ... och faktiskt lite dansband oxå

Nu känner jag mig lite sugen på att börja exprimentera med drum´n bass, ambience och kanske någon form av lugn och avslappnad techno ...

Utöver min Minimoog så har jag två egenhändigt konstruerade modulsyntar. Tyvärr så har jag dock tappat bort nätaggregaten som hör till dessa så att få igång dem igen kräver nog en del arbete. Jag har även en gammal ARP Odyssey ... och en Yamaha SK-20

hehe.. det var en ganska grov variation på genres

Mycket trevlig setup där.. saknas lite trummor tycker jag.. men ändå

. Du måste säga till här på forumet när du börjat få ihop lite musik tycker jag! Jag håller själv på en del med ambient.. och faktiskt även lite db-influerade grejor i ett 3-manna projekt.. så sånt är jag intresserad att höra mer av här på forumet

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-29 10:37
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Volantiz:
... saknas lite trummor tycker jag.. ...

Volantiz,

Jo, jag är pinsamt medveten om detta

... Jag tänkte dock använda datorn i detta hänseende

Inga problem neriks, säg till bara så ligger sladden i ett kuvert på posten innan minimoogen hunnit värma upp oscillatorerna. Och jajjemen, jag har en jag också, inte lika fin som din men jag ska försöka ta lite snygga bilder på den vartefter, håller på att bygga ett bord att ha den på tillsammans med min synthesizers.com och pro one. Du kan kolla lite på www.gainforest.com om du vill, jag håller på med ambient och analogpop.
"Neriks" låter som om du bodde i Närke, stämmer det? Isf skulle vi kunna ses nån gång (bor i Karlskoga), och kanske samarbeta -har alltid velat provköra två mini´s i stereo

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-29 12:27

stryph,

Hmmm ... en Synthesizers.com modular ... Riktiga doningar alltså! Imponerande!!!

Sequential Circuit Pro-One är inte heller helt fel

Vilka moduler använder du i din Synthesizers.com modular? *nyfiken*

P.S.
Jag bor tyvärr inte i Närke, utan i Mälardalen. Det behöver ju visseligen inte utesluta att vi kan träffas ändå

D.S.

.com´en innehåller:
3 Q106 osc , 1 Q141 osc aid, 1 Q107 filter, 1 Q119 sequencer, 1 Q117 snh, 1 Q118 external in, 2 Q124 multiplar, 1 Q147 distributor, 1 Q10 slewlimiter, 1 Q125 signalporcessor, 2 Q109 env, 3 Q108 amp, 1 Q110 noise, 1 Q128 switch och 1 Q130 clip/rect. Har ett 44 space valnötskabinett som inte riktigt är fullt, ska ha 2 osc till, 1 multimodefilter till och 1 moogklonfilter, en mixer, en pan/fade och så ska jag ta bort en multipel och stoppa i en snh till istället. Siktar på att skaffa ett 22 space kabinett att ställa ovanpå med fixed filterbank och lite annat smått och gott i också, men det får allt vänta ett bra tag! (Det är rätt dyrt...) Hoppas det stillar din nyfikenhet

Mälardalen är väl inte så himla långt bort det heller, så stereominitest kan nog låta sig göras!

1
Bevaka tråden