Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny kompis

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-30 23:59

Så får man äntligen hälsa sin nya kompis Roland välkommen, en Roland som lystrar till efternamnet Jupiter-8. Under den korta stund han tillbringat i min lägenhet har han både hunnit sprida värme ljudmässigt och fysiskt.

Efter 30 sekunders skruvande hade jag leadljud som jag aldrig varit i närheten av på en synth innan.

Det verkar väl ha funnits någon billigare JP-8:a att komma åt nu, men denna fanns i min direkta närhet, är i kanonskick och har dessutom Encore-MIDI:n, som är mycket bättre än Kentons. 16.500:- betalade jag gladeligen. Nej, nu har jag mina två drömsynthar som jag trånat efter sedan jag var liten tonårssynthare (fast egentligen skulle den ena vara en Xpander). Nu blir resten utfyllnad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-31 00:06

Gratulerar! Lägg g ä r n a upp lite mp3-grejer med den, gärna när du spelar igenom lite ljud å sådär bara!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-05 08:47

Amino : Whoa!! Tell us more! Tell us more!

Jag vill veta allt!!

Men ok, om jag ska var lite mer konkret. Jag har ju aldrig pillat på en, men vad jag har förstått så har den både Pulse Width Modulation (lik Juno-106) och två ställbara VCO´er per röst? (lik JX8P) .. bara det får ju snålvattnet att rinna till. Hur låter choruset? (vad kan det jämföras med?) Har den snabba attacker? Vill som sagt veta allt, fördelar o nackdelar jämfört med annat gerät, och hur den står i sig själv.

Choruset låger nog inte alls, va..? Det finns inget vill jag minnas. Blev lite fundersam på vad du menade med "...två ställbara VCO´er per röst? (lik JX8P)..." JX8 har DCO om vi skall vara lite petiga. Det har den i och för sig även om vi inte är petiga. Med ställbar, menar du att man kan ställa pulsvidden till ett fast värde? Det kan man göra på Juno-106 också. Mmmm... Juno-106...

*Parakeet fick något fuktigt i blicken*

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-05 10:53

Okej Para, du har rätt. JX8P har DCO´s, inte VCO´s. Och nej, jag menade inte ställbar PWM, snarare "tune" mellan 2 DCO/VCO´s.

Vad jag egentligen tänkte på var att Juno-106:ans nackdel är att den endast har 1 DCO (visst! man har två vågformer som kan ljuda samtidigt + sub & noise, men det går inte att snedställa mellan dem, som på JX8P) och JX8P:ns nackdel är att den inte har Pulse Width Modulation alls.

Jag ser Jupitern lite som "det bästa av båda världar", nämligen att man både har två VCO´er per röst (som det går att snedställa mellan) OCH Pulse Width Modulation. Det borde m.a.o ge en hel del roliga möjligheter!

Kan bara gratulera till att vara ägare till en av de bästa synthar (ljud- och uppläggningsmässigt) som någonsin tillverkats.

Jag förstår inte Encore. Ställbar PW + PWM finns väl på dom flesta maskiner som kan kallas synt, på dig låter det som det är en specialfunktion som bara finns på ett fåtal syntar. Detsamma gäller två oscillatorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-05 15:19

Hmmm.. Varför pratar alla om STÄLLBARA pwm? Jag har aldrig nämnt det ens. Jag pratade om ställbara/tunable VCO/DCO´s.. suck. Och det är kanske vanligt med PWM i din syntvärld Bionik, men så är det tyvärr inte i min studio. :-/ Har nog för mycket digitala grejer..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-05 15:26

Jag håller på dig, Encore!

Jag tycker också Jupiter 8 blir den bästa kompromissen mellan de två rolandvärldarna... men tyvärr får man å andra sidan både en Juno och en JX _och_ en semesterresa för priset av en JP8. Om man nu ska vara så´n.

Mer PWM åt folket! Och fåglarna. Att låta LFO:n sköta pulsvidden på en Juno-106:a är så nära Nirvana man kan komma. Saknade den möjligheten på den gamla BIT01:an jag hade. Man kunde visserligen modulera pulvidden med hjälp av anslaget, men med tanke på hur slö i vingspetsarna jag är så. Men en kolibri kanske hade klarat det bättre.

En Juno-106 med dubbla DCO (ja, jag menar DCO) hade ju varit helt underbart. Åhh... tänk att hårdsynka dem... åh... mer... mer.... en liten ringmodulator skulle heller inte gjort ont. Åhh... Juno-106 med oscillatorsynk...

*Parakeet tuppade precis av***

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-06 00:14

PWM används tydligen inom andra områden av elektronikens värld än bara rent ljudgenererande sådana. Någon som vågar sig på att försöka förklara? Jag hittade något skumt.

Vet inte vad det kan vara, men det är nog farligt!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-04-06 00:27

Det är inte skumt alls. Om man vill styra effekten så är det ett bra sätt. Om man tex vill ha 25 % av max så har man en puls som är 25% duty/cycle. Skulle man bygga med en vanlig regulator så skull man behöva elda bort 75 % av effekten. Så det är bättre att antingen ha full gas eller helt avstängt och det man då kan styra är hur stor del av pulsen som ska vara av och hur stor del som ska vara på. Sedan ska man ha en frekvens också, hur man väljer den är helt beroende av dynamiken i det man vill utveckla effekt. Tex microvågsungnar brukar vara PWM modulerade med en en frekvens på kanske en 0.1 Hz.

Japp, och man kan använda PWM för att styra hastigheten hos en elmotor. Då använder man en frekvensomriktare som petar ut en pulsvåg på säg 5-10 kHz och sen modulerar man pulsbredden med en sinus på den hastighet man vill att motorn ska gå.

Som pme säger, ett alldeles ypperligt sätt att ändra på spänningar och saker utan att behöva elda bort effekten.

En annan kul grej är att man kan göra en liknande överföringsunktion med sin synth:
Ta en oscillator och vräk upp den i så hög frekvens du kan, helst utanför det hörbara området. Modulera dess pulsbredd med vad du vill (t.ex. en trummaskin eller ett annat synthljud, eller en sampling). Koppla oscillatorns pulsutgång till en förstärkare och lyssna.
Nu har vi fått en sorts A/D-D/A-mojäng.

Nu kommer det roliga, ändra pulsoscillatorns frekvens så ändrar du upplösningen på den här A/D-D/A-mojängen. Kör ner den ända ner i det hörbara området och klipp bort pulsens höga frekvens med ett lågpass filter så kommer den dåliga upplösningen börja förstöra originalljudet en del.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-06 16:07

Kul info rakt igenom!

Säg mig, om man har en Minimoog, kan man göra patcher som drar _mindre ström_ än andra patcher med den?

T ex: Jävligt fett basljud men det är dyrt, drar mycket el, stänger man av en oscillator så drar den... vänta nu så ska västgöten räkna: fämton watt mindrä! Härrägyd!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-06 19:14

Gratulerear till en underbar maskin! Jag minns ett skönt omslag med Howard Jones...

/Jens

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-06 21:50

encore:
Jo, den har två VCO:er per röst och de kan snedstämmas och man kan ställa pulsvidd manuellt och modulera den med envelope eller LFO. Chorus är där inget, men jag får i och för sig Juno-choruset i rackform om två veckor. Inte för att Jupiter-8:an behöver det, men jag vet ju vad det gör med ljudet på Juno-106 så det kan vara bra att ha.

Med sitt robusta utseende ger den samma intryck som en TR-808:a. Och den är extremt lättarbetad, och tangentbordet är oerhört snabbt om du förstår vad jag menar. Dock har jag lekt med snabbare envelopes. Ljudmässigt är det väldigt lätt att få in den i en mix, och det behövs inte mycket skruvande för att få ljud som verkligen lyfter.

Den snedstämmer sig också alldeles lagom. Den har aldrig urartat för mig, men den låter lite tunnare direkt efter en stämning än 5 minuter senare. Jag stämmer den en kvart efter uppstart, därefter låter jag den vara. Min har MIDI från Encore (jodå, så är det), med bl a fördelarna att minnet är dubblerat, man kan dumpa patcher över MIDI och den tar emot på två MIDI-kanaler över hela tangentbordet. Jag har definitivt spelat på synthar med bättre modulationsmöjligheter, men det har jag andra synthar till. Korsmodulering av oscillatorerna är dock väldigt roligt.

Alla:
Det finns en demolåt här. Vad som kommer från Jupiter-8? Tja, eftersom det är en demosong för Jupiter-8 så kommer naturligtvis absolut alla ljud därifrån.

Lite effektpluggar har jag dock använt, men nästan bara lite delayer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-06 21:59

s c h w e i n g o o d !

Kraftwerkvibbar å sköna Jupitervibbar... fy satan! Snajdigt skruvat! En så´n där mp3´a som definitivt stannar på min disk. Jupiter 8´an har verkligen annan karaktär på ljudet än DCO-syntarna hör jag nu. Det är verkligen... ja, verkligen analogt. Och verkligen, verkligen bra gjort, Amino! Jag är mycket imponerad! Presentera gärna mer av din musik när du ändå håller på (tråden "om min musik" passar bra för sån´t). Smakfullt, stilfullt, kompetent, elegant! Många feta tummar upp för det här jobbet!

Nu får ni vara tysta, för nu ska jag lyssna igen! Och igen!...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-04-07 00:44

amino: låter ju jättetrevligt! Till skillnad från "vanliga" demolåtar så funkar den här dessutom som låt!
Håller med Pf om Kraftwerkvibbar oxå! När får man höra Jupitern slåss med Matrixen om plats i ljudbilden då?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-07 01:03

amino : Först vill jag bara säga : Snygg låt!

Någonting jag tänkte på medans jag lyssnade var att filterresonansen låter åt JX10-hållet; mörkt på något sätt. Trummorna var snyggt hemmasnickrade, lite Kraftwerk och Spacelab-känsla. (...som i gruppen Spacelab alltså, fast när jag tänker på det, introt på din låt påminner också lite om Kraftwerk´s låt med samma namn.) Speciellt gillade jag hihat´sen (eller vad man ska kalla det) som dyker in vid 01:41.

Överlag var det riktigt intressanta ljud, fast ett värmande Juno-chorus på pads:en hade varit härligt.

Håller med PF, det var en snygg låt! Känns som ett ledmotiv till nånting, en rymdfilm kanske?

Skön info om Jupitern i övrigt, fast det där Juno-choruset i rackformat hade jag inte hört talas om tidigare. Vad har det för benämning mer exakt? Och jag som just funderade på om någon har tänkt tanken på en Juno-106-mod genom att fixa en extern audioingång till choruset.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-07 12:12

amino : Har lyssnat ett par gånger idag också, och jag gillar fortfarande vad jag hör.

Låter ännu bättre i högtalare! (lyssnade i lurarna igår) Gillar de små ljuden som dyker upp här o var, 02:04 dyker ett biltut-ljud upp som jag gillar.

Trumpartiet i slutet är riktigt skönt också.

Tyckte låten var så pass bra att jag tipsade om låten på SAS-listan också, hoppas du inte tar illa upp.

Låter bra dendäringa synthen... Låten var bra åxå; bättre än New Desire -grejorna

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-07 17:41

Tack föra alla trevliga kommentarer. Det gör det bara ännu roligare att hålla på.

Det kommer förhoppningsvis upp en ny mixning om ett par dagar. Jag har upptäckt fyra små missar som jag vill fixa till. Men det är detaljer, så ingen kommer nog att höra någon skillnad ändå.

PF:
Jag kan efter hand lägga upp sådant som känns vettigt. Det mesta känns dock inaktuellt. Produktiv var jag för tio år sedan. De fem följande åren gjorde jag det bara svårare och svårare för mig, och de fem senaste åren har mer eller mindre varit ett uppehåll. I november förra året kände jag mig tvungen att välja, fortsätta eller lägga av helt och sälja allt. Jag bestämde mig för att fortsätta, köpa syntharna jag alltid drömt om och bara ha kul, dvs skrota alla egentliga ambitioner man haft och strunta fullständigt i om det blir hela låtar eller inte. Bara leka.

Mårre:
Det kommer när det kommer. Det kan bli ikväll, det kan bli om ett halvår. Är jag på rätt humör så kan det bli snart. Jag har i alla fall börjat hitta arbetssätt som gör att jag får saker och ting gjort hyfsat snabbt.

encore:
Nej, det gör inget att du skickat den dit. Men vidarebefordra gärna eventuella kommentarer. Jag var med ett kort tag, men blev trött på mailbombandet.

Hihatsen är sex olika. Panorerade och kryddade med lite flanger. När det gäller chorus så säger de som lyssnat på båda att choruset i Boss CE-300 och det i Juno-syntharna låter väldigt lika. Har svårt att tänka mig att Roland hade så många olika choruskonstruktioner då.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-07 19:44

amino : 4 missar? Kan en av dem vara klicket som hörs efter det där biltut-ljudet jag nämnde innan?

Jag ska fixa hit kommentarerna från SAS-listan, om det kommer några. (fast det är jag ganska säker på att det gör) Jag orkade inte heller bli mailbombad varje dag, så jag får numera hem digest:arna istället.

Intressant om Boss-choruset, frågan är bara om den brusar lika mycket som Junons.

Annars kanske man får fixa sig en noisegate eller nå´t.

Såg att du bodde i Lund, vilket inte är så långt från mig juh.

(har börjat vänja mig vid att de flesta som delar mina intressen bor uppåt landet) Det är skönt att veta att det finns fler här nere som kan ratta syntar och komponera med god smak.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-08 18:10

encore:

Hmmm...det där klicket hittar jag inte...nästan...där är ett några sekunder efter, men det är alldeles för litet för att jag skall bry mig. Nej, det var mest några nedtoningar som jag inte gillade.

Boss-choruset brusar säkert en del, men brus är ju värme, eller hur?

Det behövs lite analog värme i den kyla vi fortfarande har här nere, även om JP-8:an värmer upp lägenheten ganska bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-09 14:33

amino : Japp, det var samma klick jag syftade på.

Kollade av SAS-listan idag och där hade dykt upp lite svar, som följer här nedan. Som du märker kan de vara rätt svårflörtade men men...

________________________________________________________

Subject: Re: Jupiter 8 musik!

klassiskt synthblipp i
"javisst har vi hört den tusen ggr förut" klassen

men rätt goa ljud var det ju om man är på det humöret....

/ollä
________________________________________________________

Subject: Re: Jupiter 8 musik!

Men vad är det för kretiner som huserar på 99musik ?
Ingen verkar veta nånting...

"man har två vågformer som kan ljuda samtidigt + sub & noise, men det går
inte att snedställa mellan dem"

"PWM används tydligen inom andra områden av elektronikens värld än bara rent
ljudgenererande sådana. Någon som vågar sig på att försöka förklara? "

"Säg mig, om man har en Minimoog, kan man göra patcher som drar _mindre
ström_ än andra patcher med den?"

Nä, gå över till SAS på heltid

/Erik
________________________________________________________

Subject: Re: Jupiter 8 musik!

Bra låt, bra ljud.
Ingen MIDI, eller? Grattis i så fall; Du kan alltså spela på riktigt!

/Erik
________________________________________________________

Subject: Re: Jupiter 8 musik!

>>Det är en herre på 99musik vid namn Amino, som gjort en
>> demonstrationslåt på sin nyinförskaffade Jupiter-8:a.

Hupps, det var visst inte du som gjort låten...

/Erik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-09 15:06

Surt att de inte förstår "smileys" och att vi ibland försöker skoja till det. Besserwissermailinglistan visar var skåpet ska stå, och där vill man inte vara. Skönt att vara en kretin.

Gladeligen icke-allvetande syntfräsare, Fjollträsk.

  • Medlem
  • 2003-04-09 16:19

PF: Sluta grina på SAS. Jag förstår inte varför du hela tiden måste göra det?

Olika åsikter, olika inställningar. Så enkelt är det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-09 18:28

Ptja, var det utan orsak? Nää.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-09 19:07

amino : Apropå... ja jag vet egentligen inte vad, jag tänkte vi kunde prata om nått annat än gammalt SAS-groll bara, så tyckte jag att ljudet på din låt var rent o fint och i möjligaste mån brusfritt. Är det något du medvetet tänker på? Själv sitter jag med muteknapparna och kanalreglarna i högsta hugg när jag spelar in mina arrangemang, jag vill gärna att mina grejer ska låta som att det är gjort i en dyrare studio än vad det är.

Minsta möjliga brus för pengarna hehe..

Bevaka tråden