Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Casio CZ-1000?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-05-30 18:47

Har fått erbjudanade om att köpa en sådan. Hur kul e en sån egentligen? Läste att det e en CZ-101 med stora tangenter. Inget resonansfilter och soft buttons (hur funkar sådana efter 20 år?) men tydligen bra på könstiga ljud som vi säger i Västergötland.
Jag får se...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-30 18:59

För 1000:- (or less) kan den vara kul!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-30 20:11

Inget resonansfilter måhända, det är ju en PD synth.

Det har däremot en grym ringmodulator. Det är bara på eller av men resultatet är slående (till marken??)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-05-30 21:18

Hmm...får se. Jag har ingen koll påhur den låter. Kolalde runt lite på nätet å hittade universums sunkigaste realaudiofiler som inte sa ett skit! Ngn som har en som kan lägga upp lite blandat noise till mig? Den är ju lite söt ändå och för 900 spänn kanske man kan ha lite kul. Fast å andra sidan tar den ju plats...
*konfunderad*

  • Oregistrerad
  • 2003-05-30 21:40

vänta....

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-05-30 21:51

väntar...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 00:36

Hej Mårre,

ledsen att du behövde vänta så länge.

Nu har jag i alla fall komponerat en liten truddelutt med bara CZ1000-ljud. Det tog lite längre tid än jag trodde

Den är ganska kort och mixningen är kanske inte den bästa men den demonstrerar lite ljud.

Den kan avlyssnas:
http://fockspace.iuma.com

Låten heter CZ1000 (tro det eller ej)

Det här var ju riktigt skoj, jag ska nog göra lite fler

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-31 01:24

Se vad lite musikalitet å kreativitet kan göra!

Svinsnyggt, ballt. CZ-karaktären kommer fram klart och tydligt. Det är den där "digitalt ljud, fast varmt", gamla Casio-klyschan som uppenbarar sig än en gång. För det stämmer rätt bra tycker jag. Casio-syntarna, både CZ å VZ har nå´n slags möjlighet till värme inombords, trots de iskallt beräknande kretsarna.

FOCK SPACE minsann; det var ett tag sen man lyssnade på din musik, Niklas! Ska ta och gräva ner mig i din sajt när jag är tillbaka vid Det Breda Bandet.

Tummen upp! 101 gånger om!

Vi Cz!

/ Patrick

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-05-31 03:30

niklashe: WOW! Verkligen worth waiting for! Nu blev jag sugen! Kan nog passa in i mitt lilla electrolandskap! Har hört av han som säljer att även om batteriet tar slut kan den hålla minnet om trafon e kopplad och synten e avstängd (kanske ere så på andra syntar med...vad vet jag).
*upptäckte precis att niklashe e samma som fock space*

Aha! Jag undrade precis var mannen med de mysiga låtarna tagit vägen!

Kanske man rentav kan få några ljud till den (om jag köper den)?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 15:34

Mårre: visst kan du få ljud, jag har mängder som ligger och skräpar

Vi får bara komma på något bra sätt att föra över dem (Sounddiver, sysex?)

Men du kommer snart märka (om du köper den) att den är riktigt enkel att ratta, nej knäppa, in egna ljud. Den har lite smått genialiska egenskaper som göt det möjligt att skapa "feta" ljud med bara en oscillator (den hat dock två).

Jag håller med dig PF. Den har ett klart digitalt sound, lite metalliskt kanske, men att det är så egen ger den en karaktär, eller en viss värme.

Även om den har 8 toners polyfoni, har jag nog aldrig skapat någon riktigt bra pad-ljud. Det är något som "skär sig" i synthen när man försöker spela ackord etc. Vet ej vad, men vackert låter det inte.

Klart du ska ha en CZ! Jag gillar min CZ101 skarpt: schyssta basar, diverse digitala klanger, och vettiga pads i min mening. Lättprogrammerad, men kanske lite begränsad.

Det finns en mjukvaruklon också, PlastiCZ från ReFX.

Själv bara erfarenheter från CZ-5000 iofs... Men:

* De låter verkligen udda och analogt (?!) jag skulle kunna tänka mig att de klockas med nåt RC-led som inte håller frekvensen speciellt stabilt eller nåt sånt för de har det där feta ljudet som lite smådarriga oscillatorer medför. Inte ostämt alltså utan darrigt.

* De är brutalt enkla att programmera, därför att:

* _Väldigt_ begränsade om man är ljudpillare, nästintill tråkiga efter ett tag. Korkad synthes IMHO.

* Det är mycket effekter på den där låten...

* MIDI-stödet är väl lite si och så

* Stooora och tunga / S*N*Y*G*G*A beroende på hur man ser det

* Dom är så himla tuffa dom där CZ:arna alltså... Klart du ska ha en Haka på och fixa en T-Shirt också!

* Jag tror CZ-1000 går på batterier om man vill! Förmodligen äter den 10 AA i minuten eller nåt sånt dock

CZ-emulation till EPS-16+/ASR-10 på väg! Om jag får tummen ur...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-01 23:37

Jo.... det blev lite mycket effekter på den däringa låten, faktiskt lite mer än jag hade tänkt mig från början. Men jag hade bråttom och gjorde ett par misstag

Vad gäller de feta ljuden så är det så synthen är konstruerad. Varje oscillator resonerar med sig själv och lite "urstämt", detuned.

Vad gäller midi, så har ni väl rätt att det inte är så spännande kanske, men faktum är att min CZ1000 svarar snabbare på midi än min XP-30. Om CZ-5000 är annorlunda eller om det skiljer från exemplar till exemplar, pga ålder kan diskuteras. Jag har för mig att någon sa till mig att Midi kan bli lite dåligt på Czorna och man bör nog kolla det innan ev köp.

CZ-5000 är stor och tung, CZ1000 liten och lätt

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-01 23:59

Niklashe : Jag upplever min CZ-101:a som lite slö över MIDI, men det beror nog på röstallokering eller något sånt. Spelar man ackord så hörs det väldigt tydligt. När jag använde CZ-101 som bas i Sturm-remixen var jag tvungen att sampla av den. Annars blev det inte tillräckligt tight.

Hahah, det enda jag verkar prata om är hur tajta syntar är över MIDI.

Vad ska jag säga till mitt försvar? Jag tycker bara att det är otroligt störigt när en synt inte hänger med i svängarna. *blänger på JX-10:an*

Annars får jag säga att jag inte har skapat så många ljud med cosmozynten, men det är en kul liten synt där man kan få fram de där billiga Casio-klangerna som jag bara älskar!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-02 00:06

Hm... Jag får testa lite snabba ackordbyten och se om den hänger med i svängarna.

Jo, förresten en sak till om mitt effektbruk. Det är bara ett delay och lite reverb (eller lite för mycket kanske) pålagt. Jag tycker inte detta är att försköna synthen på något vis, mer än att visa hur den skulle låta idag, men inbyggd effektenhet:-)

Jag laddade ner demon av PlastiCZ och även om jag tyckte den lät ganska roligt tyckte jag inte att den är en bra CZ-emulator, om nu tanken var det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-02 00:20

"Jag tycker inte detta är att försköna synthen på något vis, mer än att visa hur den skulle låta idag, men inbyggd effektenhet."

Ja, jag håller med. En del syntar visar fram sitt riktiga jag när man effektsätter dem. Lite chorus på min Yamaha DX7 gör ibland underverk!

Fast å andra sidan är det också bra att höra vad synten ´går för´ utan effekter. Hur låter t.ex en Roland D-50 utan effekter?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-02 00:52

Har man en gammal brun DX7:a kan man alltid koppla MIDI ut till MIDI in. Resulterar i ett ganska schysst chorus har jag för mig. Tight MIDI? Skulle inte tro det...

En D-50 utan effekter låter riktigt illa.

Kopplar man MIDI-in till MIDI-ut på en DX7 så får man något som liknar en flagner-effekt mer än ett traditionellt chorus. Funkar även på V50

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-02 09:55

Mårre : DX7:an är rätt så vass på MIDI-respons faktiskt.

Tidsfördröjningen är iaf konstant vilket gör att man kan reglera det med minusdelay-tider i sequencern. Det vassaste jag har är nog MB33:an, vilket är överraskande och härligt! Det går att göra bastrummor med den m.h.a en ton som slide:as ner till en annan, och så ett rättrattad ljud förstås.

Förresten kom jag på en sak. Casio:n (iaf 101:an) har portamento också, det är alltid kul att ha.

Real Parakeet : Ja, fast det beror ju på vilka ljud man letar efter. Allt behöver inte vara indränkt i reverb.

Är man sugen på lite cheeziga Casioklanger så går det nog att ratta fram sånt på D-50:n också. Den har ju också ett litet egendomligt digitalt filter som är rätt skojigt att leka med, iaf om den påminner om D10:ans filter.

Jag tycker filtret på D-50 låter förhållandevis bra. Till och med resonansen fungera, den är inte alls lika suspekt som på till exempelvis Kawai K4. Vet inte så mycket om andra äldre syntar med digital filterresonans.

Kom på en sak till: om den inte håller minnet så är det bara att byta internbatteriet. 50:- på Biltema eller nåt sånt, håller säkert 10 år.

Är man händig med elektricitet finns det ritningar på minnesexpansionen online också. Simpel konstruktion.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-02 21:32

Har fått konfirmerat nu från flera olika källor att internminnet inte raderas om man kör med 12V-trafo ikopplad hela tiden (dock gäller inte detta om man har 9V-trafo).

tips om internbatteriet.. 25:- på teknikmagasinet (köpte ett sånt själv för bara ett par dagar sedan)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-03 00:17

Volle: ere sant? Kan man byta det själv oxå? Har du en CZ förresten?

man kan byta själv.. å nää.. encore tog över min gamla (å bytte batteriet så fort han fick hem den)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-03 00:28

Ere likadant till CZ-1000 som till CZ-101 (för det har väl encore, som köpte den av dig?)?

mm.. det var en cz101.. men dom är väl byggda nästan precis likadant fast olika storlekar? Skruva upp en å kolla

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-03 13:48

Mårre : Ja, jag köpte Volle´s 80-talsklenod i vintras.

Jag har inte bytt batteriet i synten (har öppnat den en gång men hittade inget batteri, ville inte skruva bort kretskortet och kolla) men jag bytte batteriet i cartridgen som följde med i köpet.

Saken är att jag har allt mitt syntgear + dator & skärm kopplad till en UPS. (ja, alltså endast datorn & skärmen drivs med UPS:en, men stänger jag av UPS:en så stängs all syntgear också av via ett relä) Dvs att min CZ101 får bara ström via adaptern när jag har UPS:en påslagen. Min CZ101 får alltså inte ström kontinuerligt. För några veckor sen märkte jag att patcharna i både internminnet och cartridgen hade blivit raderade. Varför vet jag inte men jag antar att batteriet i cartridgen har tagit slut igen. Annars verkade det som att batteriet i cartridgen också kunde hålla internminnets patchar vid liv.

Lite störigt att behöva gå igenom sysex-ljud och lägga in dom igen men jag får väl göra det en dag när CZ-andan faller på. Mitt råd är alltså : Spara gärna era ljud via sysex för säkerhets skull, ifall olyckan skulle vara framme.

PS. Har ni lagt märke till att CZ101:ans lysdioder blinkar till när man kopplar in adaptern - trots att den är avstängd?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 19:16
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Mårre:
Har fått erbjudanade om att köpa en sådan. Hur kul e en sån egentligen? Läste att det e en CZ-101 med stora tangenter. Inget resonansfilter och soft buttons (hur funkar sådana efter 20 år?) men tydligen bra på könstiga ljud som vi säger i Västergötland.
Jag får se...

Jag har en CZ-101 (ungefär samma sak) och jag är mycket nöjd med den! Den har ett härligt 80-talsljud och är otroligt mycket synt för pengarna (ska kosta max 1000 kr). Och precis som många andra har observerat så låter den väldigt varm trots att den är digital.

Att skapa patcher är inget konstigt, men jag tycker nog att det är overkill med 8 steg i envelope.

Jag tycker CZ1000 är användbar än idag.

När jag köpte min i mitten på 80-talet så upptäckte jag att det blev dyrt med minneskort.

Så jag gjorde ett sådant som såldes fram till slutet på 80-talet som innehöll 8 st vanliga som Casio gjorde. Z-128 hette den. Levererades med 128 ljud på. Plats för 256 om man körde CZ5000.

Andreasson Musik(Gbg) sålde rätt bra av dem.

I vilket fall vad jag ville komma till är jag har några 100 patchar liggande i sysex-format som jag kunde göra tillgängligt om det fanns intresserade. Såg att det var oväntat många som hade CZ.

1
Bevaka tråden