Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på ett litet masterkbd/synt

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag letar efter en rolig synt eller sampler som skall tjäna som masterkeyboard också. Har en del analogt och vill ha något som låter annorlunda. Den skall ha anslagskänslighet och vara kompakt, helst inte bredare än 65cm. Har funderat på Yamaha DX-100, Kawai K1 (anslagskänslig?) eller Korg Poly800, (förvisso halvanalog...men liten iaf) kanske Ensoniq EPS-samplern eller liknande. Priset runt 1500:-. Några tips på roliga och underskattade syntar som kan passa i denna profil vore därför kul!

  • Medlem
  • 2003-07-29 11:02

Poly 800 har kasst midi så köp ingen sån. Vet inte om Mk II är bättre men det är en tråkig synth rent ljudmässigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-29 14:09

Du ställer nog lite för höga krav, och ingen av de syntharna du nämner uppfyller dem.

Tangentbordet på DX-100 är inte anslagskänsligt, och dessutom är det ju minitangenter. Det kan knappast vara något att satsa på som masterklaviatur...

Kawai K1:s tangentbord är anslagskänsligt, men synthen är bra mycket bredare än 65 cm, snudd på en meter skulle jag tro.

Poly-800 är inte anslagskänslig alls och är nog dessutom bredare än 65 cm.

Utveckla dina krav lite och ta kanske bort det minst viktiga så kanske jag eller någon annan kan komma på något. Hur många oktaver behöver du? Hur viktig är storleken? Skulle minitangenter verkligen räcka? Und so weiter...

Varför inte skaffa ett Evolution MK-249C. 4 oktaver och anslagskänsligt. Nypriset ligger visserligen lite över 1,5k men det borde gå att hitta beggade för 1-1,5k.
Om 49-tangenter blir för brett finns ju alltid den mindre modellen MK-225C med bara 25 tangenter. Kostar 1495:- på Jam.

Jag sålde just mitt crappiga s.k masterkeyboard, Quickshot Midi composer. Istället för att köpa ett nytt liknande utan någon "bonus" vore tråkigt...
Därför tänkte jag mig en synt eller sampler som skulle kunna användas till masterkeyboard. Med masterkeyboard menar jag inte något med "spelkänsla" eller annat larv...två oktaver med minitangenter räcker för mitt minimalistiska spelsätt. Dx-100:an är väl anslagskänslig?

Mätte just vad jag kan tänka mig i bredd...80cm funkar nog, inte över det!

Nope, den är inte anslagskänslig. En gammal BIT-99 då? Då får du analoga ljud på köpet.

En Mickrkorg, fast den kostar lite mer?

Fler korta syntar:
Alesis QS6

Korg X5

Yamaha DX-11

Yamaha DX-21

Bit 99:an ser cool ut! Men jag har så mkt analogt att jag vill ha FM eller annan teknik. Eftersom jag är utan keyboard nu är det ju bra om den inte är uppe två gånger per år på annonssidorna.

Jag tror inte det finns några små digitalsyntar med anslagskänslighet, så det är i såna fall renodlade kontrollers som gäller. Om du kan leva utan anslagskänslighet så finns det ju de redan nämnda digitalarna och Casio CZ101 (små tangenter) och CZ1000 (stora tangenter).

Sen finns det ett gäng fullstora digitalsyntar som går att köpa för omkring 1500kr, men då är det mer en fråga om vilken slags syntes du vill ha. En 4-op FM eller Casio CZ är aldrig fel! Speciellt inte om du vill ha något annat än analogt. Annars finns det ju ett gäng skoj hybrider (ESQ, DW8000 mfl)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-29 22:39

DX-100 tar emot velocity över MIDI, men tangentbordet skickar inte det. Om 80 cm är absoluta gränsen så kan vi också slopa alla synthar med fem oktavers tangentbord.

Ett alternativ som uppfyller alla krav är Korg 707.

FM-synth som aldrig blev en succé, och den låter egentligen mer knäppt än FM också.

Du kanske inte ville ha mer synthar av analogtyp, men du kanske behöver en ren bassynth? En Novation BassStation kostar nog lite för mycket i Sverige också.

Jag är lite tveksam på om bredden klarar sig, men en Roland S-10 är mycket snygg sampler men härligt lo-fi-ljud. Tänk bara på att få gott om diskar med om du köper en sådan, för de är inte lätta att få tag på!

En Sequential SixTrak är tyvärr inte anslagskänslig, och dessutom troligen alldeles för dyr i Sverige. Utomlands kostar den dock inte mycket och trots att den är analog så låter den wicked. Det jag kommer ihåg av den var att den stämde om sig rejält samt att det var omöjligt att använda den tillsammans med andra synthar för den passade aldrig in helt enkelt.

En Korg Prophecy hade nästan varit optimalt, men den är för dyr. 3.000:- är det billigaste jag sett i Sverige. Den kan analogt, men mycket annat också.

En Akai VX-600 faller också på priset, plus att den är mycket svår att få tag på i Sverige. En som finns på eBay skulle man troligen kunna få hem till sig för 5.000:-. Dyrt, men jag ville ha med den eftersom jag tycker synthar med små tangentbord är så söta.

Akaien var grymt snygg!! Månbas Alpha-vibbar!! Tack för tipsen, jag får leta på...Yamaha dx-21:an, är den anslagskänslig? Annars får väl sågklingan tala sitt tydliga språk...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-29 23:01

DX-21:an är anslagskänslig men kräver sågklinga för att få plats.

Ett litet klav till junon.. borde inte det räcka som masterklav annars?

amino: har du nån aning om hur mycket extrakostnader man bör räkna med utöver budet man lägger där? ..den finns i japan.. å jag är väldigt intresserad av den. Tyvärr så har jag ingen som helst erfarenhet av att handla beggat från andra länder.. hur bör man betala? international banktransfer? eller ska man skaffa sig ett paypal-konto?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-30 01:01

Volantiz: PayPal är definitivt att rekommendera. Kräver Mastercard, VISA eller liknande, och det kan ta upp till en vecka att aktivera det första gången. En del säljare vill inte vänta så länge så det bör man ha gjort. Den VX-600 du hänvisar till säljs av en känd säljare så där är det inga problem. Han fick inte den såld för $399 tidigare så därför är det högstbjudande från början som gäller nu. Räkna med följande kostnader:

Synth (beräknat slutpris $375): ca 3.000 kr
Frakt: ca 1.000 kr
Moms 25% (läggs på frakten också ibland!): 1.000 kr
Tull (3.X procent): ca 150 kr
Administrativ avgift: ca 100 kr

Totalt: 5.250 kr

Dyrare än såhär skall det inte bli. Troligen några hundralappar billigare, med tur någon tusenlapp billigare.

Blir synthen dyrare så följer alltså en del andra kostnader med.

Du lär ha den på en vecka, men tänk på att du möjligen också behöver en trafo för att kunna köra saker på 110V. Eventuellt går det att ställa enkelt på synthen. Annars får du räkna med ca 500 spänn till, men en sådan kan ju användas för fler saker.

ojoj.. får fundera snabbt då.. den är helt klart ett alternativ ifall jag inte knatar hem med en pro one imorrn

Du verkar ju ha stenkoll på det där med ebay å sånt! Tack för infon

En begagnad DX7:a kan man väl få billigt?
Sån hade jag innan som Master keyboard och det funkade kanon. Fast för mig är det nog skitsamma vilket keyboard jag har så länge som det har ett mod wheel. Det är ett måste.

En DX7 är rätt mycket större än 65cm dock (väl? har ingen som jag kan mäta på).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-30 11:59

DX7:an är 101.8 cm bred, 10.2 cm hög och 32.9 cm djup. *tittar i manualen*

Aj då - missade det med att den helst inte skulle vara bredare än 65cm.

Jag ändrade till 80 cm... MicroQ vore ju kul om den kostade lite mindre...

Har du sågat av något annat istället..?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-01 03:49

Roland PRO E då kanske skulle kunna vara något

Wow vad fin den är kan man få lite info om den ??

Håller med...kompakt och fet, mycket snygg!! När är den ifrån?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-01 09:50

Sisådär 1989 skulle jag tro. Det är väl lite av en Roland E-20 i förklädnad. E-20 var ett keyboard som byggde på ljuden från D-10/20. Jag tror Pro E var avsedd för typ dragspelare eller liknande. Något skumt är det. Men skumt är ju bra, och MIDI sänder den definitivt. Tror de kan vara svåra att hitta dock? Men formatet känns igen - varför inte försöka hitta världens koolaste rolandsampler; DJ-70?

In a word: Kool.

PS: Schyssta inlägg med bilder, Amino & Para, 10 poäng till er!

  • Medlem
  • 2003-08-01 09:57

Eller varför inte en Roland DJ-70, en sån vill jag ha så om nån känner för en välgärning går det bra att skicka den till mig!
Hittade tyvärr ingen bra bild på den, nån som kan?

  • Medlem
  • 2003-08-01 09:58

PF: Okej du vann!

Faän, en sån vill jag också ha. Jarré diggar den.

Om den inte är såld finns det en Pro-E på Musikbörsen i Norrköping. Ingen aning om vad den kostar.

Månbas Alpha! Space 1999!
Har alla avsnitten på DVD - här pratar vi retro-interface!!!

Bevaka tråden