Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gissa synthen

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-05 22:31

Vad är det som låter? det är inget bra ljud(inte lärt mig den, inte haft tid att göra nått bra ljud) och dessutom har jag fått knaster i cubase men det är väll kul iaf det här.
ljudet finns här

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-06 08:36

Ok... en ledtråd då. Den har nämts här förut iaf fler än 1 gång.

Vad kan det vara?

  • Medlem
  • 2003-06-06 11:00

Svårgissat. Den lilla ljudsnutten säger mig ingenting, man hör (vad jag kan bedöma) inget som särskiljer denna manick från något annat.

DX7 kanske? Initalpatchen när man skall börja göra nya ljud.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-06 11:16

Kan det vara en Casio CZ-nånting, kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 12:46

Ljudet kan nog göras med en DX7:a men upplösningen lät sämre än DX7:an på något sätt.. lite grynigt.. kanske DX100? Tror också det kan vara en CZ-historia. Ja, eller en sampler eller vadsomhelst egentligen..

  • Medlem
  • 2003-06-06 14:42

Låter poly800

Det hör ni väl att det är en SIDstation..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-06 16:40

Kanske t om en Casio VZ-synt?

jag tycker att de ljusa tonerna verkligen låter som en cz.. fast jag kommer inte ihåg att den låter så där på de lägsta frekvenserna

..vart fasiken la ja mina trasiga hörlurar nudå!?

äh.. jag gissar på cz5000 iom att det låter som att det är lite velocity med i leken

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-06 18:40

Den är digital, ni siktar lite lågt.....

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-06 19:32

Det är inte fmsyntes eller cosmo(czsyntese hette väll så?)vad återstår?

Jag kan knapt hålla mig

  • Medlem
  • 2003-06-06 20:13

FFFFFFFaaaaaaaiiiiiiiirlight cmi????

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 20:21

Kawai K-5/K-5m

eller

Kurzweil K-150

eller

?

Additiv syntes är det iaf.

L - lyssnar på Ultravox The Thin Wall och drömmer om en OSCar som iofs oxå kan additiv syntes !

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-06 20:27

Grattis steve du vann!!!

Det är sannt jag har en cmi IIX som funkar relativt bra, den vager 78kg!!!

Ursäkta ljudet som jag gjorde, jag bara kluddrade lite för att göra "gissa synthen" det är ju sampling i den men man måste räkna ut vilken samplingsfreq beroende på vilken ton det är, rätt antal Hz per 128segment ska fin justeras för att det ska gå att lira. Trummer har jag fixat men inget går att spara för tillfället(floppystrul) sequnserfönstret ser trevligt ut(måste spara för att starta en song)

Man lär den sig inte på en timme, 3 feta as till maualer.....puh vilket as till maskin.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 20:31

men....men.....men den skulle ju JAG köpa !!

Grattis !!

Berätta mer för i h-vette !!

Nu blev man impad !!

5 1/4" eller 8" diskar ?

CV Gate option ?

Hojta till när den är till salu

Lasse - dödsimpad

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-06 20:46

Det är 8tumms floppys det är inte cv men midi/smpte och det är 8separata balanserade xlr, alltså en per voice. Det går att sampla en sampling/voice och det är en sekund(med max samplerate) på varje. Infon är inte helt hundra det är vad jag läst mej till i den kryptiska manualen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 20:50

Okidoki.

Midi har den eller ?

Om du behöver tomdiskar så vet jag ett ställe som kränger sådana.

Vad fick du betala då ?

Grattis än en gång !

L

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 20:50

C

LT!!!

Jag vill se bilder!

Var har ni sett den någonstans? Har jag missat något annonsforum eller?

Nu lär apan ha sysselsättning hela sommaren...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 21:07

Hehe......sådana här saker annonseras väldigt sällan ut i annonsbladet

Du har väl en databas med alla synthar och dess ägare så du kan spåra upp potentiella köp ?!

L - väntar på ett telefonsamtal

ojojoj.. grattis!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-06 23:11

Wow jävulen och wow igen, och wow förresten! Fan vad tungt! Var det den jag var på väg att köpa månne? Hursomhelst, hur ballt SOM HELST! Vad gav du? Min eviga fråga...

* Enapa hoppar just upp ett par feta nivåer på credskalan *

Du MÅSTE lyssna på tidiga Yello, Peter Gabriel och Art Of Noise, för de har använt detta VERY instrument på en del TUNGT koola gamla låtar! Det ryktas t om att Yazoo: You and me both - hela plattan är gjord med IIX. Samplade syntar rakt igenom. Kan så vara, vet ej.

  • Medlem
  • 2003-06-07 10:01

Jisses! Hur möblerar man in en sådan pjäs i sitt hem?!? Grattis!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-07 10:24

Den är så sjukt stor så jag kommer ställa den hos föräldrarna och fräsha upp den, floppyn har jag kollat lite på den lyser precis som om den skulle läsa då står det read/write error så det är nog smuts.
Den tar lika mkt plats som en megastor dator med världens största masterkevboard, den låter rätt mkt som dagens datorer(fläkt alltså). Fatta vilken kvalite´ det måste vart med 32khz på tiden då den var modern, den är liksom moduluppbyggd inuti med ett kort för vareje voice,master,grafik.etc
Jag har även lite helt oanvända diskar och en del originalljuddiskar, kanske starta "Fairlight sampingservices" och sampla in ljud åt folk för den fina karaktären.

Fetare än atari?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-07 11:09

Enapa :

Grattis!!! En bild på beast:en hade varit kul att se! Fick du klaviatur med och allt? Jag tänker främst på Yello när jag hör ordet Fairlight. (ja, och Jarre förstås) En liten värld av möjligheter har öppnats för dig. Undrar just hur din musik kommer att låta efter det här inköpet? Härligt bizarrt förmodar jag! Grattis igen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-07 12:19

Makalöst tufft. Jag måste få komma på studi(o)besök i sommar!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-07 13:16

lasselu...grön av avund...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-07 13:33

Nu har jag klättrat högst upp på digitalstegen vid 20års ålder sen får man se om analogstegen kommer att toppas någon gång i livet.

WOW är det enda jag kan säga!!
Sånna maskiner går inte av för hackor heller, såg en farlight i tyskland (minns inte vilken modell) men sen dess har jag beslutat att om jag blir rik nångång är det de första jag ska köpa.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-07 14:53

Hehe....högst på digitalstegen vet jag väl inte men definitivt inom Top 5 !!

Lasses lista:

1. Synclavier
2. Fairlight CMI III
3. PPG Wave 2.3 + Waveterm B ( okej jag är ju lite skadad )
4. Fairlight CMI IIx
5. Waldorf Wave

WTB

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-07 14:59

min lista:

1. Hartmann Neuron
2->. Resten

Bevaka tråden