Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Triton vs Trinity

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-09 01:11

Vad är skillnaden mellan dem förutom att triton har mera funktioner?

Är ljuden olika och låter modulerna olika varandra?

(har man allt som trinityn erbjuder i triton fast mer?)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-09 01:27

Triton tar wave-expansioner vilket inte Trinity gör. Däremot tar de (samma?) MOSS-expansion. Däremot tror jag inte att en vanlig Trinity kan expanderas. Det finns tre olika Trinity:
-Trinity (standard)
-Trinity Plus (expanderad med en 1-rösters Prophecy solosynt)
-Trinity V3 (expanderad med MOSS-expansion, 6 röster).
En standard Trinity kan nog iofs "chip-trimmas" till en V3 men det tror jag e svårt i dagens läge. Vad jag har hört e att en Triton e mil ifrån en Trinity och om man (som jag gjorde) ser en Trinity Plus för 13000kr beggad är valet inget svårt alls!

Mårre uppskattar beggatpriser:
Trinity: 4000-5000kr
Trinity Plus: 5500-6500kr
Trinity V3: 6500-7500kr

Triton LE: 8500-9500kr
Triton: 10000-

Dessutom e detta priser som förutsätter att det finns köpare å under sommarmånaderna e det klart trögsålt.

  • Medlem
  • 2003-06-10 03:55

Mycket bra fråga tycker jag! Jag har altid undrat det samma. Vet någon om ljuden är bätre i Trinityn? Har den högre kvalite? Låter de snarlikt eller är det en total skillnad? Jag vet att det är många proffs som valt att arbeta med denna istället för Triton, någon som vet varför? Tackar för svar!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-10 14:30

Oops! Glömde nämna TR-rack (Trinity i rack). Utan ngn som helst expansion men med 24MB ROM isf 16MB.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 15:14

Lite förvirrat kanske

Trinityn har 24 Mb ROM som standard, TR-Rack har 32 Mb. 24 MB var rekord på en hårdvarusynth när Trinityn kom (eller har jag fel?)

Nog kan väl Trinityn expanderas med wave-kort?
TR-Racken har ju tagit de extra 8 Mb från just expansioner till Trinityn.

Annars vad gäller skillnader mellan Trinity och Triton så använder de inte samma syntesprincip och ljuden mellan de båda syntharna är inte kompatibla. Däremot så har de många vågformer som låter väldigt lika.

Triton anses väl låta bättre rent ljudmässigt men ljudet hos en Trinity är klockrent, väldigt klart och snyggt ljud.

Man får inte glömma att Trinityn har möjlighet till hårddiskinpelning, vilket inte Triton har.

Vad gäller begagnatpriser, så skulle jag slå till direkt på en Triton som kostar 10000:-.

Var har du hittat en sådan, Mårre?

egentligen.. är det så mycket bättre ljud i en triton än vad det är i en proteus2k? Väldigt(!) stor prisskillnad är det iaf. Själv har jag mest testat tritons pianos/flyglar som imho är riktigt pinsamt dåliga för en så stor och modern "smör och bröd"-synt. (icke testat med expansionskorten)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-10 15:29

niklashe: för att förvirra ännu mer så syftade jag på en Triton Rack då...

Priserna e annars vad jag tycker e vettiga priser. Anledningen var den Trinity Plus jag såg för 13000kr. Visst e det 24MB resp 32MB, skulle bara kolla så att alla var med!

Wavekort till Trinity? Måste kolla upp, aldrig hört förut.

Volle: att jämföra p2k med Trinity/Triton tycker jag e knas. P2k e nog den tråkigaste, sämsta ljudmodul jag haft (fast alla tycker inte som jag).

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 15:30

Jag håller med!

Både Tritons och Trinitys pianon är rätt hemska.

Jag kom på en annan sak också. Triton har ju sampling som standard (16 MB upp till 64MB), men på Trinityn måste du köpa en extra expansion, som nog är svårt att få tag på nuförtiden.

Bästa köp är nog en Triton Rack, som har alla funktioner som Triton men fler expansionsplatser och inbyggd SCSI från start.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 15:34

Du hade rätt Mårre!

Trinity tar inte wave-expansioner i grundutförande, bara om man har köpt till (citerat från SOS) "PBS-TRI (PlayBack Sampler) -- sample playback/flash ROM (8Mb)"

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-10 17:42

...men vilka wavekort tar den då? Tritons? Näe...så kan det inte vara väl? Själv skulle jag kunna tänka mig en Trinity V3 om man bara kunde hitta en billigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 09:42

Mårre,

läs artikeln om Trinity V3 på SOSs hemsida
http://www.sospubs.co.uk/sos/sep98/articles/korg_trinity.html

  • Medlem
  • 2003-06-11 13:32

HMmmmmmmm

Jag älskar min triton le, däremot gillade jag inte min trinity. Ville inte ens spela på Trinityn när den stog hemma, hade ingen magi alls.
Kan dock förstå om den gillas i Studios, för diskret och karaktärslös som en 1080 i ljudet var den allt.
Upplever Tritonen som kraftfull i ljudet. T.o.m Analog läten låter ok. Mkt bra allround maskin.

1
Bevaka tråden