Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fairlight-floppy

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-08-01 16:25

Nu har jag äntligen orkat öppna min CMI och kollat vad som kan tänkas vara felet på den ena floppynissen.
Den snurrar disketten fint men det jäklarns läsarhuvet rör sig inte alls, vad ska man försöka sig på för att få den att läsa diskettåbäkena?
Jag är lite rädd för att pajja den helt(man är ju lite oteknisk å sådär)

Ska man testa att "knuffa" den lite ifall den klibbat fast?
Göra rent den?
Blåsa bort allt damm?
Lämna in den?
Ange Sadamm och köpa en ny?
Låta en expert från england laga den för multum med £ ?

Har redan angett Saddam, så nästa vecka köper jag nya syntar. Samt loggar in under annat namn.

Svårt att sia om hur du skall laga den. Vet du om det över huvud taget finns ersättningsdrivar? I så fall är det ju bara en smärre ekonomisk katastrof ifall skiten keffar ordentligt. Om den går att ersätta så hade jag försökt laga den.

Har den klibbat fast? Vad händer om du försiktigt duttar på någon form av rengöringsvätska? Förmodligen är den inställd efter väldigt snäva toleranser, men huvudet borde vara ganska ordentligt fixerat för att just inte rubbas ur sin kalibrering.

Tanken är att smutsen skall lösas upp utan att man skall behöva trycka så hårt någonstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-01 18:35

Enapa : Kollade du in länken jag tipsade om i "gissa synthen"-tråden? Klipper in den igen :

"Har du fixat problemet med diskettstationen ännu? Du har kanske redan sett det, men det finns flera trådar på den här sidan med folk som tar upp problemet. Kanske finns en lösning bland svaren?"

http://www.ghservices.com/gregh/fboard/

Edit : Hahah, såg att du skrivit en fråga på sidan, så jag antar att du sett den.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-08-01 19:12

Jag skrev in där förut men fick inget gensvar... så jag skrev igen idag.
Jag ska låta någon av de lite händigare jag känner glutta på det någon dag i veckan.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-01 20:44

Aja, du fick svar där nu iaf. Lycka till!

1
Bevaka tråden