Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jupiter-6 Europa MIDI...

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 15:16

Äntligen har jag köpt ett Europa MIDI kit till min Jupiter-6. Passade på nu när dollarn är billig.

Europa MIDI info:
http://www.synthcom.com/Europa/productEuropa.html
Rätt fantastiskt att det bara tog tre dagar med post från USA. Installationen verkar rätt enkel men jag låter Lasse på JAM fixa det... kommer väl ta 6 månader.

När det någon på listan som har uppdaterat sin Jupiter-6 med Europa? Skulle vara kul att höra avd ni tycker.

I sommar kommer version 2.0 som är gratis att ladda hem.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-10 15:20

Yepp !!

En bra synth blev bättre !

Lasse

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-10 15:22

$199 var inte farligt dyrt. Väl spenderade pengar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 16:00

Ja särskillt när dollarn är billig. Installerade ni upgraderingen själva? I så fall är det svårt?

Jag har låtit Jasse på JAM installera MIDI i P5:an, lagat OB-Xa och Odyssey. Han är jätte duktig men det tar på tok för lång tid. Odysseyn fick jag vänta 6 månader på att få tillbaka.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-10 16:01

Bra val. Någon som vet vad som blir nytt i v2.0?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-10 16:12

Fråga:

var fick du infon om V2.0 ?

Jag har subbat på mailinglistan men har inte fått något mail på nästan 3 månader.

L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 16:23

Fick infot av Jeffery när han skrev att han skickat paketet. Han sa att 2.0:an kommer i slutet av sommaren och att han skulle skicka ett email när den fanns att ladda hem.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-10 16:32

Coolt.

Danke.

Lasse

Så Lasse har repat sig efter min EPS strax efter att jag köpt den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 23:25

Japp han började jobba förra året vid den här tiden fast nu jobbar han hemma... Åker tydligen förbi JAM två gånger i veckan och lämnar och hämtar grejer...

Mundä... Han lär vara riktigt duktig har jag hört. Det kanske finns hopp om att hålla liv i gamla analogbestar, i alla fall så länge det finns personer som han.

sist jag mailade honom om en liten reparation så rekommenderade han att jag skulle gå till estrads hustomte istället.. fast det gällde en gammal stärkare.. han kanske inte fixar sånt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-11 14:16

Ni som hänger på SAS-listan, flirta in er hos Magnus (från Sthlm) om han är kvar, han är snajdig på analogsyntar. Han lagade en väldigt trasig Oberheim 4-voice för ett tag sedan. Fyra SEM´ar, var och en med sina egna små problem.

mm.. eller daniel araya (sthlm).. han verkar va riktigt säker på sånt där han också

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-11 18:27

Vem fixar 8"diskdrivers?

enapa: är du med i sas-listan? annars kan jag skicka vidare frågan dit..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-11 21:02

Om jag kunde fixa sån´t skulle jag gladeligen köra till Eskilstuna å fixa det gratis bara för äran att få uppleva en FAIRLIGHT. Läste just om monstret i Mark Vail´s Vintage Keyboards.

CMI IIX; original retail price: $32000. Utan tillbehör. Det finns en flightcase som rymmer allt - säg inte att du har den också?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-11 21:39

Jag hörde med SASboysen och väntar på svar, Pf : gå en snabbkurs i antikreparation!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-11 21:41

Du kan ju beskriva symptomen i och för sig. Surrar den alls, eller är det stendött?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-11 21:55

Den lyser och låter som den fungerande men på skärmen står den read/write error, så det är läsarhuvet som behövs rengöras/justeras. Jag är lite skrajj för att ha ihjäl den helt.
När den funkar får jag ta och lira in lite ljud från originaldikarna(32st) och skicka till dej, så blir du glad. Lyssna lite under examples så får du lite mersmak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-11 22:01

Bomullstussar och någon bra sprit bör kanske göra susen? Kolla med SAS:arna vad som rekommenderas. Kan ju hända att diskarna har avmagnetiserats också, hemska tanke. Har du provat formatera en av de tomma diskarna?

Bomull är INTE att rekommendera, däremot sprit och ny Wettex (el, dyl) duk (som med fördel kan klippas i spripes.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-11 22:39

Smart! Bomull luddar väl av sig som tusan...

högtryckspruta?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-11 23:00

När det gäller rengöring av trumman på en ADAT funkar det perfa med att dränka in ett visitkort i sprit å sen suga i sig det...nä skämt åsido, "dra mot trumman" ska det vara.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-11 23:22

Det är ju rätt djupt in till huvet ska kolla in med ficklampa och se hur det ser ut därinne, det kan väll inte skada med lite sprit brukar man väll säga.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-13 20:04

Funkar CD-rengöringsvätska?

Jag känner igen symptomen. Hade samma fel på min V50 (förlåt Pf...

), lampan lyste och det surrade. Felet var att bandet mellan motorn och driven hade slackat. Man kan behöva rengöra dessa "remskivor" då och då. I mitt fall var remmen så blank och lite hård att det inte hjälpte. Så jag satte dit ett kummiband. Nu funkar den som om den vore ni. Kolla det innan du börjar slabba på en massa rengöringsmedel. Det är mitt bästa tips.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-13 20:38

Bra råd Pippin jag har inte ens vågat skruva upp denna relik ännu, det kan var det som strular.

1
Bevaka tråden