Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JD800

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-04 20:35

Hmmmmm

Fick ytterliggare syntsug idag, det går i vågor. Är rädd för att gitarrprylarna rycker igen nu då

Jag erkänner, jag är en gear alcoholic

Mina perioder går i 6 månaders intervaller. Är på tok för ombytlig och säljer hellre än behåller.

Nu så är jag sugen på en JD800, pga storleken, alla blippande lampor och rattar å reglarna.
Men det var längesedan jag provade någon!

Har för mig att den låter ganska ordinärt, som en jv80 typ.

Upplys mig, 99maffian

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-04 20:45

Den ser ut som ett slagskepp, verkligen en enorm synt att jobba med. Men som du säger - ljudet är inte riktigt så som man kan tänka sig när man ser synten. Den låter närmast som någon blandning av D-50/JV-serien - och kan ju som sådan låta väldigt mäktig och skön, men det är något som inte riktigt rimmar. Lite mer analog karaktär och man hade förstått sig på den bättre. Klaviaturet är aningen lätt för min smak, och pianoljud på en synt med det utseendet... känns, ptja, lite underligt.

Designen är närmast en stilstudie. Egentligen bör man om man har en JD800 verkligen "kliva in i den" och göra ljud som liksom låter som den ser ut. Det går ju - helt klart. Men den är förstås inte lika tacksam för detta som många andra syntar. Man bör nog helst tömma dess internminne som första steg, och bygga upp ljud för ljud sedan. Pling, klockor, pianon - rimmar dåligt med karossen som säger mig att den borde kunna slåss ganska värdigt med en Matrix 12:a.

Multitimbralt är den lätt katastrofal - för om man jobbar i multiläge försvinner hälften av effekterna. Det är iofs inget problem idag när man spelar in allt som audio ändå.

Priserna brukar ligga kring 6000:- vilket får anses bra - men skicket på dem varierar. Jag köpte en för ett par år sedan och trodde jag skulle bli "biten", men det visade sig vara svårare än jag trott att charmas av den. Jag gillar t ex D-50 mer, D-50 är egentligen mycket mer komplex. Samma sak med JV-1080 (i synnerhet med ett vintagekort, då JVn låter som man vill att JDn ska göra "right out of the box").

Men förnuft övervinns ofta av attraktion - den är onekligen snygg som fan.

The Roland Story

den är inte till för pianon

(även om jag använde den mycket till sånt då jag hade en)

Det är en finemang pad-synt tycker jag.. den är även duktig på riktigt blöta basgångar med mycket mer

Jag tycker att den är grym helt enkelt! Man kan få massa användning för den till nästan vad för musik som helst (hittade typiska högresonanta jd800-ljud på en kent-platta nyligen kom jag på nu bara sådär). På tiden som man gör en vettig patch på en jv1080 så hinner du göra ungefär vettiga 10 patchar på jd800 som dessutom är lättare att få till som man vill ha dom

Som pf sa så är den inte bra i multitimbralt läge.. tjacka en emu-modul eller nå sånt om du ska köra multitimbralt tycker jag.

Avslutningsvis så skulle jag vilja säga att IMHO(!) så känns den som en riktig synt.. inte som en "rompler" (som oxo är en synt.. men nu snackar jag hårdsynt!

). Den är bra.. den är cool.. den är grym.. den är dundersnygg.. snyggast av alla i mörker dessutom!.. men den är rätt gammal å digital och kan egentligen prestandamässigt inte pumpa ut lika många olika ljud som nyare syntar.. men spela roll.. det är en riktig inspirationskreatör för de som kommer bra överens med den!

Har den oscillatorsynk? Det borde den ha med det utseendet, va..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-04 21:58

Näpp. Eller ja, borde ja!

Para, förresten: testa detta: Spela exempelvis tonen D och sedan klättrar du upp och tar ett A i nästa oktav (uppåt). Spela de samtidigt. Spela samma figur med båda händer grundat på detta avstånd så uppstår en slags övertoner som gör att det låter lite som oscillatorsynk när du spelar. Funkar t ex på syntiga stråkljud osv. För den icketeoretiske fingervalsaren ska det alltså rymmas 18 st (svarta och vita) tangenter mellan de två man har nedtryckta. Och för mig, som också är icketeoretisk fingervalsare, kan någon berätta vad intervallet kallas? Ters, kvint, slump, fals, hasp, lusk?

kvint om du gar ifran D till A, vet inte vad det heter om det stracker sig over manga octaver! men en kvint ar det.

och jag alskar JD800

1
Bevaka tråden