Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något för encore?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-15 21:37

Nja, inte direkt, även fast det hade varit kul att ha liggandes. Det är en MSX-kompatibel hemdator btw. Kruxet med den, om jag nu minns rätt, är att den (utan kort) inte kan kommunicera med syntesdelen av datorn. Man måste alltså ha cartridge för att kunna göra musik med den. Fanns något annat jäkelskap med den också. Äh, jag minns inte. Men nån som borde minnas är Mr Zap, för han har ägt en. Ska messa honom och få honom till att skriva mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-15 21:54

För övrigt kan jag berätta att Zap i sina unga år knappade ihop en låt med CX5M-ljud. (och nån trummaskin också va? Eller var det din vintage Luxor ABC80-sampler?

) Låten heter Metallo, och man skulle ha kunnat lyssna på den här via mp3.com, om det inte varit för att de dragit in antal synliga låtar.

På den skivan finns för övrigt mycket roligt att lyssna på. Zap, jag säger det igen! Vad gäller de möjligheter du hade till att göra musik med i dina tidiga år, så var du verkligen en jävel på att utnyttja resurserna!

Spela på en C64 triggad via Joystick-porten. Hahaha!

Ja sören vilken skruvad grej... fast den är nog mer tokrolig än särskilt bra, skulle man ju kunna tro med ranke på vad du säger. Finns förresten DX7:an i rackform - eller är detta kanske motsvarigheten till en sådan lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-15 23:49

Ober : Jodå, en sådan finns. TX7 heter den.

Håller med om att CX5M-datorn nog inte är så spännande i sig. Undrar om han får sålt den för 1500 kr? Tveksamt.

Ojdå - nästan lika ful som en Yamaha EMT-10 då... som jag förövrigt kollade upp en annons på idag. 500:- spänn skulle killen ha men jag hajade varför. En sån kan man ju inte ha i racket!

Rätt goa ljud iaf, men pianoljuden (och eftersom jag var på jakt efter en pianomodul) var inte så bra som jag hoppats på. XP-50:n får duga där så länge... eller så kan jag ju installera GigaSampler igen

Ah, men btw - jag har hittat min MIDI-kabel till datorn nu!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-16 00:25

DX7 II i rack heter TX802 å ser ut såhär:

Vill man ha mer finns ju alltid TX816 som e 8st DX7 II (?):

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-16 01:32

Mmm. TX-216 hette den tomma modulen, med rackplåtar. TF-1 heter varje "DX7:a" (som ju dock behöver en DX7-klav för att kunna programmeras etc). TX-416 fanns, med fyra och så då TX-816. Fullproppad och svindyr på sin tid. Repeterar min historielektion - läste in mig på detta för ett tag sedan då jag var på väg att hösta hem en 416.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-16 08:46

Ahhh...TX-816...jag kommer ihåg hur jag dräglade över den på Soundside när det begav sig...84 eller så...den lät fördjävligt bra....

Estrad har en som har stått där ett bra tag ifall någon är intresserad...8900:- ska de ha för den...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-16 08:49

TX-216 var ju inte tom utan innehöll två TF1:or. Sedan fanns i princip samtliga konfigurationer, eftersom man kunde stoppa i så många man ville från början. Det var inte lille Sven på sju år som beställde dem precis. De kostade lite för mycket för det.

Manualen hänvisar till TX-216 och TX-816 vilka var de vanligaste konfigurationerna. TX-116 gick också att köpa, men det var lite meningslöst och lär inte ha sålt så bra. De flesta blev TX-216, TX-416 eller TX-816. Racket ensamt heter MRF-8.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-16 12:38

Ah! * Slår mig för pannan * aber naturlich, mein herr! Bockar och bugar för aminformationen!

1
Bevaka tråden