Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth för ambienta ljud....

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 18:36

Hej!

Jag är ny här på listan och tänkte inleda med att fråga efter tips på synthar som kan funka bra till "ambienta" ljud, gärna så billiga som möjligt. Har planerat att köpa en DX-7 efter sommaren, men vill gärna ha lite ´backups´, om jag inte får tag i nån. Har funderat på nån Juno-modell också (och en massa andra också så klart).

Jag är nybliven synth/klaviaturspelare så allt är egentligen av intresse. Gillar synth-ljud typ Brian Eno, Labradford, Massive Attack, Portishead etc. etc.

Så, en hyfsat billig sådan synth skulle jag alltså vilja ha tips på!

Tacksam för svar!

/Victor

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-16 19:17

Wavestation

Yamaha FS1r?

  • Medlem
  • 2003-06-16 19:51

hehe... Gillar man Brian Eno är just Yamaha DX-7 ganska bra, tror jag - om man nu vill LÅTA som sina förebilder. Brian har 3 st själv och hävdade i en intevju i Future Music 1995 att han blivit så fäst vid just den synthen eftersom det var en av få synthar han verkligen lärt sig att programmera!

I övrigt tror jag att "any synth will do" - det är ju just det som är många synthars fina egenhet: de låter som du säger åt dem att göra...
(dock är det lite lätt ansträngt att försöka göra feta synthmattor med en monosynth...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 20:48

Tackar för svar! Jag ska anteckna era förslag!

Jo...Eno har ju några DX-7:or själv...det är jag väl medveten om.

Det verkar dessutom vara en synth i en prisklass för mig...

Mmm...okej. Det ligger väl något i det du säger, avart....visst. Kul att för en gångs skull höra nån säga just att "any synth will do"...annars är det så hiimla viktigt att man har rätt märke och modell....

TAck för hjälpen! Och fler svar emottages tacksamt!

/Victor

Kör på en wawestation, billig synth jämfört med vad du får för pengarna, när det gäller ambienta ljud tja då är det den som regerar över alla andra

funderat på en korg t3 ?
Visserligen en dansbandssynth men den knäcker mycket synthar rakt upp o ner...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 21:02

Wavestation har jag ju hört talas om...ska kolla upp mer om den!

Korg T3 känner jag inte till....antecknar den med!

Till saken hör att jag letar en synth som också ska ha hyfsade pianoljud. Har iofs tänkt köpa ett Nord Electro när jag nån gång får råd, men det lär ju dröja, så billigare alternativ av det mottar jag gärna också!

/V

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-16 21:09

Om du är beredd att satsa på mjukvara är det Spectrasonics Athmosphere som gäller...

- Wavestation!!! ekade parakiten. Om du vill ha mest ambientsynt för pengarna så är det nog den som gäller. Det är inte alla som gillar den för den kan upplevas som lite småjobbig innan man förstått sig på den. Pris: ca 2000:- för WS1 och >2500:- för EX-modellen.

Sedan har vi Kawai K4. Den har några riktigt bra svepande körljud. Fast den kräver rejält med delay och reverb för att grynigheten i ljudet skall maskeras. Pris: ca 1500:- för rackmodellen och 2000:- för klaveret. Klavermodellen har inbyggda effekter, modulen kontrar med separata utgångar.

En Roland JD-800 borde ochså fungera. Den är ju liksom gjord för ljudskapande med alla sina reglar och kranar. Pris: från 5500:- och uppåt.

En annan Kawai heter K5000 och den brukar alltid nämnas i sådana här samanhang. Tror den finns i flera modeller, med och utan rattar. Välj den med rattar. Pris: runt 5000:- och uppåt.

jag rekommenderar även kawai k4/k4r.. mycket trevlig och dessutom väldigt billig sak!
Wavestation låter annars perfekt för dig.. jag gillade absolut inte att göra ljud på den.. men andra verkar göra det.. ljudmöjligheterna kan man inte klaga på

Jag vill inte lova något, men jag skall försöka lägga upp ett par ljudexempel på maffiga och kanske ambienta ljud. Sitter och gör lite ockulta dödsmetall-intron på den. Vi snackar Den Onde På Burk här...

http://www.99musik.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=13;t=000155 <- där kan du lyssna på en akai ax73.. väldigt ambienta ljud tycker jag iaf

Om jag skulle lägga ner så lite cash som möjligt på att göra ambient som iaf jag skulle kunna lyssna på så skulle det bli en k4 som jag nämnde tidigare.. + ett par gamla riktigt billiga ekon och delayer.. hade nog snubblat in en å annan dist-pedal också iofs. Eller varför inte en sampler? Dom är ju nästan olagligt billiga numera.. en eps16+ för runt 1500:- kommer man långt på med lite tålamod!

En DX7 är en trevlig synt, men kanske inte helt optimal för ambient. En Wavestation kan jag också rekommendera. Annars är kanske inte synten det viktigaste, utan se till att du har effekter - med phaser+delay+reverb låter det mesta ganska ambient, så synten i sig är kanske inte så viktig. En Casio CZ är heller aldrig fel, och definitivt inom din budget.

Fast kanske mest prisvärt är nog att köra på Volantiz´ linje och tjacka sampler. En Ensoniq EPS/ASR eller Emu (ESI32 funkar, modellerna efter det är bättre) kommer man långt med med lite fantasi. Är det Massive/Portishead-vibbarna du vill åt så ska du nog ha en sampler i vilket fall som helst, inte minst för trummor och sånt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 02:18
Citat:

citerar: En DX7 är en trevlig synt, men kanske inte helt optimal för ambient

Tell that to Brian Eno!

  • Medlem
  • 2003-06-17 09:01

Många enveloper och LFO:er, bra modulationsmöjligheter. Folk jag känner hävdar envetet att Waldorf Microwave är bäst på sådant.

DX7 borde också gå utmärkt att använda till det, den har tillräckligt med enveloper och modulationsmöjligheter.

Håller fullständigt med Volantiz om delay och reverb, det är vad som sätter det hela i sitt sammanhang när det gäller ambienta ljud. Fetkööööööp (för att travestera Musikbörsen)!

(min definition av ambienta ljud är ljud som rör sig och utvecklas hela tiden, inte statiska helt enkelt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 09:27

Ett tips till är en Roland JV-1010/1080/2080 (och allt vad de nu heter) och sedan mosa i ´Vocal Collection´-kortet i den. Där har du ambienta pads och annat lullull

Annars så håller jag med resten av folket här och säger Wavestation

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 10:15

OJ! Va många svar!! Va glad jag blir...så här på morronen å allt....

Satan med grejer jag måste skriva ner nu då...

Men först: angående trummor. Jag använder inte så hemskt mycket trummor eller percussion i min musik att jag inte klarar mig utan en sampler ett tag till. Givetvis vill jag ju dock ha en!

Visste inte att det fanns så billiga samplers...kool. Antecknar!

Reverb och delay har jag så att det ska räcka. Har ett Quadraverb, ett Roland RRV-10, några delaypedaler och distar också...Så där är det iaf lugnt.

Lyssnar på Akai:en nu. Låter mycket bra! Helt klart nåt jag skulle kunna tänka mig också...inte så hemskt lätta att få tag på väl...?

Wavestation verkar "vinna" ganska stort...mmm

Tack!

/V

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 10:25

För övrigt måste jag nog tillstå att min definition på ambienta ljud skulle vara tvärtemot jgb:s - ambient och ambienta ljud är sådant som INTE ändras så hemskt mycket. Monotoni och likformighet liksom....

  • Medlem
  • 2003-06-17 10:42

Inte röra sig MYCKET, men t.ex. en helt statisk ton är inte det man vill höra. Långsamma och små förändringar som får ljudet att leva.

Tag t.ex. en puls-vågform (eller fyrkantvåg på svenska). Om man bara låter den köra helt oförändrad så är det inte så roligt om man spelar långa toner. Lägg då på en extremt långsam pulsviddsmodulation (PWM) så börjar det leva. Kombinera med långsamma enveloper så rör sig ljudet.

Det måste hända någonting med ljudet, men helst skall man inte kunna sätta fingret på vad det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 10:50

Hmm....jo, visst...det är väl kanske så jag menar också iofs. (pratar förbi mina egna tankar): att det amhienta ligger i att det sker förändringar som är svåra att tydligt uppfatta...

De flesta brukar dock uppfatta detta som monotoni och statiskhet. Men jag gör det inte....

  • Medlem
  • 2003-06-17 16:04

När jag hör ´ambient´ tänker jag mig något flytande och mystiskt... något som ´utvecklar´ sig eftersom, liksom. Ööh..

Jag har aldrig haft förmånen att testa en Wavestation men en Waldorf Microwave XT är helt suverän för att göra ambienta ljud på! Den är ju lite dyrare men den kan massor! Rackvarianten borde man kunna på beggad för kanske 6000:-, tycker jag mig sett i alla fall...

  • Medlem
  • 2003-06-17 21:09

Sedan har vi ju en modern klassiker, om du orkar programmera egna ljud från början och förstår synthuppbyggnad rätt hyffsat så skaffa en Micromodular.

Jag har laddat upp några ljudexempel på några ljud jag gjort på min Wavestation EX.
ambient1
ambient2
ambient3
diverse ljud

  • Medlem
  • 2003-06-17 21:39

Ok. Jag skall inte ha en Wavestation. Känns som en "one trick pony". Några snygga ljud i "diverse.mp3", men i övrigt så fick jag mest trista Vangelis-vibbar. Faktiskt.

Känns som en JV-1080 vore ett bättre köp om man skall se till ljudmöjligheterna.

Öh... är inte riktigt med på ditt resonemang. Bara för att jag valde några ljud som liknar varandra och som jag råkar gilla, så innebär ju inte det att synten bara låter på det viset. En Wavestation går ju faktiskt att programera på olika vis. Det var ju bara några exempel på ljud.

  • Medlem
  • 2003-06-17 22:23

Jag trodde du gav rätt så breda exempel på ambienta ljud, och utifrån det så vill jag inte ha en.

Har läst en hel del om den här i forumet (vad det PFs äventyr med de ickesparade patcharna jag tänker på kanske?), och blir mer och mer övertygad om att det inte är något för mig, ens om jag hade kört midi i huvudsak. Krångligt handhavande med dåligt användargränssnitt. Ljud som inte passar mig. Erfo, inget jag kommer köpa.

Jag kan ju skriva flera spaltmeter om hur bra en TB-303 är, och folk kommer dissa den för att den har usla stråkljud (sant!

)...

Visst, Brian Eno använde en DX7, men det gör det väl inte till ett måste att använda? Han använde för övrigt en ARP2600 + en massa effekter om jag minns rätt, så en Micromodular eller liknande är väl lika värt att rekommendera på samma grunder.

Nackdelen med en DX7 är att det är betydligt svårare att skruva till ljud som nybörjare, speciellt om det är mjuka analogklanger man vill ha - digitala grejer är ju däremot inget problem. Ett alternativ är en TG77 - inbyggda effekter, filter och lite mer finesser (loopbara envelopes - mums för ambient).

  • Medlem
  • 2003-06-17 22:32

Själv reagerade jag tvärtom

Gillar verkligen den typen av ljud som Real parakeet la upp... Nog för att jag nog hellre skulle köpa en Microwave ändå, men jag blev positivt överaskad, helt klart!

Parakiten:
Är det en Wavestation EX (heter den så) du har, eller?

Japp, det är en EX. Den har väl dubbla vågformsminnet tror jag samt några fler effekter. För sitt pris så är den jäkligt trevlig och underskattad.

På de exempel jag gjorde så spelar jag på performance-ljud, alltså det läga synten jobbar i normalt sett. Man kan ha upp till 16 sådna ljud på varsin MIDI-kanal, men då har rösterna redan tagit slut. Vill minnas att den har 32 röster. Ett performance kan vara 16 patcher och en patch kan vara 4 vågformar. Så med en tangent kan man avfyra samtliga röster om man programerat den rätt... Då låter det glittrigt och mycket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 10:32

Alltså, anledningen till att jag vill ha en DX-7 är först och främst ekonomiska; de är ganska billiga. Via bla. vetskapen om att Brian Eno använde en sådan, förstod jag också att den kunde ljudmässigt passa mig. Men nu har jag ju fått en massa andra tips på bra och billiga synthar! Så just nu känns det som att det kan bli nästan vilken som helst....nästan.

Lutar kanske åt en Wavestation.

Åhåå! tackar, tackar! Lyssnar på dina mp3:or nu Real Parakeet. Låter bra...mmm. Gillar särskilt de där "pärl-ljuden" som hörs i början på 1:an (och på lite fler ställen i samma fil också).

Men detta var alltså en Wavestation EX då...okej.

TAck så hemskt mycket för trevlig hjälp!

1
Bevaka tråden