Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

syntköpsproblem?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att göra följande:

Jag har sålt min yamaha p-80 för 8000 kr och funderar på att lägga upp mej på en nord lead 2.
Har redan en nord electro 73 och har piano där så i nuläget känns det inte som att jag behöver ha p 80:in ,plus att jag får ont av att spela på det.
För att kunna täcka upp mycket synth ljud så tror jag hellre på en nord lead 2 än en smör o bröd synth som triton eller liknande.
Det man inte har i ljudväg i det här läget är stråkljud och brass och såna ackustiska ljud.
Jag tror mer på att köpa en sak som är bra på vissa ljud istället för att köpa en synth som kan allt men som man då får kompromissa med kvaliteten på ljud.
Kan detta vara en klok tanke?
riktiga ståkar och brass funderar jag på att kanske köpa nån rackhistoria och ha också.

Har förövrigt en korg prophecy som låter bra och så,men funderar att sälja den kanske också för den använder jag inte så mycket,rolig är den ,men inte tillräckligt användbar och lite svår att programmera.
Tror mer på en nord i nuläget.

Kommentera gärna mina tankar och om ni har nåra tips för vad jag borde,så motas dessa gärna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-19 12:01

Det är omöjligt att svara på "rakt upp och ned"; vad behöver du för ljud, vad har du för ideal? Givetvis är Nord Lead 2 vettiga syntar. Frågan är dock hur intresserad du är av syntar - eller om du mest vill spela på ljud som andra gjort? Syntar är ju verktyg för att själv baka fram egna ljud. Nord Lead 2 och Korg Prophecy kommer bäst till liv om man rattar själv. "Stråkar och brass" känns i mina ögon enormt förlegat, som om att man "behöver" detta bara för att man spelar på tangenter. Jag får en känsla av att till och med Roland D-50 och Korg Wavestation fortfarande är för futuristiska, för elektroniska, för "orealistiska" ? Säg vad du vill göra så ska vi hjälpa dig. Som klaviaturspelare är du den som kan komma med nya ljud och idéer - och ska göra det också.

Våga vägra brass & nubbe, våga vägra brass & stråkar.

Skräckscenario: "Kan du lägga ett A-moll under hela versen?". Att vara klaviaturspelare som får reglerna dikterade av andra instrumentalister var det värsta jag kunde tänka mig. Så då började jag med elektronisk musik i stället.

jag kan lägga till att nord lead-serien är riktigt bra live-syntar.. kör själv på en mycket tack vare det. Dessutom så är dom dundersnabba att vrida fram nya ljud på.. väldigt bra då man vill testa nå nytt även när det väldigt otåliga bandet står å blänger

Är ingen stor fantast av brass och stråk heller ska väl erkännas.
Jag tycker också att syntar är ju roligast när man som sagt pular själv med ljuden och gör dem till sina egna.
Är förtjust i moogljud och liknade sköna lead o basljud.
provspelade idag en lead 2 på börsen i västerås,och hörde vad den kunde göra.
Jag tycker det är både jävligt roligt och intressant att programmera själv,även om man inte har världens koll.
men man lär sej ju.
Är ingen coverbandskeyboardist,och gör ingen teckno eller electronisk musik(vem vet,nån dag kanske.)
Men man spelar ju hellre nåt coolt synthljud än lägger en stråkmatta om man säger så.
Börjat spela i ett reagge band nu och spelar hooka-hooka orgel bland annat.
En nord lead 2 känns väl kanske inte självklar i sammanhanget,men man kanske kan ha bruk för den även där.
Lite roligt i sammanhanget:
Jag skulle få ett "bra" pris på börsen påden demo-modellen som var den sista som de hade kvar i affären.
HÅLL i ER:
11500 kr och detta var inte den nya modellen som kommit.
Kanske ett bra pris eller?
Det kändes iallafall inte riktigt såå bra

Det är inte lätt att köpa syntar,men det vet väl ni vid det här laget...
Vad är det man behöver...
Vad kan jag komma att behöva...?
hur mycket får det kosta...?
Orkar man släpa på den...?
kommer jag att få andvänding för den???

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-19 17:29

Vi har pratat Nord Lead-priser här förut, och 11500:- är faktiskt rena lurendrejarpriset. Amino sade något vettigt i att man kanske inte bör betala mer än 6500:-. På Jam i Stockholm tror jag man har en för åtminstone 9 laxar, och då ingår ju lite garanti (även om Nord Lead-syntarna är byggda som stabila stridsvagnar) och frakt hem till dörren. Bäst är nog att hitta något begagnat. Det är köparens marknad. Kolla annonssidorna - länkade längst ned tillåmed!

Körde inte Bob Marely och hans rastafaris på Minimoogar? På äldre Marley-låtar så är det en hel del syntljud, så du kan försvara ditt inköp med det.

11500:-

listpriset på nya modellen är 12900:- .. och affärerna säljer dom såklart billigare än så

vad lever dom i för värld igentligen på börsen...?

Sin egen eller???

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-19 18:05

Du vill inte veta!

1
Bevaka tråden