Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spectral Audio Protone, analog eller?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den där ProTone, hur pass analog är den egentligen? När jag läste lite om den började jag misstänka att den kanske bara har analogt filter, stämmer detta? Är VCO:er etc analoga, digitala eller digitalt styrda? Nån som har en som har lust att skruva isär och kolla?

När man ändå är inne på "billighets-analoger", är det vanligt att det mesta är digitalt? Om jag själv byggde en synth skulle jag nog göra oscillatorerna digitalt styrda; lika bra att använda några pinnar från mikrokontrollern (som man ändå måste ha om den ska ha MIDI) till att styra oscillatorerna; då blir dom ju stabila också. Däremot kan det ju vara tråkigt om man ska modda en komersiell produkt och den visar sig vara en ointaglig fästning på en ASIC.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-10 09:42

ProTone är så analog den kan bli. De första modellerna skall t o m haft problem att de inte var korrekt skalade, och därmed inte var låt rätt över hela tangentbordet.

Det optimala på en analog synth enligt mig och säkert många andra är när de stämmer om sig sådär lagom, så lite att man i princip aldrig ändå behöver stämma den. Lägger man in digitalstyrning av oscillatorerna gör man dem stelare, synthen blir tunnare och tappar karaktär. Dessutom är det mindre sport, för det ställer högre krav på designen om man inte gör det.

Jag har fyra synthar med helanaloga oscillatorer här hemma, och har inga som helst problem med att någon av dem ger sig ut på halvtonsresor, åtminstone inte här i min hemstudiomiljö.

1
Bevaka tråden