Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DM-stråkar & novation ks4

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet vilken synth som gör stråkarna (de där med den finfina attacken)i refrängen på halo (depeche, violator)?
Mäktiga är de iallafall.

"Apropå wienerbröd..."

Är det någon som provat novation ks4/5? och isåfall hur låter den jämfört med t.ex ms2000?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-10 10:20

Jag vet inte hur stråkarna är gjorde men med tanke på hur de låter och på vad de har använt mest på skivan så kommer en gissning. Jag tycker det låter mycket som Arco Strings från E-mus standardbibliotek. De är aningen mjukare och varmare än vad de är hos mig men de har ju i så fall kört dem igenom en EIII:a...

ks4/ks5 tycker jag låter snällare än ms2000.. fortfarande väldigt bra grejer å så. Finemang på fluffiga å mjuka ljud

. Dom är bättre än SN2 osv på lite hårdare ljud också.. men ms2000 tycker jag är mycket bättre på sånt. Men vad för ljud behöver du egentligen? Ska det va en synt till hemstudion eller replokal/scen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-11 00:48

Köp en Emax-II eller Emulator-II, kostar inte lika mycket som en Emulator III och låter rätt likt. Jag har båda med en massa orginal ljud och det låter väldigt mycket DM från olika tidsperioder.

Roligast tycker jag nog är Emulator II+:en. Väldigt skönt retro ljud, allt ifrån DM till Italiensk disco.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-11 01:02

Njaaeee....Emulator III har ljudmässigt mycket lite gemensamt med andra E-musamplers. Det sitter helt andra komponenter i den. Mig veterligen är EIII:an den enda E-muapparaten med CEM-filter. Prophet 3000 är den enda samplern som låter någorlunda lika, i mitt tycke t o m bättre.

Vill bara visa min yttersta respekt för DD´s intresse i en av DM´s kanske mest fantastiska låtar. Lite underskattad bland alla andra suveräna alster på Violator - men kanske den bästa av dem.

R-e-s-p-e-c-t... tjackatom-tjackatom-tjackatom

/Johhny 5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-11 23:16

Personligen gillar jag Emulator II:an bättre än Emax och EIII. EII färgar ljudet på ett skönt sätt och så tycker jag SSM filtret låter lite kladdigare.

Jag vill inte att det ska låta exakt som t.ex en riktig stråke, flygel, minimoog. Det ska låta samplat. Annars kan jag lika gärna låta min kompis lilla syrra med kvartett lira in riktiga stråkar.

Däremot skulle jag jätte gärna äga en EIII men jag tycker det är för dyrt lixom. Den låter för bra och då kan jag lika gärna köpa en A5000 som kan mer saker.

MVH
Demokid

Tjaa... Vad jag menade med wienerbröden

var att jag funderar på att införskaffa antingen en ms2000 eller en ks4 till att spela polyfoniska ljud. Basar och andra (vanligtvis) monofona historier kan t.ex basstation och sh-09 sköta, men till lead/små slingor kan kräva sin polyfoni menar jag...

vad för polyfona ljud vill du ha mer exakt? det finns en bunt olika va-syntar därute som är bra på olika saker att välja mellan.. eller varför inte hoppa över VA å köra på en juno60 eller liknande?

1
Bevaka tråden