Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

drömsynt 2

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo! Tänkte köra en lite enklare variant av detta tema än vad herr Oberfunker gjorde i vintras och ställer helt enkelt frågan; om ni hade obegränsat med pengar och fick välja en enda synt, gammal eller ny, att lägga dem på. Vilken skulle det då vara?
Använd gärna lite sunt förnuft när ni svarar så vi slipper inlägg som "jag skulle köpa tvåhundratrettiotusen doepfer-moduler och patcha ihop dem till ett enda monofoniskt düskt basljud"

Själv skulle jag helt utan tvekan valt ett komplett Roland System 700. Det är drömsynten nummer ett!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-20 12:20

Tja, just nu ligger Oberheim Matrix 12 bra till på min lista. Varför? För att den kan spela så många roller samtidigt. Ljudeffekter, pads och så vidare.. allt på en gång!

Häftiga modulationsmöjligheter har den också och så är den stor som ett rymdskepp.

Å andra sidan känner jag inte till allt som finns i syntväg där ute.. det finns säkert något annat som jag skulle gilla bättre, om jag bara kände till det. Men men.. man är ju ingen syntprofessor.

Ahh M12... mumma

Har länge funderat på att skaffa mig en Expander. En riktigt trevlig manick detdär. Att den har 6 stycken cv/gate ut oxå är ju inte helt fel heller...

KineticSound Prism? Con Brio? Coupland?

Någon grej från Buchla hade varigt trevligt också. Eller varför inte en Gleeman Pentafonic Clear?

Okej, lite allvar nu... när jag drömmer om något så skall det vara realistiskt och nåbart. På sikt, annars är det bättre att använda den tiden på något annat. Jag skulle gärna vilja ha en Elka Synthex eller en Prophet 10.

Moog i alla ära och modularsyntar. En modularsynt skulle jag inte kunna använda, den skulle bara bli en leksak vars kapacitet kom att gå på tomgång. Men visst, det kan vara kul det också. En Minimoog? Skulle också vara kul, men jag lägger hellre den sortens pengar på något annat, mer användbart.

Tanken bakom den här tråden var iofs att vi skulle glömma allt allvar, realism, och nåbarhet och istället koncentrera oss på vilken synt som är vår absoluta nummer ett...

Okej, en RSF Polykobol då...

Helt klart System 700

Min .com har fått mig på modulhumör så jag skulle säga en moog system IIIC eller möjligtvis moog55.

Inte för att de kanske är så lätta att poeta ihop bra låtar på men de låter ju så ämlans trevligt

System 700... håller med..

Gärna den uppsättningen som BBC en gång hade..

Men helt klart nåt stort fett modularsystem.
(Lite sugen på analogue systems största system också.. 8500 eller vad det heter)
Snyggt inmonterat i träkabinett..

den synten som jag drömmer mest om är yamma cs80

Kobol Polynånting 2
Jupiter 8
System 700

Men hur ska jag få¨plats?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-21 23:48

Här och nu drömmer jag om en liten Nord Modular Key. Men spegelvänd och moddad så den fått ett pitch- och modulationshjul från en Nord Lead. Eller så får det väl bli den nya Modular´n. Den skulle nämligen rymmas på soffbordet bredvid min laptop, och det vore kanonkul. Jobbigt att musicera över huvud taget utan ett klaviatur. Har dock byggt lite atmosfärer med mjukvara, flera olika tagningar i olika tempon, ska försöka bestämma mig vilken jag ska jobba vidare med. Om det blir något mer av just denna lilla idé för tillfället. Här och nu skulle till och med en drömpryl kunna vara ett bra litet USB-klaviatur, men de brukar vara så himla plastiga. Och dessutom är ju inte det någon synt.

Man skulle ha ett utdragbart klaver, typ teleskopmodell. En, två, tre, fyra eller fem oktaver, allt efter utrymme.

Till datorer finns ett tangetbord gjort i mjukplast så att man kan vika eller rulla ihop det; tar bara plats när det behövs!
Man borde ju kunna tillämpa samma teknik för ett midiklaviatur. Frågan är bara om man kan göra det anslagskänsligt på ett något sånär tillfredställande sätt.

Höpp! Titta här. Modell större

Finns tydligen på Jam...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-22 13:42

Varför inte ha en synth där man kan fälla upp panelen med rattarna???

minimoog?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-22 14:01

Det skulle vara en smärre dröm som gick i uppfyllelse! annars är väll ett modulsystem inte så tokigt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-22 15:44

En fulladdad Waldorf Wave...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-22 19:23

Skall man drömma är väl Moog IIIC eller möjligen Moog 55 en trevlig dröm. Eller kanske en Arp 2500.

Tillbaka till verkligheten och jag börjar bli mer och mer intresserad av en Andromeda. Den konkurrerar just nu med en del nyttig ljudutrustning om att vara mitt nästa planerade inköp. Jag lär dock kunna fundera en del för det kommer att dröja ett tag innan det blir något nytt. Förutom då ett RAM-kort till min Microwave som jag köpte i helgen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-27 15:12

Jag skulle nog investera i en Hartmann Neuron. Den låter snyggt, och verkar har trevliga möjligheter att få det att låta personligt.

En moster-modulär synth vore tufft oxå. En RS Integrator fullproppad med balla modular

1
Bevaka tråden