Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vocoders! (yay! :D)

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Yes! Det är dags nu känner jag.

Så till saken - vilken tycker _du_ är just den där riktigt grymma? Snyggast är ju utan tvekan Korg VC-10, men ack så dyr; såg en beggad på iol.nu för 6500, och då var den dessutom i taskigt skick.. :/

Nu går jag i tankarna på en MicroKorg (också förödande snygg, men har inte en aning om hur den låter), eller kanske en beggad MS2000.
Har en MicroModular, men vocodern i den och jag vill inte riktigt komma överens. Kanske finns det lite tips?

Sim Simma!

Ett tips är att lära dig använda vocodermodulen i micromodularen.. blanda den med massa annat skoj! Annars så.. nja.. microkorg och ms2k är i stort sett samma synt. MS2000 tycker jag är klart mer användbar iom alla realtidskontrollers. En Virus A kanske? Har för mig att den har rätt bra vocoder. Korg VC10 har jag inte hört mycket bra om alls.. alla säger att den låter blä. MAM VC11 kanske?

Encore: här är nog mer din avdelning

VC-10 låter inte så kul faktiskt. Rätt begränsad sak det där... Ska man skaffa vintagevocoder är det roland VP-330 eller SVC-350 som gäller... om man inte snubblar över en gammal härlig bode-vocoder förstås

Vocodern i ms2000 är helt ok faktiskt, men jag säger som Volle; lär dig använda micromodularvocodern först.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-12 15:17

Jag tillåter mig flika in med att jag tycker Nord Modular (och även Micro Modular) har fantastiskt ren och fin vocoder, absolut studiokvalitet. Som alltid gäller att du "matar på" med bra miksignal in i burken för att det ska låta så bra som möjligt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-12 15:38

MicroQ har ju vocoder...ska väl gå att få en sån billigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-12 17:33

Tja, en MAM VF-11 skaffade jag mig, då jag tyckte att jag behövde en bra o billig analog-vocoder. Den funkar rätt bra men man får ratta en del för att få till ett bra ljud. Voiced/unvoiced-funktion har den oxå, samt inbyggd VCO och brusgenerator. Kompression är nog viktigt på micsignalen för att slippa överstyrning, liksom bra boost på diskanten. Lyckades få till en bra "We are the robots"-röst iaf.

Bäst tycker jag nästan den låter när man kör med trummaskin som modulator.

Den är värd sina pengar, men om du verkligen vill ha en grym vocoder ska du nog leta efter något dyrare.

Jaa, har hört mycket gott om Rolands gamla burkar, men dom är ju svinigt sällsynta.

Att VC-10 låter keff visste jag inte, kanske blev jag lite vilseledd eftersom den är så snyyyyyyyygg..

http://www.vintagesynth.org/korg/vc10.shtml

MS-20-vibbar.. ^_^

Ska mecka mer med micromodularen!

Vad tycker folkmassan om mjukvaruvocoders?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-12 20:20

Trevliga saker, det finns ju en del. Native Instruments´ Vokator verkar underbar. Den i Reason 2.5 är (inte) att leka med. Orange är fin.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-13 08:43

Det finns två VF-11 till salu på Vendolin just nu...2900:- resp. 2500:-

Köp en gammal Boss SE-50 så for du en hyffsad multieffektburk som bonus. Den har en rätt hyffsat avancerad vocoder.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-13 11:09

Du undrade också vilka som är riktigt grymma. Jag har i och för sig aldrig testat någon, men en Synton Syntovox 221 är nog inte så pjåkig.

Roland SVC-350 är riktigt bra. Vi använde en sån i Saft ända tills den blev stulen efter ett gig...

Då köpte vi en MAM VF11 som enligt våra erfarenheter inte alls kan mäta sig med SVC´n.
Tyckte VF11:an lät spretigt(fast på fel sätt)och med på tok för mycket diskant. Jag tror aldrig vi
fick till något riktigt bra ljud med den.
Annars har jag precis köpt en K-Station och vocodern i den tycker jag låter helt OK.
/Calle

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-13 13:24

Fräckt. Kan inte placera Saft riktigt, har du jobbat något med Jimpan (Shooting Star) ? Välkommen hit hursomhelst!

PF: Ja, Jimmy gjorde en av mixarna på vår singel "Sitter Perfekt"(från albumet 3-2-1).
Ang Saft så lirade vi synthpop(med betoning på pop)med svenska texter. Största bedriften var väl att vi vann "årets låt" 1997 och 1998 och "årets artist" 1999 på Swedish Alernative Music Awards.
Vi la av 2000. Känns som det börjar bli dags att få ut något snart igen...
Oj, nu blev det mycket OT. Sorry!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-13 14:28

OT är mindre farligt när det är musik som är OT-ämnet...

Men du, vad kul, den har jag ju hört, skön sommarlåt, kommer ihåg när han berättade om den. Har ni någon musik online eller något, berätta gärna om det i "om din musik", eller berätta mer om Saft där vetja. Kan hälsa till Jimmy på fredag, eller så kanske han kollar in här. Anyway! (Fick du tipset till 99musik av honom förresten?) OT OT... ähum... vi är alla bra på detta ämne...;-)

Back to vocoders!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-13 14:32

Japp!

Jag kan fixa en liten demo-mp3:a på VF-11 om nån önskar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-13 14:36

Kör hårt, alltid kul att höra!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-13 17:18

Vocoders är kul så tillbaka till ämnet.

Moog gjorde också en vocoder, som hette just...ehh...Moog Vocoder. Men den skall vara i princip identisk med en gammal Bodemodell.

Allt som det står Moog på kostar mycket pengar, och detta skall också vara en ganska duglig vocoder.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-13 21:41

Det lär jag tro! Wendy Carlos lär ha använt en sådan på en mängd olika grejer. Undrar vad hon använde i soundtracket till The Shining? Stundtals kommer ett ljud i filmen som påminner om en motorcykel som långsamt, men stadigt, gasar. Enormt skrämmande läte. Ljud som har den typen av tonkurva, dvs stegrande, tenderar att kunna vara väldigt läskiga. Tänk på hur ett förbipasserande tåg låter till exempel. Börjar med ett svagt surr och slutar med ett jävulskt crescendo när själva tåget passerar. Tror inte Wendy gjort så mycket vokala grejer med sina prylar, om man säger så, men ljudeffekter och skum musik har hon pysslat rätt mycket med. Vocoders är användbara till mycket. Encore anammar Adolphson & Falk-arbetssättet och processar syntpads med trummor, tänk "Stockholm Serenad". Alltid en snygg effekt.

Jösses vad snygg den var, förresten, moogburken. Har förresten inte Sennheiser också gjort någon vocoderhistoria? Och våra kära Abbor, de använde väl förmodligen en så´n där... EMS? Nej? Vad heter de nu igen? AMS?

EMS verkar stämma. Hittade något skoj! Check!

Allt är inte Moog som glimmar. Här har ni chansen att bli ägare till en äkta Moog för endast 7 dollar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-13 23:25

And off topic we went. Snälla, kan ni inte tänka på att försöka sträva åt samma håll som trådarnas titlar?

Read my lips. Som den gamla houseklassikern en gång ropade ut till publiken.

Back To Vocoders!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-14 00:50

Jorå, här e det on-topic. Håller just på med vocodern i högsta hugg och ska till att spela in en liten demo... när jag kommer på att jag inte fixat drivrutiner till det ena ljudkortet.. eeek.. Aja, men imorgon ska ni få höra.

Blev ett bra vocoder-ljud faktiskt, fast voice/unvoiced hade gärna fått vara mjukare i övergången.

Någon 99musik-fras kanske? Det blir : "Neun-und-neunzig prozent musikdiskuzionen, ja?"

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-14 03:57

Allrajt! Glömde "ja":et, men efter lite omkopplande lyckades jag ratta ihop den här frasen. [mp3 - 85="85" kb] Carrier (eller Analyse) är Juno-106. Modulator (eller Synthese) - det är jag det.

Godnatt!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-14 23:26

Någon som har lyssnat ännu?

Jäklar vad diskanten skriker i konsonanterna. Det märks att den är inspelad mitt i natten.

Jag har lyssnat, knarr knarr låter det men coolt som fan -vocodrar är skojiga! Men allra tuffast är ju modulära vocodrar vilket var vad W.Carlos använde, åtminstone till "A Clockwork Orange" så vitt jag vet.

Har funderat på att fixa en synthesizer.com vocoder när jag blir odrägligt rik, 2st Q127 filterbanker, ett gäng Q118 envelopeföljare och ett gäng Q108 VCA sen kan man ha i stort sett hur kul som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-15 14:58

Snyggt Encore! Låter mycket som Music Nonstop tycker jag. Annars gillar jag pads som har körts genom vocoder bara för att ge dom lite liv. Jag tänker till exempel på slutet av DMs Strange Love, mycket snyggt utan att det låter direkt vocoder.

Så här såg Walter/Wendys modulärvocoder ut:

Notera de två översta kabinetterna.
Två filterbankar och en packe envelopeföljare/VCA:er. 10 band. Ingen EMS- eller Sennheiservocoder direkt... Gav ett ganska läckert sound till Clockwork Orange etc. Mjukare och otydligare/flummigare, inte lika disciplinerat tyskt som Kraftwerk på Sennheisern!

mvh

//R.t:M.I. (Kör just nu VSTs standardvocoder...

)

Holy crap............. den ser skräckfilm ut, utan tvekan.

Encore - nice!

En grej jag kom att tänka på - vad säger ni om s.k. talkboxar? Har själv aldrig (vetandes) hört en.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-18 13:34

*känner på mig att namnet Zapp kommer att nämnas av PF inom några minuter*

Bevaka tråden