Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vocoders! (yay! :D)

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-18 13:45

Wazapp?

Mmm, mycket bra, måste kollas in av alla, jämt, omgående. Roger Troutman. Zapp. Alltid. Han gjorde sin grej på Dr Dre´s California och på en hel hög andra kultlåtar. More bounce to the ounce. Och med Scritti Politti på Boom! There She Was och Sugar And Spice. Lyssna.

Ha! "More bounce to the ounce" var ju en höjdare och alla polare envisades med att tro att jag köpt LPn av misstag på fyllan i tron att det var en annan skiva av en artist varav det stod ett 40-tal skivor i backarna redan av.

Alltså inhandlades snabbt en Electro Harmonix "Golden Throat" med plastslang som man täjpade fast nära micken och kunde köra in 130 Music Man-watt i käften så tänderna dansade can-can. En vecka senare köpte också Elofsson en och sen stod vi mest och pratade med varandra genom gitarrerna i bandet.

Reasons BV-512 är den bästa vocoder jag använt. Nu har jag ju iofs inte så mycket mer än Modularen och MS2000 att jämföra med. Problemet med BV-512 är ju att Reason ej hanterar realtidsaudio, dvs du måste först spela in både bäraren och modulatorn i förväg. Men den ger ypperliga möjligheter att lära sig hur en vocoder funkar och hur antalet band påverkar resultatet.

Ett annat sätt att "vocoda" är med en Digitech Vocalist - en mycket underskattad maskin eftersom den främst profileras för att lägga på stämmor, men har otroliga formantmöjligheter för den som vill "pilla" lite.

Länkar:
Reason Vocoding 101
Digitech Vocalist Workstation EX
Golden Throat

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-21 13:44
Citat:

citerar: Ett annat sätt att "vocoda" är med en Digitech Vocalist - en mycket underskattad maskin eftersom den främst profileras för att lägga på stämmor, men har otroliga formantmöjligheter för den som vill "pilla" lite.

Härligt att någon annan upplevt detta, jag blev helt kär i den när jag fick leka loss med en så´n cirka 1994-95 någon gång. Har tyvärr inte testat / köpt någon sedan dess. De har alltid legat lite för högt i pris, kanske, se´n har man väl prioriterat ned den. Ska se om jag har ett ljudexempel från min lekalosskväll...

Japp, det finns - Radio Maniac-klippet. Hoppas sidan hinner uppdateras tills dess att någon kollar in länken. Sjukt kul var den att spela in i alla fall...

Edit: Wow, relaterat! Check.

Bevaka tråden