Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högpass VCF, info sökes

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag måste bygga ett spännings- eller i värsta fall strömstryrt högpassfilter. Behöver inte (ska helst inte) vara resonant. Min praktiska elektronikkunskap är begränsad (men inte obefintlig) så jag undrar om nån vet nån länk eller liknande till någon simpel variant som är lätt att begripa sig på.

Bör helst vara nåt riktigt skolboksexempel alltså med förklarande text och sånt.

Det jag i slutändan tänkt åstadkomma är ett stereo >=12 dB högpass som styrs med en enda pott.

EDIT: Jag ångrar mig; det ska vara enkelt att bygga, bestå av få komponenter och fungera, allt annat är överflödigt.

  • Medlem
  • 2003-06-26 12:57

Finns det inte ritningar på Korg MS-20 filtren någonstans på nätet? De har både låg och högpass med resonans. Bygg en dubbel sådan med gemensam kontroll.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-26 13:16

Sånt där hade jag också varit intresserad av att bygga. Men det slutar väl med att man inte får ihop det, att totalkostnaden blir för dyr, kretsschemat är för avancerat, skiten brummar och surrar eller liknande.

Jag köpte en liten byggsats för några år sen på Kjell & Co som skulle "göra om rösten så att man lät som en robot" men inte ens den fick jag att funka. Både en arbetskamrat och min dåvarande chef mätte på gerätet men fick inte den att funka för det. Störigt..

KEMO Röstförvrängare

Ritningar till filtren hos MS-syntharna är precis vad jag INTE vill ha, avancerat, dyrt, konstig konstruktion, resonant, ingen förklaring av funktionen (och då syftar jag alltså inte på användningen).

Det jag behöver bygga är en pryl som i tar bort bas från ett stereospår och med realtidsjusterbar brytfrekvens, inget synthfilter. Det behöver alltså INTE vara speciellt exakt, "låta bra", självsvänga, drivas av V/Hz eller nåt sånt. Bara ett simpelt högpass på minst 12dB/Okt där 2 filter går att styra från samma pott (för att användas på stereomusikspår).

1
Bevaka tråden