Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mellotron VSTi

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hola los synthinquisitörer.
Letar efter en bra mellotronsimulator i VSTi-form, finns det eller måste jag leta efter samplingar?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 08:12

Gmedia har sin M-Tron, som förmodligen är den vanligaste. Men den består egentligen bara av samplingar. Jag kör hellre från samplingsskiva.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-03-23 11:18
  • Oregistrerad
  • 2003-03-23 11:33

Sonic Reality som gjort Sonic Synth / Station / Refill kommer snart ut med en Mellotron Capsule, en skiva som passar dom vanligaste softformaten idag.

www.sonicreality.com och www.esoundz.com

Sedan har Masterbits en skiva också som tydligen är samplad av nån kändis i mellotronkretsar. Mello Trax heter den, innehåller över 500mb samplingar och kostar futtiga ?30.

http://www.masterbits.de/wav4_e.htm#SS16

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 13:39

Jag har en liten fråga. Mellotron var ju en förhistorisk sampler som Beatles gjorde berömd genom flöjtljudet på "Strawberry Fields Forever", ett ljud och spelsätt som sedan har använts till döds på såväl Corrs- som Robyn-spår. Men hur många grundljud hade Mellotronen egentligen? Hur många "preset"-tapes fanns det till en Mellotron? Någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-23 14:06

Här finns en del matnyttigt : http://www.mellotron.com/

Sedan kan man kolla ljudbankerna som G-media har till sin M-Tron också.

Sen tror jag att det producerades enskilda band på beställning osv också. Än idag är det nåt speciellt med mellotronen tycker jag, speciellt kören som har nåt väldigt tilltalande över sig. På Roland´s Vintage-kort till JV/XP/XV-serien finns det både kör och flöjt, och speciellt kören är alldeles lysande. Trots att det är så litet utrymme på korten har dom verkligen fått till det.

Kiitos!
Såg ni förresten mellotronreportaget på musikbyrån för ett antal månader sen?
En kille i stockholm som sitter å renoverar dem medans diverse högheter inom popen ringer in å vill ha en.
De har en för 70 lök på jam men jag tror jag passar.
Världens vackraste instrument dock!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 17:07

eskimo : Nix, har inte sett. Däremot hade Musikbyrån en slags 5-minuters-skola i varje avsnitt för några år sen, där Michael B Tretow visade fram och förklarade olika instrument, däribland både vocodern och Mellotronen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 17:09

Jag tror inte de renoverar (enbart) mellotroner, jag tror de bygger nya också faktiskt. Det är nog de som kostar en slant. Skulle gärna veta mer om firman.

Såg faktiskt det programmet lite kort - man fick höra lite olika instrument köras. Supersoft sound! Men det måste vara ett jäkla bök att hålla reda på när banden slutar spela!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-23 17:56

8 sekunder tror jag de lirar! Just det, med JV-ljuden... de är ju loopade och varar för evigt. Man kanske borde fixa Mellotronljuden lite bättre, ställa enveloperna så banden tar slut som de ska...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 21:47

Mellotronen är ett riktigt härligt instrument. Tyvärr försvinner dock väldigt mycket av dess ljudmässiga charm på många samplade varianter. Detta eftersom jag anser att varje ton måste samplas separat. Inga loopar heller (åtminstone inga samplingar kortare än åtta sekunder), och alltså inga ofullständiga multisamplingar.

När originalbankerna spelades in hade man knappast samma precision som samplingsföretag har nu, vilket gör att en del ljud låter väldigt olika från ton till ton, och är inte alltid helt perfekt stämda heller. Det är i alla fall för mig ett mycket viktig karaktärsdrag som jag inte vill vara utan innan jag blir rik och kan köpa en riktig.

amino, håller med hela vägen. det är nåt mystiskt över mellotronljudet och mycket av det ligger nog i dess brister. Kan ta tillfället i akt och utöka frågeställningen. vet ni något som gör detta bra?

Nån som hört/sett/känner till Optigon? Samma tanke som mellotronen, fast med optiska diskar istället. Har för mig att Kraftwerk använt dom, fast jag har inte en aning om på vilka plattor.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-24 00:37

Kraftwerk använde sig av en Orchestron, och det är bl a de berömda körerna som kommer därifrån t ex på Radio Activity-plattan. Även många stråkljud hämtades från den.

Orchestron är en släkting till Optigan men till skillnad från Mellotronen är den extremt instabil. Du kan läsa mer om den på http://www.optigan.com (UBB-knapparna har inte fungerat för mig på hela kvällen...). Den där samplingsskivan tänker jag köpa direkt om det kommer ett vettigt erbjudande på den...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-24 07:15

För att återknyta till mitt tidigare svar så tror jag att både Masterbit´s och Sonic Reality´s skivor är samplade på rätt sätt. Dvs varenda tangent för sig osv. Något mindre förväntar jag mig inte av Sonic Reality som i samplingssammanhang håller samma höga klass som tex Spectrasonics.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-24 07:28

Jim: Jo, det är de säkert. Skivan som säljs på Mellotronens hemsida är också det. Högst sannolikt även VSTi:n M-Tron.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-24 19:00

Amino : Dvs, om man köper samplingsskivan så får man också med körerna som Kraftwerk använde på Radioactivity? Gah.. fan vad coolt!! + de där sköna lofi trumlooparna från Optigan.. jag satt och fördjupte mig i sidan i skolan tidigare idag, otroligt cool sida! Tackar för länken! Hade gärna haft skivan i ägo också om den varit lite billigare...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-25 11:07

Ja, jag har ju inte hört skivan, men rimligtvis borde det ju vara dem som är med där. Dessutom blir de användbara, vilket inte en riktig Orchestron skall vara eftersom den aldrig är hel.

Jag är som sagt var också mycket sugen på den, men $199 för en skiva när jag egentligen bara är ute efter 4-5 ljud, det känns lite väl...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-03-25 11:10

Näst överst(i detta ämne) så finns länk till ett par samplingar bla kören som låter skitsnygt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-25 11:19

Det är fel kör. Som så många gånger förr har diskussionen glidit ifrån ämnet.

Nu pratar vi om Orchestronen, inte Mellotronen. För inte hittar jag några Orchestronsamplingar där?

Lätt filtrerade Mellotronkörer låter dock ganska likt Orchestronkörerna som Kraftwerk använder.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-25 12:02

era luriga rackare, det är ju en OSCar ju!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-25 14:37

PF : OSCar? Hur menar du?

amino : Jag laddade hem mp3-exemplet av körljudet på Orchestronsidan (på www.optigan.com alltså), och testade att göra en soundfont med den, dvs klippte ut och loopade de 4 ljuden, och lade ut dem över klaviaturen. Slängde på en LFO med svag påverkning av tonhöjden, för att ge lite ostadighetskänsla också.

Det låter rätt schysst. Visst hade man velat ha en sampling från varje tangent istället för 4 stycken totalt, men man känner absolut igen kören från "Radioactivity"-spåret. Kul!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-25 21:19

Tyckte bara designen var snarlik på nå´t vis!

Hej!
Känner att jag måse få lägga in lite saker i detta.

Jag spelar själv och spelat en hel del på Mellotroner. Jag känner dessutom väl Markus som är han ni nämnde ovan från Musik Byrån. Han tillsammans med David i USA äger rättigheterna till ljuden på orginal bandramarna till Mellotronen.

Eftersom jag nu spelar live med endast en LapTop så vet jag exakt vilken lösning man skall använda om man vill ha det triktiga Mellotronljudet ur en dator.

Jag och Markus har studerat, jämfört och kommit fram till ett enda alternativ som fungerar.

Jag köpte M-Tron från GMEDIA och innan dess har jag prövat ett antal samplings CD´s och här är min rekommendation:

Kör en mjukvarusampler och köp Mellotronen.com´s egen samplade CD. Konvertera in CD (AKAI format) till din sampler och där har ni det absolut bästa grundljudet. Det är som natt och dag mot tex. M-Tron. M-Tron är egentligen ett rent fusk projekt i vilket man har använt dåliga orginal bandramar och samplat av med massor av brus och svagt magnet tryck. Dessutom har man pitchat en enda sampling i keygroups .

I deras CD är varenda tangent avsamplad som ett eget ljud och alltså en kopia av orginalet. Dessutom är det avsamplat från deras digitalt redigerade band vilket ger inte bara en unik sampling på varje tangent utan även ett enormt tryck i ljudet plus det kända "klicket" i början.

M-Trons ljudbank är enorm och detta beror på att de mixat ihop deras egna samplingar och sedan ljuger de i dokumentationen om att ljudet används hit och dit av både den ene och den andre.

Det som dock kan sägas om M-Tron är att det är ett kul alternativ till orginal Mellotronen. Del låter lika skruvat och när allt kommer till sin spets så är det ju smaken som avgör.

Tilläggas bör att efter att man har laddat in mellotronsamplingarna i tex. EXS24:an i Logic så bör man plugga samplern med tex en högtalarsimmulator och lite dist.

Detta funkar, jag lovar. Spelar själv ute i Europa för en publik som blir förvånad om man INTE har en Mellotron och därför den bästa publiken att testa detta mjukvaru-substitut.

Vänligen,
Jon

1
Bevaka tråden