Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjukvaru Nordlead 2

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Close enough?
Låter rätt bra i mina öron iaf. Har ju ifs aldrig ägt en NL2 :rolleyes:

http://www.discodsp.com/discovery/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-02 11:40

Och jag har iofs ingen PC :rolleyes:

Supermysigt Blir riktigt glad av denna typen av ljud. Har iof inte provat en sådan liten rackare heller, men det här låter coolt i alla fall. En bra synth i alla fall, låter det som. Inte påfallande mycket Softsynth över den enligt min mening! Soft

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-02 19:47

Jag orkar inte göra en direktjämförelse med min Nord Rack (1:a), egentligen ganska ointressant. Jag använder den huvudsakligen som midi controller.

Vad som är kul är att allt är färdigmappat mot kontrollerna på den, så jag behöver ingen skärm för att programmera den. Dock kommer jag ju inte åt de extra parametrarna som finns på tvåan utan musf-n...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-02 20:08

amino: det låter ju riktigt nice (att allt e mappat rätt). Ljudmässigt kommer det säkert att tjatas en hel del om hur bra och "riktig" softisen låter...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-02 20:22

Det kändes dock lite löjligt att t ex välja vågform för OSC1. När jag trycker på knappen på min 1:a går den bara runt på de tre som 1:an har, inte de två andra...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-02 20:26

Haha! Men om man har en 2:a så e väl allt samma å funkar rätt?
*Mårre hade en NL1 å en NR2 men det var år sedan*

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-03-02 20:36

Mutter mutter. Varför ser de inte till att sustain pedalen fungerar? (De man inte har i huvet får man ha i fötterna)

  • Oregistrerad
  • 2003-03-02 20:43

Arguru från discodsp säger att det inte är en NL-klon, den råkar bara ha samma sorts interface och kan läsa NL-patcher. Men den är inte programmerad som en dedikerad NL-emulering.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-02 20:47

Wout Blommers (holländsk modularguru) hade på sin sida 1200+ NL-patcher men stängde snabbt ner sidan då discodsp länkade till hans sida utan att fråga först. Fyf*n va sunkigt! Lansera en plug som kostar pengar å sedan guida folk till en sida de inte har ett skit med att göra.

blä på dom..
wout blommers.. hänger han fortfarande på nord modular-listan? funderar lite på att hoppa in på den igen å dumpa SAS

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-02 21:00

volle: tycker jag du ska göra! Wouts sida e en orgie i Modularpatcher, workshops å info.

NordSynth

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-02 21:10

Mårre: Jo, det fungerar säkerligen med en tvåa. Jag har som sagt mest min Nord Rack som midi controller. Den får fint plats på min masterklaviatur. Fast den är också attans lättarbetad...

Jim: Hehehe, "råkade"... Den är nog lite extra inriktad mot NL2-användare, och då skulle det egentligen bara vara en nackdel om den lät likadant.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-03-02 21:31

Vad är det för fel att peka ut sidor utan att fråga om lov? Det är den grundläggande iden bakom webben. Man pekar på information som kan vara av intresse.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-02 22:03

pme: givetvis e det inget fel att länka till intressanta sidor men jag tror det som gjorde att Wout surnade till är att det är ett företag som har ett vinstintresse. Hade det varit en gratissynt hade han med glädje delat med sig av ljuden.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-03-02 22:12

Jag ser inte vad det har för betydelse. Jag ser folk som surfar till min webserver från företag.
Ska jag bli sur då också? Ska jag fakturera?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-02 22:20

Om Wout själv hade programmerat alla de där ljuden eller samlat ihop dem från folk som programmerat så förstår jag mycket väl varför han inte uppskattade länkningen. Det är ett jävulskt jobb att göra syntljud samt att organisera syntljud, något man vill få uppskattning för, inte bli kn*llad i r*ven för... så att säga.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-02 22:21

Jag säger inte var jag står i den frågan (för det vet jag inte) men det var hans motiv:

"No, I didn´t tried it yet, ´cause I don´t use VST. Anyway, they link (advert) for Patches to the Clavia User Site, without any comment, so since it is the work of Ico and me and they didn´t react to me mail about the issue, this weekend the NordLead Patches Page will be closed, I´m afraid. Their attitude doesn´t show any Nettiquette.

Wout
(Who has a problem: wants to do things for free for people who do things free too; not for those who want to make money)"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-02 22:27

Jag undrar förresten om Clavia uppskattar björntjänsten av ett VST-instrument som försöker krossa en (eller t om två) av deras produkter. Det är ju bara bullshit att säga att man inte haft det som syfte, när t om SysEx-datat är kompatibelt, det är ju rena licensstölden rakt av. Jag tror t ex Native Instruments har ett "understanding" med Yamaha och Dave Smith för FM7 respektive Pro-5/52/53 osv. Propellerhead såg tydligt till att fråga Roland om lov också, innan ReBirth släpptes. Har de här rackarna frågat Clavia? Eller Peter Jubel och Marcus Zetterquist på P-heads som bägge jobbade på Clavia förut och har stor del i att Nord blev en Lead. So to speak.

jag gillar inte deras stil alls iaf.. iom att dom länkade till wouts sida så känns det som att den skulle vara som en extra bonus ifall att man köper den där pluggen. riktigt dålig stil... speciellt när dom inte frågat.. det är ju nåt man helt enkelt bara gör även om man skulle släppa en gratis VST med liknande funktioner

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-03-03 00:22

Jag begriper inte. Arbetet att göra patcharna, som jag förmodar inte är betalda av Clavia ger lika mycket credits till skaparna. Hade det varit OK om Clavia haft en länk? Och att häda att formatet skulle innebära något sorts skydd är bara befängt.
Om nu formatet skulle vara något av speciellt värde borde Clavia få patent på formatet och på så vis kunna stoppa kopian. Själv tycker jag bara att det är jobbigt när saker inte är kompatibla med varandra och ser varje försók till att kunna återanvända ljud som mycket positivt. Har man släppt sina patchar på nätet utan speciella licens regler så får man stå sitt kast. Men det är bara den ena sidan av myntet, väljar man att sälja sina patcher så har man helt plötsligt en större marknad. Det finns för övrigt någon som skivet ett program som konverterar DX7 patchar till nord modular. Jag bara avskyr tillverkare som försöker obfuskata sina format,
när de i stället borde vara en del av den tekniska dokumentationen till burken eller programvaran man har köpt. Hur ofta får man en teknisk dokumentation som alls är värd pappret den är tryckt på? Jag tror bara jag har fått något vettigt med till Kurzweil, men då är min
synthsamling inte heller så stor.

pme: ..då har du nog verkligen missuppfattat hela grejen. Det här handlar mer om en moralfråga. Patcharna är helt gratis och får även användas av folk som köpt den där vst-synten. MEN att företaget nu lagt upp en länk till hans patchar direkt på deras produktinfo-sida utan att fråga.. där är problemet. Det finns ingen lag som stoppar dom, men det finns oskrivna regler som nästan alla internet-användare följer.. det är sånt dom brutit emot.

Vad har dx7->NM konverteraren med nånting att göra här?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-03 09:41

Formatet är tillverkarens kanske viktigaste produkt. Annars skulle ju varenda skrivprogram spara i MS Word´s .Doc-format. PDF skulle vara helt licensfritt och så vidare. Formatet på dokument till applikationen - i detta fallet sysexdata till Nord Lead 2 - är en ganska vital del av själva produkten. Tror jag. Så är det i alla fall med t ex RNS & RFL-formaten till Reason.

Sysex-data är ju i princip helt omöjlig att skydda, tror inte att det är själva ljuddatan som är problemet här, utan länkningen...

exakt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-03 11:02

Jaså, så vem som helst får klona syntar?

Nja, man kan ju alltid patentera specifika lösningar (Bobs transistorstege i Moog-filtret tex), men jag vete sjutton vad som gäller för sysex... Men man tycker ju att det vore god ton att fråga iaf. Vet inte om NI har nån överenskommelse med Yamaha ang. FM7?

ojojoj! vilken debatt denna synth (och discoDSP) väckte

Saxat ifrån Jim:
"Arguru från discodsp säger att det inte är en NL-klon, den råkar bara ha samma sorts interface och kan läsa NL-patcher. Men den är inte programmerad som en dedikerad NL-emulering."

Visst är det lite fult att länka utan att fråga först, men det är ju inte så att han har suttit och gjort alla patcher själv.
Efterssom jag kommer gå över mycket till mjukvara tycker jag Discovery är bra, lite annorlunda jämfört med de andra VSTi-VA syntharna där ute.

btw: patcherna är uppe igen

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-03-03 16:35

Jag begriper inte den moralen. Jag ser det mycket mer som en fjäder i hatten för skaparen. Och format är mycket viktiga för företagen, och för användaren. Microsoft word format har flera applikationer möjlighet att hantera men de är sällan bra. I stället ska man som kund kräva att informationen kan urvinnas. Det är kanske inte lika viktigt för information som kommer från en enskild leverantör. Men om det är information som man själv skapar så är det oerhört viktigt att informationen kan återvinnas. När det gäller ljud så är det oerhört få som har verkligen har byggt sina egna ljud från scratch. Jag har nog aldrig träffat någon som inte har byggt vidare på andras tekniker på ett eller annat sätt. Men det skulle vara kul att någon gång få se
något verkligen från grunden nytt. Men det kommer nog aldrig att ske.

PF: PDF-formatet är faktiskt öppet, sånär som på någon komprimerings/krypteringsgrej som ingen använder ändå. Jag håller inte helt med om att filformatet är det viktigaste för ett bolag - om så vore fallet skulle fler obfuskera eller kryptera sina filer för att undvika reverse-engineering. REX-formatet är väl antingen öppet eller inte särskilt komplicerat med tanke på de mängder REX-kompatibla program som finns, och jag tvivlar på att ett gratisprogram som Phatmatik betalar licensavgifter till P-heads.

Men ändå tycker jag att det var fel att länka helt okrediterat till den där killens patcher - bandbredd är inte gratis, och om de tjänar pengar på hans arbete utan att han ens får credit för det känns det lite fel...

1
Bevaka tråden